Reklama

Niedziela Małopolska

Niewidoczni

Budowa Centrum „Nie lękajcie się!” oraz Sanktuarium bł. Jana Pawła II nie zwalnia tempa. Po ogłoszeniu przez kard. Stanisława Dziwisza Nowenny Miesięcy przed kanonizacją Ojca Świętego, pielgrzymów wciąż przybywa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ

Obserwujemy wznoszącą się coraz wyżej dzwonnicę, prace wykończeniowe przy elewacjach, dopracowywanie szczegółów wewnątrz budynków. Tego wielkiego przedsięwzięcia nie udałoby się jednak kontynuować, gdyby nie osoby, które pieczołowicie oddają się powierzonym sobie zadaniom. Nie tylko wywiązują się z umów, ale dają dużo więcej – w swoją pracę wkładają serce, czas, poświęcenie. Dziś przedstawiamy „Niewidocznych” – ludzi, których anonimowa praca przynosi piękne owoce, jakie możemy oglądać w budowanym sanktuarium.

Ludzie dobrej woli

– Kiedy ktoś przychodzi do kościoła relikwii czy budynków Centrum, nie zawsze może zdaje sobie sprawę z ilości wykonanych tu prac – mówi architekt Andrzej Mikulski, autor projektu Centrum i Sanktuarium bł. Jana Pawła II. – Gdyby jednak przyjrzeć się z bliska, bardziej wprawione oko dostrzeże, że wykończenia poszczególnych miejsc wymagały naprawdę niezwykłego zaangażowania wielu ludzi. Przecież nikt w umowach z wykonawcami nie zapisał, że kamienne narożniki muszą być wykonane z jednego kawałka wapienia, a np. szalunki w kolorowym betonie będą wykonane tak starannie. A jednak wykonawcy dołożyli i wciąż dokładają starań, by dzieło poświęcone Ojcu Świętemu nie tylko wyglądało na dobrze zrobione, ale by rzeczywiście takie było.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Architekci, konstruktorzy i wykonawcy od kilku już lat współpracują ze sobą, tworząc wyjątkowy pomnik dla Jana Pawła II. – Wiem, że jest wielu ludzi, którym należy podziękować za ich wkład i oddanie w tej pracy – mówi architekt. – Pracy, która często zabiera dodatkowy czas, która nieraz wymaga szybkiego dostosowywania się do nieoczekiwanych zmian. Bez ich dobrej woli nie udałoby się to. Pozwolę sobie zatem wymienić kilka osób, których praca i zaangażowanie stanowią wielką wartość budowanego sanktuarium, choć na pewno – niestety – nie jestem w stanie wymienić wszystkich... – mówi Andrzej Mikulski.

Dla Papieża i... dla Krakowa

Warto zauważyć, że większość zaangażowanych w budowę ekip to firmy rodzinne. Wielu budowniczych i majstrów pochodzi z Krakowa i okolic, głównie z Małopolski. I nawet jeśli ci ludzie zamieszkali w innych miastach Polski, to wracają tu jak do korzeni, a swoją pracą chcą zostawić coś nie tylko dla Papieża, ale i dla Krakowa.

– Ogromną pracę wykonuje Bogusław Skolak wraz z całą swoją firmą kamieniarską ze Strzegomia – mówi Mikulski. – Przygotowuje takie kamienne elementy, które w najdokładniejszym stopniu odzwierciedlą projekt, który, co warto zaznaczyć, wciąż się rozwija i stawia nieoczekiwane i wciąż nowe wyzwania przed kamieniarzami. Wszystkie materiały są precyzyjnie obrabiane z elementów blokowych, a ilość elementów niepowtarzalnych sięga 80 proc., co z pewnością stanowi ewenement w skali całej Polski. To elementy narożne, rzeźbione gzymsy, parapety, portale, szpalety okienne – elementy podkreślające szlachetność i wagę tego miejsca. Piotr Stopyra, odpowiadający wraz z zespołem za montaż kamiennych elewacji, dokłada starań, by wszystkie elementy znalazły się na swoim miejscu w budynku. Ekipa panów Skolaka i Stopyry to jedna z najlepszych drużyn, z jakimi dane mi było współpracować – mówi architekt.

Wyczarowane z drewna

Reklama

– Chylę czoła także przed pracą Jana Pęcka z Krzczonowa i pracowników jego firmy stolarskiej – kontynuuje mój rozmówca. – Wszystkie drzwi, ławki, sedille, okna, meble w zakrystiach i konfesjonały, są dziełem pana Pęcka i jego zespołu. Pan Jan z dbałością o szczegóły potrafi z drewna wyciąć i wyrzeźbić cuda! Podziwiam go za ogromną precyzję, rzemieślnicze i twórcze podejście, a przy tym za niezwykłą pogodę ducha i energię, która udziela się osobom z nim współpracującym. Niezwykła jest też u pana Jana jego umiejętność słuchania innych i zaangażowanie w pracę, a także to, że do ostatniej możliwej chwili zastanawia się, co zrobić, aby efekt był najlepszy. Bardzo się cieszę, że dane nam jest wspólnie pracować – dodaje architekt.

Beton – jak kamień i drewno

Wewnątrz kościoła mamy do czynienia ze skomplikowanymi sklepieniami, wykonanymi metodą barwionego betonu architektonicznego. – Ta metoda polega na zastosowaniu specjalnych szalunków; po zdjęciu formy, elementy betonowe (sklepienia, belki, słupy) pozostają w takim kształcie, w jakim zostały wylane – wyjaśnia architekt. – Wykonujący te szalunki nie może popełnić błędu, bo nie ma tynku ani farby, która może pokryć ewentualne usterki. Kształty są naprawdę oryginalne i trudne w przygotowaniu, a wykonywane są w warunkach polowych, w deszczu, zimnie, na mrozie. Szczególne podziękowanie i wyrazy uznania należą się Andrzejowi Dudzie, właścicielowi firmy POLBAU (generalnemu wykonawcy budowy) – mówi A. Mikulski. – Mam wielki szacunek dla pana Dudy za jego zaangażowanie, za to, że żyje tym projektem i za to, że pozwala swoim pracownikom na budowie (a jest ich ponad stu) dopracowywać nieraz drobne szczegóły, co oczywiście sporo kosztuje, ale przez co efekty ich pracy są wyjątkowe. Widać, że pan prezes Duda i budowniczowie Domu bł. Jana Pawła II robią to nie tylko ze względów zawodowych, ale chcą podarować Ojcu Świętemu coś cennego od siebie.

Codzienny trud

Reklama

Kierownikiem budowy sanktuarium jest inż. Andrzej Mirek, zaś Józef Baniak – kierownikiem robót budowlanych. Staranność i zaangażowanie tych osób jest wielkie. Także codzienny trud anonimowych majstrów, głównie cieśli, zbrojarzy, murarzy, których nie sposób wymienić wszystkich z nazwiska, zasługuje na wielkie uznanie i wdzięczność. To praca fizycznie bardzo ciężka, a oni wykonują ją starannie przez lata. To jest praca godna podziwu.

Warto również zauważyć fachowe przygotowanie dekarzy z firmy prowadzonej przez Marię Kaspszyk z Krakowa, która wykonuje pokrycie dachu kościoła bł. Jana Pawła II. Stopień skomplikowania tych robót był i jest ogromny, a nietypowe obróbki blacharskie są przez dekarzy wykonywane dokładnie i fachowo.

Włożyli serce

– Modląc się w kaplicach kościoła, spojrzymy czasem na posadzkę – to dzieło pana Marka Żbika i jego firmy spod Krzeszowic – mówi A. Mikulski. – Także i on, można powiedzieć, stawał na głowie, aby rysunek posadzki w kolejnych kaplicach był indywidualny, staranny, aby mógł się podobać, i aby efekt był na miarę Sanktuarium bł. Jana Pawła II.

Posadzki zewnętrzne to z kolei owoc pracy firmy Aleksandra Szymonika. I tutaj, choćby przy placu między Wieżą a Instytutem, rozwiązania wykonawcze są niestandardowe, a efekt zaangażowania całego zespołu już niebawem będzie można oglądać.

Wszystkie elementy elektryki – to wynik pracy i zaangażowania zespołu inż. Bogusława Dziedziaka z Krzeszowic. – Być może mało kto zdaje sobie sprawę, jak wiele problemów w realizacji nietypowych rozwiązań, także w tej branży, generuje taki projekt – wyjaśnia architekt. – Ilość korekt, choćby zmian lokalizacji lamp, latarni, które zespół Dziedziaka wprowadza na bieżąco dla uzyskania ostatecznego efektu, jest wyrazem dużego zaangażowania całej ekipy – dodaje.

Reklama

Warto wspomnieć o Waldemarze Wesołowskim z Krakowa – rzeźbiarzu i jego ekipie, która wykonała ołtarze, ambony, a kropielnicę w głównym przedsionku podziwiać będzie można już wkrótce. – Elementy stalowe, poręcze i balustrady to z kolei dzieło ślusarza Roberta Czekaja spod Wieliczki. Ukoronowaniem jego prac jest wyjątkowy w swoim wyrazie krzyż na kościele. Będzie ich jeszcze kilka – jeden zwieńczy wieżę, drugi zaznaczy wejście do świątyni. Natomiast tabernakulum i kraty sufitów kościoła dolnego to efekt pracy rzemieślników z firmy pana Słowika z Krakowa. Oni wykonali też konstrukcję głównych drzwi, do których piękne płaskorzeźby stworzył Józef Polewka.

Pochyleni nad rysunkami

Na koniec kilka słów o konstruktorach i architektach, którzy współtworzą Sanktuarium bł. Jana Pawła II. – Inżynierowie Jarosław Jasiński i Bartłomiej Zdziech – konstruktorzy – zasługują na wyjątkowe wyrazy uznania za rzetelność, fachową wiedzę i czas, często nadgodzinowy i weekendowy, który przeznaczyli na pracę nad projekem – mówi Andrzej Mikulski. – Ich poświęcenie i oddanie serca temu dziełu nie może być zapomniane. Niezwykle trudne było także przygotowanie projektu instalacji w taki sposób, by system nie był widoczny, ale by działał skutecznie. Centrum zawdzięcza to pracy firmy państwa Eweliny i Grzegorza Ojczyków. Chcę także podziękować moim najbliższym współpracownikom z biura projektowego: Katarzynie Sepielak, która włożyła wiele serca, czasu i dobrego ducha w projekty wnętrz sanktuarium, inżynierom architektom – Andrzejowi Jabłońskiemu, Maciejowi Faberowi, Selenie Guzik za talent, zaangażowanie i wykonanie projektów niezliczonych detali kościoła, a Tomaszowi Moskalowi i Wojciechowi Cichoniowi za codzienną wytrwałość i konsekwencję przy skomplikowanym i niezwykle ciekawym projekcie Muzeum – nie kryje uznania architekt.

Pomnożone talenty

Jak widać, dzieło budowy sanktuarium bł. Jana Pawła II w jakiś szczególny sposób wypełnia przesłanie i nauczanie Ojca Świętego, które można streścić jego słowami: „Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi”. Budowniczowie Sanktuarium zdają sobie z tego sprawę i powierzone sobie talenty pomnażają Bogu na chwałę i ludziom na pożytek.

2013-10-18 11:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W galerii na krużgankach

CZYTAJ DALEJ

Benedykt XVI: uczmy się modlitwy od św. Szczepana - pierwszego męczennika

Drodzy bracia i siostry, W ostatnich katechezach widzieliśmy, jak czytanie i rozważanie Pisma Świętego w modlitwie osobistej i wspólnotowej otwierają na słuchanie Boga, który do nas mówi i rozbudzają światło, aby zrozumieć teraźniejszość. Dzisiaj chciałbym mówić o świadectwie i modlitwie pierwszego męczennika Kościoła, św. Szczepana, jednego z siedmiu wybranych do posługi miłości względem potrzebujących. W chwili jego męczeństwa, opowiedzianej w Dziejach Apostolskich, ujawnia się po raz kolejny owocny związek między Słowem Bożym a modlitwą. Szczepan został doprowadzony przed trybunał, przed Sanhedryn, gdzie oskarżono go, iż mówił, że „Jezus Nazarejczyk zburzy...[świątynię] i pozmienia zwyczaje, które nam Mojżesz przekazał” (Dz 6, 14). Jezus podczas swego życia publicznego rzeczywiście zapowiadał zniszczenie świątyni Jerozolimskiej: „Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo” (J 2,19). Jednakże, jak zauważył św. Jan Ewangelista, „On zaś mówił o świątyni swego ciała. Gdy więc zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego, że to powiedział, i uwierzyli Pismu i słowu, które wyrzekł Jezus” (J, 21-22). Mowa Szczepana przed trybunałem, najdłuższa w Dziejach Apostolskich, rozwija się właśnie na bazie tego proroctwa Jezusa, który jako nowa świątynia inauguruje nowy kult i zastępuje ofiary starożytne ofiarą składaną z samego siebie na krzyżu. Szczepan pragnie ukazać, jak bardzo bezpodstawne jest skierowane przeciw niemu oskarżenie, jakoby obalał Prawo Mojżesza i wyjaśnia swoją wizję historii zbawienia, przymierza między Bogiem a człowiekiem. Odczytuje w ten sposób na nowo cały opis biblijny, itinerarium zawarte w Piśmie Świętym, aby ukazać, że prowadzi ono do „miejsca” ostatecznej obecności Boga, jakim jest Jezus Chrystus, a zwłaszcza Jego męka, śmierć i Zmartwychwstanie. W tej perspektywie Szczepan odczytuje też swoje bycie uczniem Jezusa, naśladując Go aż do męczeństwa. Rozważanie Pisma Świętego pozwala mu w ten sposób zrozumieć jego misję, jego życie, chwilę obecną. Prowadzi go w tym światło Ducha Świętego, jego osobista, głęboka relacja z Panem, tak bardzo, że członkowie Sanhedrynu zobaczyli jego twarz „podobną do oblicza anioła” (Dz 6, 15). Taki znak Bożej pomocy, przypomina promieniejące oblicze Mojżesza, gdy zstępował z góry Synaj po spotkaniu z Bogiem (por. Wj 34,29-35; 2 Kor 3,7-8). W swojej mowie Szczepan wychodzi od powołania Abrahama, pielgrzyma do ziemi wskazanej przez Boga, którą posiadał jedynie na poziomie obietnicy. Następnie przechodzi do Józefa, sprzedanego przez braci, którego jednak Bóg wspierał i uwolnił, aby dojść do Mojżesza, który staje się narzędziem Boga, aby wyzwolić swój naród, ale napotyka również wielokrotnie odrzucenie swego własnego ludu. W tych wydarzeniach, opisywanych przez Pismo Święte, w które Szczepan jest, jak się okazuje religijnie zasłuchany, zawsze ujawnia się Bóg, który niestrudzenie wychodzi człowiekowi naprzeciw, pomimo, że często napotyka uparty sprzeciw, i to zarówno w przeszłości, w chwili obecnej jak i w przyszłości. W tym wszystkim widzi on zapowiedź sprawy samego Jezusa, Syna Bożego, który stał się ciałem, który - tak jak starożytni Ojcowie - napotyka przeszkody, odrzucenie, śmierć. Szczepan odwołuje się zatem do Jozuego, Dawida i Salomona, powiązanych z budową świątyni Jerozolimskiej i kończy słowami proroka Izajasza (66, 1-2): „Niebiosa są moim tronem, a ziemia podnóżkiem nóg moich. Jakiż to dom możecie Mi wystawić i jakież miejsce dać Mi na mieszkanie? Przecież moja ręka to wszystko uczyniła” (Dz 7,49-50). W swoim rozważaniu na temat działania Boga w historii zbawienia, zwracając szczególną uwagę na odwieczną pokusę odrzucenia Boga i Jego działania, stwierdza on, że Jezus jest Sprawiedliwym zapowiadanym przez proroków; w Nim sam Bóg stał się obecny w sposób wyjątkowy i ostateczny: Jezus jest „miejscem” prawdziwego kultu. Szczepan przez pewien czas nie zaprzecza, że świątynia jest ważna, ale podkreśla, że „Najwyższy jednak nie mieszka w dziełach rąk ludzkich” (Dz 7, 48). Nową, prawdziwą świątynią, w której mieszka Bóg jest Jego Syn, który przyjął ludzkie ciało. To człowieczeństwo Chrystusa, Zmartwychwstałego gromadzi ludy i łączy je w sakramencie Jego Ciała i Krwi. Wyrażenie dotyczące świątyni „nie zbudowanej ludzkimi rękami” znajdujemy także w teologii świętego Pawła i Liście do Hebrajczyków: ciało Jezusa, które przyjął On, aby ofiarować siebie samego jako żertwę ofiarną na zadośćuczynienie za grzechy, jest nową świątynią Boga, miejscem obecności Boga żywego. W Nim Bóg jest człowiekiem, Bóg i świat kontaktują się ze sobą: Jezus bierze na siebie cały grzech ludzkości, aby go wnieść w miłość Boga i aby „spalić” go w tej miłości. Zbliżenie się do krzyża, wejście w komunię z Chrystusem oznacza wejście w to przekształcenie, wejście w kontakt z Bogiem, wejście do prawdziwej świątyni. Życie i mowa Szczepana nieoczekiwanie zostają przerwane wraz z ukamienowaniem, ale właśnie jego męczeństwo jest wypełnieniem jego życia i orędzia: staje się on jedno z Chrystusem. W ten sposób jego rozważanie odnośnie do działania Boga w historii, na temat Słowa Bożego, które w Jezusie znalazło swoje całkowite wypełnienie, staje się uczestnictwem w modlitwie Pana Jezusa na krzyżu. Rzeczywiście woła on przed śmiercią: „Panie Jezu, przyjmij ducha mego!” (Dz 7, 59), przyswajając sobie słowa Psalmu 31,6 i powtarzając ostatnią wypowiedź Jezusa na Kalwarii: „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego” (Łk 23,46); i wreszcie, tak jak Jezus zawołał donośnym głosem wobec tych, którzy go kamienowali: „Panie, nie poczytaj im tego grzechu!” (Dz 7, 60). Zauważamy, że chociaż z jednej strony modlitwa Szczepana podejmuje modlitwę Jezusa, to jest ona skierowana do kogo innego, gdyż jest ona skierowana do samego Pana, to znaczy do Jezusa, którego uwielbionego kontempluje po prawicy Ojca: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (w. 56). Drodzy bracia i siostry, świadectwo św. Szczepana daje nam pewne wskazania dla naszej modlitwy i życia. Możemy się pytać: skąd ten pierwszy chrześcijański męczennik czerpał siłę do stawiania czoła swoim prześladowcom i aby dojść do daru z siebie samego? Odpowiedź jest prosta: ze swej relacji z Bogiem, ze swej komunii z Chrystusem, z rozważania Jego historii zbawienia, dostrzegania działania Boga, które swój szczyt osiągnęło w Jezusie Chrystusie. Także nasza modlitwa musi się karmić słuchaniem Słowa Bożego w komunii z Jezusem i Jego Kościołem. Drugi element to ten, że św. Szczepan widzi w dziejach relacji miłości między Bogiem a człowiekiem zapowiedź postaci i misji Jezusa. On - Syn Boży - jest świątynią „nie zbudowaną ludzkimi rękami”, w której obecność Boga stała się tak bliska, że weszła w nasze ludzkie ciało, aby nas doprowadzić do Boga, aby otworzyć nam bramy nieba. Tak więc nasza modlitwa powinna być kontemplacją Jezusa siedzącego po prawicy Boga, Jezusa jako Pana naszego, mojego codziennego życia. W Nim, pod przewodnictwem Ducha Świętego, możemy także i my zwrócić się do Boga, nawiązać realny kontakt z Bogiem, z zaufaniem i zawierzeniem dzieci, które zwracają się do Ojca, który je nieskończenie kocha. Dziękuję. tlum. st (KAI) / Watykan
CZYTAJ DALEJ

Ponad 365 mln chrześcijan prześladowanych na całym świecie

2024-12-26 16:33

[ TEMATY ]

prześladowania

prześladowania chrześcijan

Włodzimierz Rędzioch

Chagall - "Białe Ukrzyżowanie

Chagall - Białe Ukrzyżowanie

Papież Franciszek podczas modlitwy Anioł Pański w Watykanie nawiązując do przypadającego dziś święta św. Szczepana Pierwszego Męczennika wezwał także do modlitwy za chrześcijan prześladowanych z powodu swej wiary. „Maryjo, Królowo Męczenników, pomóż nam być odważnymi świadkami Ewangelii, dla zbawienia świata” - powiedział Ojciec Święty. Według międzywyznaniowej organizacji pomocowej Open Doors ponad 365 mln chrześcijan na całym świecie jest narażonych na wysoki poziom prześladowań i dyskryminacji ze względu na swoją wiarę - to jeden na siedmiu chrześcijan. Organizacja od ponad 30 lat opracowuje ranking 50 krajów o największych prześladowaniach chrześcijan.

Podziel się cytatem Według raportu, Korea Północna po raz kolejny znalazła się na szczycie negatywnego rankingu najcięższych prześladowań, a za nią uplasowały się Somalia, Libia, Erytrea, Jemen, Nigeria, Pakistan, Sudan, Iran i Afganistan. Najbardziej zaludnione kraje świata, Indie i Chiny, zajmują odpowiednio 11. i 19. miejsce.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję