Reklama

Niedziela Częstochowska

Przed nami XIX Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Impreza organizowana jest w dniach 5-13 października. Koncerty odbędą się w zabytkowych świątyniach oraz w auli Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego. We wszystkich tych miejscach jest znakomita akustyka oraz znajdują się bardzo dobrej klasy organy o walorach koncertowych.

2024-10-01 12:44

[ TEMATY ]

Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Zbigniew Burda

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal, organizowany przez Towarzystwo Muzyczne w Częstochowie od 2005 r., spotyka się z dużym zainteresowaniem mieszkańców naszego miasta i regionu. W istotny sposób wzbogaca on jego ofertę kulturalną. W przedsięwzięciu brali dotychczas udział wybitni artyści z kraju i zagranicy. Gościliśmy muzyków z: Francji, Holandii, Niemiec, Rosji, Włoch i ze Stanów Zjednoczonych, a wśród nich takie sławy jak: Daniel Roth (St. Sulpice, Paryż), Pierre Pincemaille (St.Denis, Paryż), David Titterington (Royal Academy of Music, Londyn), oraz gwiazdy polskiego jazzu – Wojciecha Karolaka i Pawła Serafińskiego.

Podczas tegorocznej edycji planowane są 4 koncerty oraz warsztaty dla studentów Uniwersytetu Jana Długosza i Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Program:

5 października – sobota, godz. 19 – kościół Najświętszego Imienia Maryi, al. NMP 56

Recital Michała Kopycińskiego. Artysta będzie grał zarówno na zabytkowych organach kościoła, jak i na przywiezionej przez siebie zabytkowej koncertowej fisharmonii firmy Mustel z 1904 r.

6 października – niedziela, godz. 19 – kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Sikorskiego 85

Reklama

Recital dr hab. Hanny Dys, adiunkt na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, która także wielokrotnie brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Artystce będzie towarzyszył Szymon Zawodny, saksofonista. Mimo że instrument ten kojarzony był z muzyką jazzową od drugiej połowy XX wieku, to pierwotnie pisano na taki skład sporo muzyki religijnej. Sam saksofon swoim brzmieniem nawiązuje do innego instrumentu zwanego duduk, znanego na Bliskim Wschodzie jeszcze w czasach przed Chrystusem, a rozpowszechnionego później w kulturze ormiańskiej.

11 października – piątek, godz. 19 – kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Sikorskiego 85

Recital oraz warsztaty dla uczniów klasy organów Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego prowadzone przez Ilonę Kubiaczyk-Adler z Phoenix (Stany Zjednoczone).

13 października – niedziela, godz. 19 – kościół św. Andrzeja Boboli, ul. Ludowa 68

Koncert kameralny Marcina Armańskiego (organy, pozytyw) oraz trębacza Wojciecha Kubiaka – muzyki XVII i XVIII wieku. Trąbka była także wiodącym instrumentem kompozytorów jasnogórskich na początku XVIII wieku.

Koncert finałowy odbędzie się w kościele św. Andrzeja Boboli, gdzie proboszcz ks. Adam Zyzik otacza muzykę liturgiczną szczególną troską. Znajdują się tu świetne organy, ale też działa parafialny chór mieszany.

Szczegółowe informacje, w tym m.in. biogramy artystów, są dostępne na stronie internetowej: www.cdmo.pl .

Organizatorem wydarzenia jest Towarzystwo Muzyczne w Częstochowie – jedna z najstarszych organizacji pozarządowych w regionie. Od ponad 40 lat zajmuje się organizowaniem koncertów, konkursów muzycznych oraz edukacją muzyczną najmłodszych. Honorowym patronem wydarzenia jest abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. Wstęp na wszystkie koncerty wolny.

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trwają Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

W myśl słów jednej z piosenek Zbigniewa Wodeckiego „Zacznij od Bacha”, w sobotę 28 września wykonaniem hymnu „Komm, Heiliger Geist” autorstwa niemieckiego kompozytora amerykańska organistka Gail Archer zainaugurowała w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego XIV Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Pierwszy dzień festiwalu zdominowała polifoniczna muzyka barokowa. Usłyszeliśmy także inny hymn Johanna Sebastiana Bacha „Allein Gott in der Höh sei Ehr” (odpowiednik „Chwała na wysokości Bogu”) i „Magnificat VII. Toni” Heinricha Scheidemanna. Gail Archer wykonała też utwory: Johannesa Brahmsa, Jeanne’a Demessieux, Oliviera Messiaena i Maxa Regera.
CZYTAJ DALEJ

Francja: proces beatyfikacyjny kolejnej pary małżeńskiej

We francuskiej diecezji Saint-Brieuc, we wschodniej części Bretanii, rozpoczął się proces beatyfikacyjny pary małżonków: Claude’a-Toussaint’a Marot’a (1675-1756) i Marguerite-Marie Piquet de la Motte (1681-1759), znanych jako państwo de La Garaye. Znani byli z konkretnego zaangażowania na rzecz chorych i ubogich, stając się wzorem czynnego miłosierdzia.

Claude i Marguerite de La Garaye przez niemal 50 lat zajmowali się opieką nad chorymi. Swój zamek w Taden przekształcili w szpital. W przebudowanych stajniach urządzono sale na 60 łóżek. Aby sfinansować to charytatywne dzieło, małżonkowie wyprzedali swój majątek. Kształcili się też w dziedzinie medycyny, a także zatrudnili medyków, dzięki czemu placówka miała bardzo dobra reputację w regionie.
CZYTAJ DALEJ

Środy z ks. Jerzym

2024-10-01 19:41

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zaprasza na cykl środowych wykładów poświęconych bł. ks. Jerzemu Popiełuszce.

Wykłady mają na celu popularyzację wiedzy o ks. Popiełuszce: jego życiu, postawie, wyborach oraz ukazanie szerszego spojrzenia na naszą historię i wydarzenia lat 80-tych, a także sztukę tamtego czasu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję