Reklama

Bóg widzi, że jest dobre

Kończy się właśnie prezentowana w Galerii Miejskiej Zespołu Szkół Plastycznych w Rzeszowie wystawa prac uczniów tej szkoły, przygotowana na Dni Kultury Chrześcijańskiej, którym w tym roku towarzyszy słynna fraza z Księgi Rodzaju: „A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jeśli weźmiemy pod uwagę młody wiek autorów prac, to zmuszeni będziemy przyznać, że zaprezentowane na wystawie realizacje zdumiewają nie tyle biegłością formalną, co może przede wszystkim medytacyjnym charakterem przedstawienia. Jak się okazuje, ujęcie tematu religijnego w formę ma niewiele wspólnego z dojrzałością, gdyż o tym, co najcenniejsze w tych pracach, stanowi młodzieńcza wiara w same podstawy chrześcijaństwa, która wydaje się być pozbawiona jeszcze zastrzeżeń i wątpliwości, w nawias których w chwilach zwątpienia zdarza się opatrywać tajemnicę. Bo te obiekty sztuki właśnie łagodnie napominają nas - oglądających, że taki sposób przeżywania wiary nie jest bezpowrotnie stracony. Paradoksalnie refleksji takiej sprzyja samo usytuowanie galerii przy jednej z ruchliwszych ulic Rzeszowa, i zorganizowana na zasadzie kontrastu z niekończącym się pędem, absolutna cisza sterylnej przestrzeni ekspozycyjnej, w której nic nie rozprasza uwagi skupionej na obiektach sztuki cicho trwających w jasnej przestrzeni.
Związek niektórych prac prezentowanych na wystawie z religią katolicką jest tak ścisły, że sama możliwość przeniesienia ich w sferę sacrum powoduje, iż mogłyby być odbierane jako obiekty kultu. Najciekawszą bodaj realizacją takiej koncepcji jest „Ukrzyżowany” Katarzyny Maciołek, a jednocześnie praca ta to trafny mariaż dwóch uprawianych w szkole technik, metaloplastyki i snycerstwa, potęgujący dramaturgię przedstawienia. Związek innych obiektów jest nieco luźniejszy; w nich wyczujemy, że temat zaczerpnięty z kanonu kultury chrześcijańskiej jest pretekstem dla poszukiwań kształtu w opornej materii - bywa, że zbliżonego już do warsztatowej biegłości, jak ma to miejsce, w wypadku dwóch gigantycznych, bliźniaczych niemal krzyży, usytuowanych w wystawienniczej przestrzeni w taki sposób, iż tworzą rodzaj estetycznie spójnej klamry. Krzyż właśnie - symbol zrozumiały pod każdą szerokością geograficzną - jest motywem najczęściej bodaj pojawiającym się w zaprezentowanym przeglądzie. Inne jeszcze prace jawią się jako wypadkowe inspiracji legendami i baśniami narosłymi przez wieki wokół dziedzictwa chrześcijaństwa, co nie stanowi jednak zarzutu, bo jeśli fantastyczne anioły, wykonane z nietrwałego tworzywa papieru czy tkaniny, przywodzą na myśl choinkowe ozdoby, to są tym samym odzwierciedleniem trwałości chrześcijańskich tradycji.
Wystawa jest także przeglądem imponującej ilości technik, tajniki których zgłębiają młodzi adepci sztuki. Obok rzeźby w drewnie, metaloplastyki, malarstwa i grafiki, które zawsze były mocną stroną rzeszowskiej szkoły, obejrzymy ciekawe logotypy oraz nadzwyczaj interesującą ceramikę, w której powinniśmy dopatrywać się jeśli nie kierownictwa, to z pewnością inspiracji pracami Anny Brzuzan - autorki efemerycznych dzieł rzeźbiarskich.
Magdalena Hałoń, absolwentka ówczesnego Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych sprzed 10 lat, jest autorką „Zwiastowania” - płaskorzeźby wykonanej w drewnie.
Niektóre prace rzeszowskich uczniów, równie dobrze prezentowałyby się w niejednej galerii innych miast Polski kojarzonych jako ośrodki sztuki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Belgia: Papież modlił się przy grobie króla Baldwina I

2024-09-28 16:34

[ TEMATY ]

Belgia

papież Franciszek

Franciszek w Luksemburgu i Belgii

PAP/EPA/OLIVIER HOSLET

Papież Franciszek modlił się w sobotę w Brukseli przy grobie króla Belgii Baldwina I, który w 1990 roku jako katolik odmówił podpisania ustawy liberalizującej zasady przerywania ciąży i na dwa dni ustąpił z tronu. Monarcha zmarł w 1993 roku.

Watykan poinformował dziennikarzy, że po wizycie w stołecznej katedrze i spotkaniu z duchowieństwem papież udał się do kościoła Matki Bożej z Laeken, gdzie znajduje się krypta królewska.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: W Jezusowym orszaku

2024-09-27 11:54

[ TEMATY ]

rozważanie

Grażyna Kołek

Kapucyni z San Giovanni Rotondo nie byli zachwyceni, jednak Ojciec Pio wybrał projekt Angiolino Lupi i powierzył mu kierowanie budową szpitala. Lupi wywodził się z biednej rodziny. Zdobywanie wykształcenia zakończył w piątej klasie szkoły podstawowej. Nigdy nie wyuczył się żadnego konkretnego zawodu. Był obieżyświatem. Pracował jako fotograf, stolarz, malarz, tokarz, scenograf. Jednak miał w sobie coś, co wzbudziło zaufanie późniejszego świętego i powierzono mu tę niezwykle odpowiedzialną pracę. Powierzono mu ją, pomimo tego, że nie cieszył się życzliwością wielu braci spod znaku „pokój i dobro”.

Nie był jednym z nich. Próbowali ojcu Pio wyperswadować ten pomysł. Mówili w tonacji podobnej do tej, jaka wybrzmiała niegdyś z ust Jana, który zwierzył się Jezusowi: „Nauczycielu, widzieliśmy kogoś, kto nie chodzi z nami, jak w imię Twoje wyrzucał złe duchy, i zabranialiśmy mu, bo nie chodził z nami” (Mk 9,38). Chrystus nie pozostawia złudzeń: nawet kiełkująca zazdrość prowadzi do zła. Trzeba ją rozpoznać w zarodku i nie pozwolić, by wyrosła. Trzeba się zatroszczyć przede wszystkim o własną więź z Jezusem, a nie rozliczać z niej innych. Zwłaszcza, jeśli ten „inny” dokonuje cudów w imię Boże, choć nie chodzi z nami. Bo po latach może okazać się, że był bliżej Jezusa niż kroczący za Nim orszak…
CZYTAJ DALEJ

Zmarł najstarszy kardynał Kościoła katolickiego

2024-09-29 16:46

[ TEMATY ]

śmierć

Pixabay.com

Nie żyje najstarszy kardynał Kościoła katolickiego na świecie. Kard. Alexandre do Nascimento, arcybiskup Luandy w Angoli w latach 1986-2001 i najstarszy afrykański kardynał wszech czasów, zmarł w sobotę w wieku 99 lat - donoszą angolskie i portugalskie media. W latach 1986-2001 kard. do Nascimento był arcybiskupem stołecznej angolskiej diecezji Luanda. Wcześniej był biskupem swojego rodzinnego miasta Malanje (1975-1977) i arcybiskupem Lubangi (1977-1986). Najstarszym kardynałem w Kościele powszechnym jest obecnie 98-letni Estanislao Esteban Karlic, emerytowany arcybiskup Parany w Argentyny.

Czterotygodniowe porwanie kard. do Nascimento przez grupę angolskich rebeliantów jesienią 1982 r. wywołało poruszenie na całym świecie. Papież Jan Paweł II (1978-2005) publicznie wezwał porywaczy do uwolnienia arcybiskupa. W 1983 r. powołał do Nascimento do Kolegium Kardynalskiego. W latach 1983-1991 był przewodniczącym "Caritas Internationalis".
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję