Organizatorem Tygodnia było Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Obywatelskiej Civis Sum, które od wielu lat bezpłatnie pomaga nie tylko zielonogórzanom. – Nasze biuro w Zielonej Górze mieści się już od 11 lat. Powstało, by zaspokoić potrzebę bezpłatnego poradnictwa dla mieszkańców naszego miasta – wyjaśnia Dorota Kołkowska. – Początkowo udzielaliśmy niewielkiej liczby porad, od 300 do 600 porad rocznie. W 2014 r. udzieliliśmy 3 tys. porad, a w tym półroczu już 2 tys. Nie ograniczamy się tylko do zielonogórzan.
Z jakimi problemami ludzie przychodzą najczęściej? – Bardzo dużo porad dotyczy spraw spadkowych, zwykle ludzie obawiają się dziedziczyć długi po swoich krewnych. Rośnie liczba porad w sprawach rodzinnych, w szczególności dotyczących dochodzenia alimentów. Niezmiennie dużo jest też porad dotyczących zadłużenia. Na stałym poziomie utrzymują się też porady związane z problemami mieszkaniowymi. Nie udzielamy porad dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej i podatków – mówi Dorota Kołkowska. – Nasze biuro tworzy coraz liczniejsze grono doradców i wolontariuszy (wśród nich są studenci prawa).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Pod rękę z asystentem
Reklama
Tydzień Poradnictwa Obywatelskiego był świetną okazją do otwarcia nowych biur mobilnych. Do tej pory takie punkty powstały już w Kargowej, w Sulechowie, w Czerwieńsku, w Niwiskach, w Nowogrodzie Bobrzańskim. Teraz doszły trzy nowe: w Żaganiu, Żarach i Krośnie Odrzańskim. – Widzimy, że zgłaszają się do nas mieszkańcy subregionu zielonogórskiego, dlatego od ubiegłego roku zaczęliśmy się starać o mobilne punkty naszego biura w różnych miejscowościach. W mobilnych punktach doradcy mają dyżur raz w tygodniu – tłumaczy Anna Kurp, członek Zarządu Civis Sum. – Widzimy, że nie tylko prawnik jest potrzebny. W rozbudowanych sprawach potrzebne jest często wsparcie psychologa oraz asystenta obywatelskiego, czyli osoby, która idzie z klientem bezpośrednio do urzędu i pomaga w załatwieniu sprawy albo po prostu towarzyszy, jest obok. Tak więc nie zatrzymujemy się tylko na poradzie, ale staramy się, żeby nasz klient rozwiązał swoje problemy do końca.
Nie tylko w różnych miejscowościach, ale i w różnych instytucjach pojawiają się doradcy Stowarzyszenia. Od lat współpracujemy z MOPS w Zielonej Górze, mamy swój dyżur w Komendzie Miejskiej Policji, u Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w areszcie śledczym, właśnie uruchamiamy też punkt doradczy przy pogotowiu opiekuńczym – podkreśla Anna Kurp.
Do jednej bramki
Reklama
To właśnie z idei tej współpracy wyrósł Tydzień Poradnictwa Obywatelskiego. Civis Sum zaprosiło na pasaż na zielonogórskim deptaku różne organizacje i instytucje, które zajmują się szeroko pojętym poradnictwem. Ostatecznie zaproszenie przyjęło 16 placówek, a zielonogórzanie mogli skorzystać m.in. ze stoisk Biura Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Centrum Integracji Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy, Agencji Rozwoju Regionalnego, Rzecznika Praw Mieszkańców Zielonej Góry, Powiatowego Inspektora Pracy, Delegatury Inspekcji Handlowej w Zielonej Górze, Stowarzyszenia na Rzecz Kobiet BABA, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, poradni rodzinnych i Ośrodka Wsparcia Rodziny, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, poradni psychologiczno-pedagogicznej, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej. – Reprezentujemy wszystkie instytucje i ośrodki zajmujące się pomocą rodzinie, a są związane w jakikolwiek sposób z duszpasterstwem rodzin – mówi Agnieszka Tokarz. – Jest z nami instruktor naprotechnologii, jest przedstawicielka Wspólnoty Trudnych Małżeństw „Sychar”, jest Ośrodek Wsparcia Rodziny SOS – stoimy razem i wszyscy gramy do jednej bramki. Rozdajemy ulotki z kontaktami, ale też odpowiadamy na bieżąco na pytania.
Między stoiskami kręcili się wolontariusze prowadzący quiz z nagrodami.
Razem zmieniać rzeczywistość
Z innych ciekawych wydarzeń wymienić można akcję „Zadaj pytanie prawnikowi”. W jej ramach uczniowie I LO oraz budowlanki mogli wrzucać do skrzynek pytania, na które później odpowiadał doradca. Okazało się, że młodzież najbardziej interesowały problemy cyberprzestrzeni.
Przez wszystkie dni Civis Sum udzielało też porad w ramach dyżurów telefonicznych.
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej odbyło się wyjątkowe spotkanie. – W ramach organizacji, które reprezentujemy, pokazywaliśmy zakres swojej działalności, wymienialiśmy się doświadczeniami, wskazywaliśmy obszary, na których możemy łączyć siły. Chcielibyśmy zbudować między sobą sieć komunikacyjną, która pozwoli usprawnić naszą pracę – tłumaczy Barbara Szuszkiewicz. – Pomysł zaproszenia tych wszystkich organizacji zrodził się z potrzeby tego, by się spotkać przy jednym stole i rzeczywiście połączyć te działania, zobaczyć, co robimy i w jakich obszarach. Skierowaliśmy to zaproszenie do wszystkich organizacji, o których wiedzieliśmy, że zajmują się bardzo szeroko rozumianym poradnictwem. I muszę przyznać, że odzew był bardzo pozytywny, z czego się oczywiście cieszymy. Wiadomo, że na jednym spotkaniu się nie skończy. Chcemy razem zacząć zmieniać tę rzeczywistość społeczną, która nas otacza i w wielu dziedzinach sobie nawzajem pomagać. Bo kiedy przychodzi do nas klient i widzimy, że nasze pole działania się kończy, wiemy, do kogo możemy go skierować. Dzięki temu pomoc jest efektywniejsza.