Ich postawa to odpowiedź na decyzję Rady Miejskiej Makowa Podhalańskiego o likwidacji Szkoły Podstawowej w Makowie Dolnym, co zostało uzasadnione małą ilością uczniów. Starania społeczności szkolnej, w tym Rady Rodziców z jej przewodniczącą Joanną Sałapatek, o utworzenie szkoły katolickiej w miejsce zlikwidowanej placówki samorządowej spotkały się z przychylną decyzją Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie. Pozyskano też zgodę Metropolity Archidiecezji Krakowskiej kard. Stanisława Dziwisza.
Atuty
Powstanie szkoły katolickiej spotkało się z dużym zadowoleniem społeczności lokalnej, bowiem uchroniło to dzieci od dowożenia ich do odległych od miejsca zamieszkania szkół podkreśla dyr. Ewa Bekas. Ponadto nauczyciele, którzy z tą szkołą od lat są związani, mogą tu kontynuować swoją pracę. Satysfakcję daje fakt, że szkoła ma charakter katolicki, co odpowiada przekonaniom religijnym naszej społeczności. To nakłada na nas dodatkowe zadania. Musimy bowiem dbać w swych działaniach wychowawczych o właściwą formację uczniów, zgodną z doktryną Kościoła katolickiego. Dyrektor mówi, że te powinności szkoła przyjmuje z pełną świadomością i odpowiedzialnością.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W Katolickiej Szkole w Makowie Dolnym 80 uczniów (40 w oddziałach przedszkolnych i 40 w klasach I VI) jest uczona i wychowywna przez 15 nauczycieli. W zakresie programu nauczania szkoła realizuje tematykę poszczególnych przedmiotów według wzorców MEN dla szkół publicznych, w tym prowadzone w każdej klasie 2 godziny religii tygodniowo.
Formacja
Jak informuje Dyrektor placówki, w ciągu roku szkolnego realizowany jest program wychowawczy zapewniający formację katolicką uczniów, a ukierunkowany hasłami zaproponowanymi przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie. W tym roku szkolnym hasłami są: „Nie lękaj się własnej słabości” i „W ramionach miłosiernego Ojca”.
Tematyka ta jest realizowana w ramach lekcji wychowawczych, a także w trakcie uroczystości, imprez, wycieczek szkolnych. Każdy dzień zajęć lekcyjnych społeczność szkolna rozpoczyna wspólną modlitwą. Katolickie symbole znajduję się również we wszystkich pomieszczeniach szkoły. W bieżącym roku szkolnym cele i zadania realizowaliśmy, organizując m.in. „Noc z Janem Pawłem II”, oglądanie filmów o bł. Papieżu, naukę pieśni i modlitw religijnych związanych przeważnie z kalendarzem roku liturgicznego informuje Ewa Bekas. W maju zorganizowaliśmy Koncert Pieśni Maryjnych, a w okresie świąt Bożego Narodzenia wystawiliśmy jasełka. To wydarzenie połączyliśmy z loterią fantową, a uzyskane w ten sposób pieniądze przekazaliśmy na leczenie czteromiesięcznego Julianka. Nasi uczniowie wspólnie z nauczycielami uczestniczą w spotkaniach noworocznych z Księdzem Kardynałem, prezentując jasełka i śpiewając kolędy. Pani Dyrektor dodaje, że w program katolickiego wychowania wpisują się także wycieczki m.in. do sanktuariów maryjnych.
Reklama
Ważną rolę w kształtowaniu wiary uczniów spełniają rekolekcje oraz modlitwa różańcowa. Formacja dotyczy również nauczycieli, którzy są zobowiązani do udziału w proponowanych i z myślą o nich przygotowywanych szkoleniach. Ich tematyka obejmuje pogłębienie wiedzy z zakresu nauki Kościoła katolickiego. Poruszane są m.in. takie zagadnienia jak obrona życia, zasady życia małżeńskiego, rodzina katolicka. Mówi się także o zagrożeniach wypływających ze współczesnych, wrogich nauczaniu Kościoła ideologii, jak np. gender. Natomiast w okresie wakacji nauczyciele uczestniczą w tygodniowych rekolekcjach formacyjnych.
Potrzeby
Również prenumerowana przez szkołę prasa oraz wyposażona w katolickie wydawnictwa biblioteka szkolna uwzględniają potrzeby edukacyjne uczniów. Jestem zadowolona z pracy w tej szkole. Walory katolickiego i moralnego wychowania dzieci służą dobrym relacjom między uczniami i nauczycielami, co korzystnie wpływa na realizację naszych zadań dydaktyczno wychowawczych zwierza się p. Bernadeta, nauczycielka jęz. polskiego. Cieszymy się, że jesteśmy uczniami szkoły katolickiej, w której dobrze się czujemy. Nauczyciele nas lubią, a my ich także wyznają z uśmiechem uczniowie z kl. I: Patrycja, Milena, Oliwia i Jakub.
Szkoła uwzględnia psychofizyczne potrzeby uczniów w zakresie zabawy, rekreacji, ekspresji. Służą temu m.in. kółka przedmiotowe, zajęcia rekreacyjne, SKS i możliwość rywalizacji w różnorodnych konkursach. Estetyka szkoły, gustowne dekoracje, świetnie wyposażone klasy, bez nadmiernego zatłoczenia to dodatkowe atuty tej cennej i potrzebnej placówki oświatowej.