Od ponad stu lat w drugiej połowie stycznia odbywają się modlitwy i nabożeństwa w intencji jedności chrześcijan. Kościół katolicki dołączył do tych wydarzeń Dzień Judaizmu oraz Dzień Islamu. Ruch ekumeniczny i dialog z innymi religiami mają długą tradycję na ziemi lubelskiej.
Przez wiele stuleci aż do drugiej wojny światowej na Lubelszczyźnie żyli zgodnie przedstawiciele różnych wyznań chrześcijańskich, a także innych religii. Pierwszymi innowiercami byli Żydzi, od średniowiecza przybywający do naszego regionu wskutek prześladowań na zachodzie Europy. W Lublinie znakiem ich obecności była słynna synagoga Maharshala, mogąca pomieścić kilka tysięcy osób, zburzona dopiero przez Niemców w czasie wojny. Synagogi i bożnice znajdowały się właściwie w każdym miasteczku Lubelszczyzny, dziś jeszcze można je zobaczyć np. w Łęcznej, Kazimierzu nad Wisłą czy Kraśniku. W Lublinie powstała jedyna w Europie wyższa uczelnia żydowska, jesziwa Chachmej, obecnie funkcjonująca jako hotel.
Reklama
Po wystąpieniu Marcina Lutra schronienie na Lubelszczyźnie znajdowali także wyznawcy protestantyzmu, prześladowani w Niemczech czy Szkocji. Ważnymi ośrodkami nowych odłamów chrześcijaństwa były Bełżyce, Lubartów i Piaski (tzw. luterskie). Tradycja mówi, że w bazylice oo. Dominikanów w Lublinie odbywały się przy dwóch ambonach (istnieją do dzisiaj) dyskusje pastorów protestanckich głównie z jezuitami.
Na terenie naszej diecezji, głównie we wschodniej części, swobodnie wyznawali swoją wiarę prawosławni, a potem grekokatolicy. Pięknym znakiem zgodnego współistnienia różnych wiar pozostają Wojsławice, gdzie w promieniu stu metrów znajdziemy kościół katolicki, sobór prawosławny i synagogę.
Kalejdoskop chrześcijaństwa
Obecnie na ziemi lubelskiej panorama wyznań chrześcijańskich oraz innych religii jest również bardzo bogata. W Lublinie, jak rzadko w którym mieście w Polsce, funkcjonują dwie katedry: rzymskokatolicka i prawosławna, a co za tym idzie są tu siedziby dwóch metropolitów, katolickiego abp. Stanisława Budzika i prawosławnego abp. Abla Popławskiego. Prawosławni modlą się m.in. w Dratowie, Puławach, Chełmie i Wojsławicach. Kościół polsko – katolicki (starokatolicki) oprócz Lublina ma swoje parafie także w Chełmie, Turowcu, Rudzie Hucie i Kosarzewie, a jedną parafię mają mariawici. Za sprawą napływu uchodźców z Ukrainy rośnie liczba wiernych w parafii grekokatolickiej w Lublinie; od wielu lat tej wspólnocie przewodniczy ks. mitrat Stefan Batruch. Wśród wyznań protestanckich dominują luteranie, ich proboszcz ks. Grzegorz Brudny jest mocno zaangażowany w ruch ekumeniczny w naszej diecezji. Do modlitw o jedność chrześcijan włączają się też lubelscy adwentyści.
Tegoroczne obchody
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan rozpocznie się w Lublinie od spotkania ewangelizacyjnego w centrum handlowym. Animuje je Polskie Forum Chrześcijańskie, którego sekretarzem jest związany z Lublinem pallotyn ks. Sławomir Pawłowski. Forum to nieformalne środowisko różnych wyznań chrześcijańskich, promujące współdziałanie i wspólne świadectwo. W pozostałe dni modlitwy odbywać się będą w świątyniach ewangelickich oraz w katedrze prawosławnej (nieszpory ekumeniczne). Zakończenie przewidziano na dzień 25 stycznia w kościele Świętej Rodziny, z udziałem m.in. arcybiskupów Budzika i Abla. Dzień Judaizmu będzie przeżywany 22 stycznia na KUL-u i skoncentruje się wokół tematu jubileuszy w tradycji żydowskiej i katolickiej.
Wszystkie spotkania w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan są otwarte. Niech Chrystusowa prośba „aby wszyscy byli jedno” (J 17,21) wypełnia w tym czasie nasze wezwania.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
Pro-liferka, dziennikarka, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, doradca życia rodzinnego, współautorka serii podręczników do wychowania do życia w rodzinie Magdalena Guziak-Nowak opisuje wstrząsającą relację ze szpitala w Oleśnicy.
ZABILI DZIECKO W 9 MIES. CIĄŻY. Gotowe do samodzielnego życia, prawie noworodka. Tak, w Polsce.
Jeden zaczął na komarku po dziadku, inny na junaku po ojcu. Przyznają, że „z motoru się nie wyrasta”, trzeba jeździć bezpiecznie i cieszyć się życiem. Na Jasnej Górze odbył się 13. Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy zorganizowany przez Częstochowskie Towarzystwo Motocyklowe.
Idea zjazdów nawiązuje do tradycji przedwojennych regionu. To pierwsza grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Kolejna zjedzie 27 kwietnia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.