Reklama

Różaniec z bł. Józefem Sebastianem Pelczarem (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W połowie października ubiegłego roku Jan Paweł II opublikował swoje refleksje związane z modlitwą różańcową. Zachęcił nas do odnowienia tej formy modlitwy chrześcijańskiej. Modlitwa ta jest obecna w Kościele katolickim od wielu stuleci. Stała się ona ulubionym sposobem kontemplacji najważniejszych tajemnic naszej wiary. W sposób prosty, ale jednocześnie umożliwiający nam zapatrzenie się w Jezusa i Jego Matkę, możemy przeżywać naszą rozmowę z Bogiem. Nic więc dziwnego, że Różaniec stał się ulubioną modlitwą wielu chrześcijan. Wielu świętych ostatnich lat modliło się wytrwale przy pomocy różańca. Wśród przedmiotów należących kiedyś do nich, a obecnie przechowywanych z wielką nieraz czcią i pietyzmem, można zobaczyć "wypracowane" różańce.
Wśród osób błogosławionych, którymi szczyci się nasza przemyska archidiecezja jest mąż modlitwy i czynu, jakim był bł. Józef Sebastian Pelczar. Jako młody kapłan studiujący w Rzymie podjął specjalne postanowienie dotyczące codziennego odmawiania części Różańca (27. 10. 1867 r.). Postanowienie to wzmocnił specjalnym ślubem złożonym przed obrazem Matki Bożej Bolesnej w kaplicy del Crocefisso obiecując, że do końca życia będzie odmawiał część Różańca.
Wielokrotnie też zachęcał swoich wiernych do tej właśnie modlitwy ucząc, że: "jest to modlitwa po brewiarzu najdoskonalsza, najpiękniejsza i najskuteczniejsza. Różaniec to księga Maryi, na której Ona uczy prostych i mędrców, to drabina Maryi, po której Ona dusze pobożne, niby Aniołów Jakubowych, wynosi na wyżyny doskonałości chrześcijańskiej, to kotwica Maryi, którą Ona wyciąga z przepaści, to lutnia Maryi, na której Ona przygrywa duszom nieszczęśliwym". Bł. Józef Sebastian Pelczar poucza nas o tym, że w modlitwie tej trzeba medytację myślną, związaną z konkretnym wydarzeniem zbawczym, łączyć z modlitwą ustną, "a z każdej tajemnicy wysnuwać zachętę do jakiejś cnoty".
Ten niezwykły Mąż modlitwy pozostawił po sobie skarb w postaci podręczników do modlitwy czy też prac z zakresu życia ascetycznego, przeznaczonych dla duchowieństwa, sióstr zakonnych oraz wiernych świeckich. Z tego obfitego skarbca można czerpać dziś wskazówki umożliwiające nam modlitwę. W oparciu o myśli bł. Józefa Sebastiana Pelczara można spróbować ułożyć mozaikę tworzącą obraz składający się z refleksji związanych z poszczególnymi tajemnicami różańcowymi. Wprawdzie nie znał on jeszcze wszystkich dwudziestu tajemnic, ale często zatrzymywał się przy tych tajemnicach snując rozważania wokół nich.
Byłoby pięknym darem duchowym, związanym z peregrynacją Jasnogórskiego Wizerunku, gdybyśmy podjęli wspólną refleksję wokół różańcowych tajemnic wraz z naszym Błogosławionym. Oby rozważaniom tym towarzyszyła modlitwa w postaci odmówienia przynajmniej jednego dziesiątka Różańca w intencjach Kościoła w naszej archidiecezji. Może w ten sposób powstanie mistyczna, piękna róża diecezjalna, modląca się za siebie nawzajem. Mogłoby się to dokonywać na przykład w niedzielę o 21.00.
W swoim liście apostolskim o Różańcu Świętym Rosarium Virginis Mariae, Jan Paweł II udziela nam kilku wskazówek związanych z odmawianiem "dziesiątka" Różańca. Wśród nich pojawia się propozycja, by zapoznać się z właściwym tekstem biblijnym ukazującym tajmnicę różańcową. Jak pisze Ojciec Święty: "należy go słuchać, mając pewność, że jest to Słowo Boga, wypowiedziane na dzisiaj i dla mnie" (n. 30). Po przeczytaniu tekstu biblijnego dobrze byłoby przez pewien czas "zatrzymać się i skupić na rozważanej tajemnicy, zanim rozpocznie się modlitwę ustną" (n. 31). W tym właśnie miejscu pewną pomocą mogą nam służyć refleksje bł. Józefa Sebastiana Pelczara. Naszą różańcową "krucjatę modlitewną" rozpocznijmy od kontemplacji tajemnicy Zwiastowania.
Tekst Pisma Świętego: Ewangelia św. Łukasza 1, 26-38.
Refleksja bł. Józefa Sebastiana:
"Od wieków zapadł wyrok Boży, iż Słowo Przedwieczne stanie się ciałem; od wieków też wybrał Dziewicę, z której Syn Boży miał się narodzić, a tą Dziewicą była Maryja. To właśnie przeznaczenie Maryi do godności Macierzyństwa Bożego było podstawą Jej wielkości i źródłem łask, jakie z hojności Bożej otrzymała; skoro bowiem Syn Boży miał się stać Synem Niewiasty, wypadało, aby ta Niewiasta była Dziewicą i to najczystszą, najświętszą, najdoskonalszą, któraby obfitością łask i blaskiem cnót przewyższyła wszystkie stworzenia, i o ile można, świętością zbliżyła się do Boga. Tak też postanowiła mądrość Boża od wieków, a miłość Boża dokonała tego w czasie. Miłość to Ojca Przedwiecznego stworzyła Maryję w Duchu Świętym i nie tylko zachowała Ją od wszelkiej zmazy grzechu, ale już w pierwszej chwili Poczęcia dała Jej łaski i przywileje niewysłowionej ceny, jakich nie otrzymali pierwsi rodzice ani Aniołowie wszyscy, tak że poseł Boży nie wahał się Jej nazwać «łaski pełna» (...)
A jakże się dokonało Wcielenie Syna Bożego? Oto w ten sposób, że Duch Święty wszechmocą swoją utworzył w dziewiczym żywocie Maryi i Jej jestestwa ciało, które natychmiast ożywiła dusza najdoskonalsza i najświętsza, przez Boga Ojca stworzona; tę zaś duszę i to ciało, czyli to człowieczeństwo, przyjął Syn Boży tejże chwili za swoje i zjednoczył je z Bóstwem najściślej, bo w jedności Boskiej Osoby, a narodziwszy się według człowieczeństwa z Matki - Dziewicy, objawił się światu jako Słowo Wcielone, jako Bóg - Człowiek, jako Jednorodzony Syn Boga Ojca i zarazem Syn Maryi, jako Jezus Chrystus. (...) wskutek Wcielenia dwie są w Jezusie Chrystusie natury, Boska i ludzka; podwójna też wiedza. Boska i ludzka; dwie wole Boska i ludzka; podwójna też działalność - Boska i ludzka - ale jedna osoba, i to Boska; natura bowiem ludzka acz w sobie doskonała, nie ma własnej osoby, ale tkwi w osobie Syna Bożego, która ją do uczestnictwa z Boską naturą przyjęła. Jedna ta osoba działa przez obydwie natury, Boską i ludzką, tak że czynności jednej i drugiej przypisują się tejże samej Osobie; stąd też mówimy: Bóg się narodził, Syn Boży za nas umarł, bo narodził się i cierpiał wedle swojej ludzkiej natury.
Z tej też przyczyny nazywamy Najświętszą Pannę Bogarodzicą, iż za sprawą Ducha Świętego dała ciało Synowi Bożemu i bez uszczerbku dziewictwa porodziła Tego, który jest prawdziwym Bogiem (...) Ona rodząc Jezusa Chrystusa, porodziła w Nim i nas; stając się Matką Bożą, stała się tym samym i Matką naszą. Niechże więc każdy zważa się za Jej dziecko, tuli się ciągle do Jej serca i słucha najmniejszego Jej skinienia". (Czytania duchowne o Najświętszej Pannie Maryi, Przemyśl 1904, s. 90 - 93, 98).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Przychodzi ksiądz po kolędzie [Felieton]

2025-02-01 10:34

Ks. Łukasz Romańczuk

Dokładnie miesiąc temu witaliśmy Nowy Rok. Przez ostatnie 31 dni mieliśmy różne doświadczenia. Dla jednych okazał się on szczęśliwy, inni z nadzieją patrzą, aby dalsza jego część była lepsza. Czas szybko płynie, a my spoglądając na zegarek i kalendarz popadamy w zadumę i mówimy sobie, “to już za mną”.

Im bliżej było świąt Bożego Narodzenia, tym więcej pojawiało się artykułów związanych z wizytą duszpasterską. Wiele z nich nawiązywało tylko do zewnętrznej strony tego wydarzenia, a przecież “kolęda” ma bardzo mocne znaczenie duchowe, kapłan przychodzi do rodzin mieszkających na terenie jego parafii z błogosławieństwem. Czytając wywody wielu autorów niekatolickich mediów, nie raz i nie dwa pojawiał się uśmiech na moich ustach, tak, jakby autorami tych tekstów były osoby… które księdza “po kolędzie” nie przyjmują. Frapujące są historie i wspomnienia - te negatywne - które opisywane są, jako wspomnienia osób przyjmujących księdza. Nie neguję ich, ale czytając je, zawsze zadaję sobie pytanie, czy odwiedzając domy i mieszkania wiernych parafii, w której posługuję, jestem świadkiem Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Misje- zmaganie się o człowieczeństwo

2025-02-01 18:32

ks. Łukasz Romańczuk

Ojciec Andrzej Madej OMI

Ojciec Andrzej Madej OMI

Wiele osób nie wie, gdzie ten kraj jest na mapie. Mieszka tam ponad 90% muzułmanów, a wspólnota katolicka liczy ok. 100 osób. W Turkmenistanie jest tylko dwóch kapłanów katolickich: Andrzej Madej i Paweł Kubiak, Oblaci Maryi Niepokalanej.

Turkmenistan powstał jako niezależne państwo w 1991 roku, po rozpadzie Związku Radzieckiego. - Dlatego też wiara w Boga i w tym regionie świata jest bardzo osłabiona. Zamknięte były cerkwie, kościół i kilka kaplic katolickich. Pozostało dużo ateistów. Po upadku ZSRR w całym kraju było tylko kilka meczetów. Ich liczba w ostatnich 30 latach wzrosła do pół tysiąca. Widać większe zainteresowanie religią, rośnie potrzeba wyznawania wiary -podkreśla o. Andrzej i dodaje:- Nasza katolicka wspólnota liczy w całym kraju trochę więcej niż 100 wiernych. Codziennie odprawiamy Mszę świętą w wynajętym domu, a z dużej kuchni zrobiliśmy kaplicę Przemienienia Pańskiego. Jesteśmy w Aszchabadzie, też jako dyplomatyczni przedstawiciele Stolicy Świętej. Posługę rozpocząłem tam wraz z ojcem Zmitrowiczem, dzisiaj biskupem na Ukrainie. Historia ta jest niesamowita: w 1996 roku papież Jan Paweł II otrzymał list od małej wspólnoty katolickiej, pochodzenia niemieckiego z Turkmenistanu, z prośbą o kapłana. Zatroskany o ich los, święty Papież, poprosił nuncjusza apostolskiego abpa Mariana Olesia z Almaty, by znalazł misjonarzy i wysłał ich na misję nad brzeg pustyni Karakum. Nasz ówczesny przełożony generalny Oblatów Maryi Niepokalanej, zgodził się byśmy podjęli się tam założenia Kościoła. Ewangelizowałem już od paru lat w Kijowie i byłem trochę zorientowany w sytuacji katolików na Wschodzie. Prosił mnie bym udał się do Turkmenistanu. Jak mogłem nie przyjąć tego wezwania skoro jako zakonnik ślubuje posłuszeństwo? Dopiero później zacząłem się zastanawiać, co to będzie czy damy radę? Zaufaliśmy Panu Bogu i On nam dopomógł postawić pierwsze kroki na tej misji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję