Reklama

Jasna Góra

Przez krzyż, ku niebu – Grób Pański

Trzy krzyże na tle ściany z okien pozasłanianych płachtą, niczym firanką oraz brak hasła, by każdy sam mógł je sobie wskazać. To wszystko w otoczeniu drzewek oliwnych i tysięcy wielobarwnych kwiatów. Tak w tym roku wygląda Grób Pański na Jasnej Górze. Zgodnie z tradycją znajduje się w Kaplicy Matki Bożej.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Jasna Góra

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Brat Dawid Respondek, pomysłodawca i twórca Grobu Pana Jezusa, podkreślił, że brak hasła, to celowy zabieg. Tłem dla dekoracji są stare okna klasztorne, które zakonnik skrzętnie gromadził przez lata po kolejnych remontach. Za nimi rozwieszony jest materiał przypominający zasłonę. - Chciałem by każdy, kto przyjdzie czuwać przy Grobie, podszedł w swoim sercu do okna i odchylając firankę, spojrzał przez nie na swoje życie - wyznał brat Dawid. Właśnie dlatego zrezygnował z zamieszczania hasła, bo być może „wyglądając przez okno”, sami „podpiszemy” ten grób tym, co akurat przeżywamy na obecnym etapie życia.

- Będzie to czas, by zastanowić się, czy wszystko w naszym życiu jest dobre, czy może jest coś nie tak, bo patrząc w okno dostrzegamy, czy szyba jest brudna, czy czysta - wyjaśnił dekorator. - Jeśli dostrzeżemy, że w naszym życiu jest czysto, należy dziękować Bogu. Jeśli natomiast zauważymy jakieś plamki, to mamy możliwość oczyszczenia w konfesjonale. Są również dzieła miłosierdzia, kiedy można ludziom pomóc, tym samotnym, mieszkającym obok, którzy nie mają swoich rodzin - dodał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na tle okien ustawione są trzy krzyże: ten stojący na środku należy do Pana Jezusa, a dwa po bokach - do łotrów. W centrum natomiast sam Pan Jezus w postaci Najświętszego Sakrament postawiony na kolumnie.

Reklama

Krzyże w tej dekoracji różnią się od siebie; środkowy, na którym konał Zbawca, wskazuje w górę, na Niebo. - Pan Jezus na krzyżu jest dla nas drogowskazem; nie możemy patrzeć w stronę horyzontu, musimy zawsze patrzeć do góry - wyjaśnił brat Respondek. Chrystusowy krzyż ma dobrze nam znany kształt dwóch przecinających się belek, natomiast krzyże łotrów choć także składają się z dwóch belek: pionowej i poziomej, przypominają literę „T”. Ich krzyże, tak jak i każdego człowieka są ograniczone poprzecznymi belkami.

To skłania nas, byśmy zastanowili się czy wybieramy postawę pierwszego łotra, który zwrócił swe oczy ku niebu, któremu Zbawiciel obiecał „jeszcze dziś będziesz ze mną w raju”, czy drugiego, ograniczając, jak gdyby belką swój duchowy wzrost i przekonując się, że mamy jeszcze czas, że możemy żyć na tym świecie „po swojemu”. - Pamiętajmy, że kiedyś przyjdzie chwila, że będziemy musieli, jak ten nawrócony łotr, przyznać się do swoich grzechów - zauważył brat Dawid.

Przy grobie stoją także drzewa oliwne. Brat Dawid nie ukrywał, że jest to na prośbę pielgrzymów, dla których są one symbolem pokoju. - Gołąbek trzymał przecież w dziobie gałązkę oliwną - powiedział. Ich zadaniem jest skłaniać nas do modlitwy za kraje, w których trwa obecnie wojna.

- W ciemnicy jest pokora, którą należy przenieść do Bożego Grobu - przypomniał brat Dawid. Patrząc na krzyże i zasłonięte okna, które sami musimy duchowo odsłonić, miejmy odwagę bycia otwartymi na ludzi, niesienia im pomocy, bez zastanawiania się, co inni o nas powiedzą. Nie bójmy się nieść pomoc potrzebującym zwracając się bezpośrednio do nich, bez żadnych pośredników. - Niech jedynym pośrednikiem będzie wtedy Jezus - dodał brat Respondek.

Reklama

Kierując się nauką płynącą z Pisma Świętego, starajmy się czynić dobro w cichości i skrytości bez rozgłaszania tego choćby za pośrednictwem mediów społecznościowych. Wtedy będziemy przejawiać postawę prawdziwie chrześcijańską. - Nie bójmy się tego, nie wstydźmy się swojej wiary. Jesteś katolikiem, to pokarz to - dodał jasnogórski zakonnik.

Grób otaczają kwiaty, w różnych kolorach. - Boży Grób, zmartwychwstały Jezus to zawsze życie. W Bożym Grobie nigdy nie będzie ostów, zawsze kwiaty - podkreślił brat Dawid, przypominając, że kwiat rośnie po to, by rozkwitnąć i pokazać swoje piękno. Tak samo powinno być z człowiekiem.

Grób to tylko pewien etap stanowiący bardziej próg, przejście, przez który wszyscy wchodzimy do Królestwa niebieskiego - zauważył rzecznik Jasnej Góry, o. Michał Bortnik.

Paulin zwrócił uwagę, że bardzo dobrze oddaje to symbolika Grobu Pańskiego tu, na Jasnej Górze, który zbudowany jest w przejściu, prowadzi nas przez Kaplicę Matki Bożej, od drzwi ku ołtarzowi, w którym widzimy Matkę Najświętszą, wskazującą na Syna i przypominającą nam, że to On jest Drogą, Prawdą i Życiem.

- W Grobie, znajdujemy zasłonięte okna, które tak jak drzwi również stanowią przejście. Chcielibyśmy przez nie zajrzeć, zobaczyć co jest po drugiej stronie, ale niestety są one zasłonięte. Więc musimy wykonać krok wiary, „skok” wiary i tu kierujemy nasz wzrok w stronę ołtarza - powiedział o. Bortnik.

Podkreślił, że w Grobie adorujemy Najświętszy Sakrament, który jest przysłonięty welonem, a więc kolejna zasłona, uzmysławia nam, że to co nas czeka, co przed nami, jest jeszcze zakryte, a tylko Chrystus może nas przeprowadzić ku życiu wiecznemu, tylko On może nam dać życie.

2024-03-30 09:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: siostry pielęgniarki zakonne zakończyły dni skupienia

[ TEMATY ]

Jasna Góra

dni skupienia

Bożena Sztajner/Niedziela

Sto sióstr zakonnych z różnych zgromadzeń na co dzień posługujących w szpitalach, hospicjach, domach opieki społecznej i placówkach zdrowotnych uczestniczyło na Jasnej Górze w dorocznym trzydniowym spotkaniu formacyjnym - edukacyjnym. Wśród tematów medycznych podjęto zagadnienia związane z nadciśnieniem tętniczym i chorobami serca.

Coroczne jasnogórskie spotkanie dla sióstr pielęgniarek jest okazją do wymiany doświadczeń oraz wspólnej modlitwy w intencji chorych i cierpiących
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję