Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków

20 lat Festiwalu Muzyki Polskiej

    Już 13 lipca w Krakowie rozpoczyna się 20. jubileuszowa edycja Festiwalu Muzyki Polskiej.

MFS

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

    Trzy weekendy, siedem koncertów z muzyką polską od średniowiecza aż po czasy najnowsze. W programie m.in. skarby muzyki śląskiej z XIV i XV wieku, żydowskie mazurki, utwory Fryderyka Chopina i Jana A.P. Kaczmarka w akordeonowych transkrypcjach oraz odkryta na nowo opera Philaenis Romana Statkowskiego. Wśród wykonawców najlepsze zespoły: ensemble Peregrina, Motion Trio, Sinfonietta Cracovia i wybitni soliści: Izabela Matuła, Krzysztof Szumański i Ben Goldscheider. Wszystko, co najlepsze w muzyce polskiej, czeka nas od 13 do 28 lipca tylko w Krakowie!

    Jubileuszową edycję otworzy 13 lipca ceniony na całym świecie, założony w Bazylei ensemble Peregrina pod kierunkiem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Specjalizujące się w wykonawstwie historycznym artystki Peregriny zaprezentują w Bazylice o. Jezuitów program zatytułowany Silesia, na który złożą się utwory dawnych mistrzów ze źródeł śląskich XIV i XV wieku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

    14 lipca w samym sercu Kazimierza, w pięknych wnętrzach Synagogi Tempel rozbrzmiewać będą żydowskie mazurki autorstwa m.in. Marii Szymanowskiej, Edwarda Wolffa czy Władysława Szpilmana, które zaprezentuje wszechstronny pianista Marek Bracha, współzałożyciel festiwalu WarszeMuzik.

Reklama

    19 lipca, podczas koncertu w Radiu Kraków, świętować będziemy aż dwa jubileusze – obok 20-lecia FMP także i 30-lecie orkiestry Sinfonietta Cracovia. W programie kompozycje Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, a także prawykonanie kompozycji Marcela Chyrzyńskiego – Ukiyo-e Nr 6, inspirowanej japońskimi drzeworytami. Wybór kompozycji jest nieprzypadkowy, bowiem w tym roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej z Krakowem i wieloletniej rektor Akademii Muzycznej. Z kolei utwory Brittena i Lutosławskiego łączy postać wybitnego angielskiego tenora Petera Pearsa. W 1963 roku Lutosławski skomponował Paroles tissées (Słowa tkane), które dedykował właśnie Peterowi Pearsowi, partnerowi Brittena i głównemu wykonawcy Brittenowskich utworów wokalnych. Obu artystów Lutosławski poznał dwa lata wcześniej na festiwalu Warszawska Jesień. Krakowską orkiestrę poprowadzi Katarzyna Tomala-Jedynak, a solistami będą ceniony tenor Wojciech Parchem i odnoszący triumfy w salach koncertowych Europy, brytyjski wirtuoz waltorni Ben Goldscheider.

    20 lipca należeć będzie do prawdziwych ulubieńców publiczności, jednego z najsłynniejszych zespołu akordeonowych na świecie – Motion Trio, które wystąpi w Nowohuckim Centrum Kultury. W programie Motion Trio alla polacca usłyszymy specjalnie wyselekcjonowaną na tę okazję muzykę polską w transkrypcjach i aranżacjach na trzy akordeony autorstwa m.in. Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara czy Grażyny Bacewicz, utwór Jerzego Maksymiuka napisany specjalnie dla zespołu oraz kompozycje zdobywcy Oscara, Jana A. P. Kaczmarka. Nie zabraknie też prawykonań, jak Accordion Fanfare autorstwa lidera grupy, Janusza Wojtarowicza.

Reklama

    Tradycyjnie, jak co roku, zapraszamy też na recitale do Auli Collegium Novum UJ, gdzie wystąpią młodzi laureaci renomowanych konkursów instrumentalnych. Najpierw utalentowana węgierska skrzypaczka Júlia Pusker, laureatka V nagrody w Konkursie Muzycznym Królowej Elżbiety Belgijskiej, która 21 lipca zaprezentuje utwory polskich i węgierskich kompozytorów: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Beli Bartóka, Zoltána Kodály’a czy Jenő Hubaya. Artystce towarzyszyć przy fortepianie będzie Grzegorz Skrobiński. Polsko-węgierski koncert to także kolejny owoc partnerskiej współpracy z budapeszteńskim Cziffra Festival. Z kolei 26 lipca w ramach cyklu „Festum Iuventutis – Festiwal Młodych” wystąpi bułgarski pianista Georgi Vasilev, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej. 24-letni wirtuoz, obok miniatur Fryderyka Chopina, przedstawi m.in. Studium 18a na lewą rękę według Etiudy op. 10 nr 9 F. Chopina, a także utwory Karola Kurpińskiego, Aleksandra Tansmana czy Kazimierza Serockiego.

    Jubileuszową edycję FMP zakończy 28 lipca w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie opery Philaenis Romana Statkowskiego. Zapomniane dzieło z 1897 roku, osadzone w realiach starożytnej Grecji, usłyszymy w nowej instrumentacji autorstwa Krzysztofa Słowińskiego. Imię głównej bohaterki pochodzi z epigramatu rzymskiego poety Marcjalisa, do którego pod koniec XIX wieku nawiązał autor libretta Hermann Erler. Opera Statkowskiego wystawiona została dopiero w 1903 roku, po tym jak kompozytor otrzymał za nią I nagrodę na międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Londynie. W tytułową rolę wcieli się występująca na scenach całej Europy sopranistka Izabela Matuła, której partnerować będzie ceniony bas-baryton Krzysztof Szumański, w pozostałych rolach m.in. Ilona Krzywicka i Hubert Walawski. Chór i Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Krzysztof Słowiński.

    Organizatorem Festiwalu Muzyki Polskiej jest Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, więcej szczegółów na ich stronie: https://www.fmp.org.pl/

2024-07-08 23:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiceminister edukacji mówi „nie” dalszemu ograniczaniu lekcji religii

2024-10-02 16:59

[ TEMATY ]

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Wczoraj na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt rozporządzenia MEN zakładający ograniczenie nauki religii w szkołach do jednej godziny. Jak dziś stwierdził Henryk Kiepura, wiceminister edukacji, PSL nie poprze tej zmiany.

Deklaracja odrzucenia projektu padła podczas dzisiejszej rozmowy wiceministra na antenie jednej z komercyjnych stacji radiowych.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Jezus pierwszy nas umiłował

2024-10-05 08:19

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Adobe Stock

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Pan Bóg rzekł: «Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc». Ulepiwszy z gleby wszelkie zwierzęta lądowe i wszelkie ptaki podniebne, Pan Bóg przyprowadził je do mężczyzny, aby przekonać się, jak on je nazwie. Każde jednak zwierzę, które określił mężczyzna, otrzymało nazwę „istota żywa”. I tak mężczyzna dał nazwy wszelkiemu bydłu, ptakom podniebnym i wszelkiemu zwierzęciu dzikiemu, ale nie znalazła się pomoc odpowiednia dla mężczyzny. Wtedy to Pan sprawił, że mężczyzna pogrążył się w głębokim śnie, i gdy spał, wyjął jedno z jego żeber, a miejsce to zapełnił ciałem. Po czym Pan Bóg z żebra, które wyjął z mężczyzny, zbudował niewiastę. A gdy ją przyprowadził do mężczyzny, mężczyzna powiedział:«Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała! Ta będzie się zwała niewiastą, bo ta z mężczyzny została wzięta». Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem.»
CZYTAJ DALEJ

67. Męski Różaniec w Piotrkowie Trybunalskim

2024-10-06 09:15

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum prywatne

W sobotę, 5 października, ulicami Piotrkowa Trybunalskiego przeszedł Męski Różaniec. Wydarzenie odbyło się już po raz 67. Mimo deszczowej pogody we wspólnej modlitwie wzięło udział niemal 50 mężczyzn.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję