Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków

20 lat Festiwalu Muzyki Polskiej

    Już 13 lipca w Krakowie rozpoczyna się 20. jubileuszowa edycja Festiwalu Muzyki Polskiej.

MFS

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

    Trzy weekendy, siedem koncertów z muzyką polską od średniowiecza aż po czasy najnowsze. W programie m.in. skarby muzyki śląskiej z XIV i XV wieku, żydowskie mazurki, utwory Fryderyka Chopina i Jana A.P. Kaczmarka w akordeonowych transkrypcjach oraz odkryta na nowo opera Philaenis Romana Statkowskiego. Wśród wykonawców najlepsze zespoły: ensemble Peregrina, Motion Trio, Sinfonietta Cracovia i wybitni soliści: Izabela Matuła, Krzysztof Szumański i Ben Goldscheider. Wszystko, co najlepsze w muzyce polskiej, czeka nas od 13 do 28 lipca tylko w Krakowie!

    Jubileuszową edycję otworzy 13 lipca ceniony na całym świecie, założony w Bazylei ensemble Peregrina pod kierunkiem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Specjalizujące się w wykonawstwie historycznym artystki Peregriny zaprezentują w Bazylice o. Jezuitów program zatytułowany Silesia, na który złożą się utwory dawnych mistrzów ze źródeł śląskich XIV i XV wieku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

    14 lipca w samym sercu Kazimierza, w pięknych wnętrzach Synagogi Tempel rozbrzmiewać będą żydowskie mazurki autorstwa m.in. Marii Szymanowskiej, Edwarda Wolffa czy Władysława Szpilmana, które zaprezentuje wszechstronny pianista Marek Bracha, współzałożyciel festiwalu WarszeMuzik.

Reklama

    19 lipca, podczas koncertu w Radiu Kraków, świętować będziemy aż dwa jubileusze – obok 20-lecia FMP także i 30-lecie orkiestry Sinfonietta Cracovia. W programie kompozycje Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, a także prawykonanie kompozycji Marcela Chyrzyńskiego – Ukiyo-e Nr 6, inspirowanej japońskimi drzeworytami. Wybór kompozycji jest nieprzypadkowy, bowiem w tym roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej z Krakowem i wieloletniej rektor Akademii Muzycznej. Z kolei utwory Brittena i Lutosławskiego łączy postać wybitnego angielskiego tenora Petera Pearsa. W 1963 roku Lutosławski skomponował Paroles tissées (Słowa tkane), które dedykował właśnie Peterowi Pearsowi, partnerowi Brittena i głównemu wykonawcy Brittenowskich utworów wokalnych. Obu artystów Lutosławski poznał dwa lata wcześniej na festiwalu Warszawska Jesień. Krakowską orkiestrę poprowadzi Katarzyna Tomala-Jedynak, a solistami będą ceniony tenor Wojciech Parchem i odnoszący triumfy w salach koncertowych Europy, brytyjski wirtuoz waltorni Ben Goldscheider.

    20 lipca należeć będzie do prawdziwych ulubieńców publiczności, jednego z najsłynniejszych zespołu akordeonowych na świecie – Motion Trio, które wystąpi w Nowohuckim Centrum Kultury. W programie Motion Trio alla polacca usłyszymy specjalnie wyselekcjonowaną na tę okazję muzykę polską w transkrypcjach i aranżacjach na trzy akordeony autorstwa m.in. Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara czy Grażyny Bacewicz, utwór Jerzego Maksymiuka napisany specjalnie dla zespołu oraz kompozycje zdobywcy Oscara, Jana A. P. Kaczmarka. Nie zabraknie też prawykonań, jak Accordion Fanfare autorstwa lidera grupy, Janusza Wojtarowicza.

Reklama

    Tradycyjnie, jak co roku, zapraszamy też na recitale do Auli Collegium Novum UJ, gdzie wystąpią młodzi laureaci renomowanych konkursów instrumentalnych. Najpierw utalentowana węgierska skrzypaczka Júlia Pusker, laureatka V nagrody w Konkursie Muzycznym Królowej Elżbiety Belgijskiej, która 21 lipca zaprezentuje utwory polskich i węgierskich kompozytorów: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Beli Bartóka, Zoltána Kodály’a czy Jenő Hubaya. Artystce towarzyszyć przy fortepianie będzie Grzegorz Skrobiński. Polsko-węgierski koncert to także kolejny owoc partnerskiej współpracy z budapeszteńskim Cziffra Festival. Z kolei 26 lipca w ramach cyklu „Festum Iuventutis – Festiwal Młodych” wystąpi bułgarski pianista Georgi Vasilev, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej. 24-letni wirtuoz, obok miniatur Fryderyka Chopina, przedstawi m.in. Studium 18a na lewą rękę według Etiudy op. 10 nr 9 F. Chopina, a także utwory Karola Kurpińskiego, Aleksandra Tansmana czy Kazimierza Serockiego.

    Jubileuszową edycję FMP zakończy 28 lipca w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie opery Philaenis Romana Statkowskiego. Zapomniane dzieło z 1897 roku, osadzone w realiach starożytnej Grecji, usłyszymy w nowej instrumentacji autorstwa Krzysztofa Słowińskiego. Imię głównej bohaterki pochodzi z epigramatu rzymskiego poety Marcjalisa, do którego pod koniec XIX wieku nawiązał autor libretta Hermann Erler. Opera Statkowskiego wystawiona została dopiero w 1903 roku, po tym jak kompozytor otrzymał za nią I nagrodę na międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Londynie. W tytułową rolę wcieli się występująca na scenach całej Europy sopranistka Izabela Matuła, której partnerować będzie ceniony bas-baryton Krzysztof Szumański, w pozostałych rolach m.in. Ilona Krzywicka i Hubert Walawski. Chór i Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Krzysztof Słowiński.

    Organizatorem Festiwalu Muzyki Polskiej jest Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, więcej szczegółów na ich stronie: https://www.fmp.org.pl/

2024-07-08 23:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Autor podręcznika do HIT-u przedstawia 81 historii nawróceń z całego świata

2025-01-17 20:46

[ TEMATY ]

prof. Wojciech Roszkowski

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Wybitny pisarz i naukowiec prof. Wojciech Roszkowski przedstawia w swej kolejnej książce 81 niewiarygodnych historii życiowych ludzi, którzy będąc bardzo daleko od Boga, w ten czy inny sposób znaleźli jednak drogę do Niego.

I tak na przykład poznamy mordercę i gwałciciela, który po dziesięcioleciach więzienia i pokuty odnalazł w sobie wiarę, a żywota dokonał w klasztorze. Albo zobaczymy żołnierza, który w konającym towarzyszu w okopach zauważył twarz Chrystusa. Wzruszy nas męczeństwo młodej Saudyjki, która w surowym środowisku islamskim przyjęła chrzest, za co została zabita, i to przez własnego brata. Każda opowieść jest inna, jedna bardziej niezwykła od drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Uczyńcie wszystko, cokolwiek wam powie

2025-01-14 14:06

Niedziela Ogólnopolska 3/2025, str. 24

[ TEMATY ]

homilia

Waldemar Chrostowski

źródło: pixabay.com

Fragment Ewangelii według św. Jana o weselu w Kanie Galilejskiej jest przywoływany tak często i znany tak bardzo, że na drugi plan schodzi jego głębokie przesłanie i znaczenie tego wydarzenia dla życia chrześcijańskiego. A ważny jest w nim każdy szczegół, który wskazuje na doniosłość pierwszego „znaku” Jezusa.

Wzmianka o tym, że „była tam Matka Jezusa”, sugeruje, iż to wydarzenie odbywało się w obrębie szeroko pojętej rodziny. Kanę od Nazaretu dzieli zaledwie 5 km i bardzo prawdopodobne, że Maryja została poproszona o pomoc w zorganizowaniu przyjęcia weselnego. „Zaproszono na to wesele także Jezusa i Jego uczniów” – dodaje Ewangelista. Obecność Jezusa jest najzupełniej zrozumiała, ale skoro rozpoczął On już swoją działalność, to nie wypadało nie zaprosić również Jego uczniów. W tych warunkach stało się to, czego można się było spodziewać i co skutkowało słowami Maryi skierowanymi do Jezusa: „Nie mają wina”. Nieoczekiwana obecność uczniów sprawiła bardzo niezręczną sytuację rodzinie nowożeńców.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: Pan daje nam swoją miłość w nadmiarze

2025-01-19 12:43

[ TEMATY ]

Franciszek

Vatican Media

„Pan daje nam swoją miłość w nadmiarze, wnosząc w nasze życie wino Ducha Świętego, które jest winem radości i nadziei” - zapewnił papież w rozważaniu przed niedzielną modlitwą „Anioł Pański”.

Ojciec Święty nawiązał do opisywanego w dzisiejsze liturgii cudu przemiany wody w wino w Kanie Galilejskiej (J 2, 1-11). „Jezus jest Oblubieńcem, który przyszedł, aby przynieść «dobre wino» swojej miłości, aby odnowić przymierze oblubieńcze między Bogiem a ludzkością” - wskazał Franciszek. Jednocześnie papież zwrócił uwagę na fakt, że w fragmencie tym mowa o braku (brak wina) i nadmiarze, który jest znakiem Boga”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję