Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Jubileuszowy Katolik

Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Brata Alberta w Dąbrowie Górniczej jest jedną z pierwszych szkół katolickich działających na terenie Zagłębia Dąbrowskiego. W bieżącym roku przeżywa jubileusz 25-­lecia istnienia

Niedziela sosnowiecka 17/2016, str. 8

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum szkoły

Podczas rozpoczęcia jubileuszowego roku szkolnego 2015/2016 w kościele Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Dąbrowie Górniczej

Podczas rozpoczęcia jubileuszowego roku szkolnego 2015/2016 w kościele
Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Dąbrowie Górniczej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rocznicowe obchody, 21 kwietnia br., rozpoczęła uroczysta Eucharystia celebrowana przez bp. Grzegorza Kaszaka w kościele Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Dąbrowie Górniczej. Po Mszy św., w auli Technicznych Zakładów Naukowych (TZN) odbył się jubileuszowy program artystyczny. Dzień ten był okazją do przypomnienia historii szkoły, podsumowania pracy, osiągnięć, ale również okazją do spotkania absolwentów i wspominania szkolnych lat.

Z duchem czasu

Reklama

W 1990 r. rozpoczęły się starania o powołanie stowarzyszenia, które mogłoby założyć szkołę katolicką, a 1 sierpnia minister edukacji wydał pozwolenie na prowadzenie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego (KLO) przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich (SPSK). 2 września 1991 r. zainaugurowano pracę pierwszego rocznika KLO w Dąbrowie Górniczej, a jej dyrektorem został dr Romuald Błaszczyk, który pełnił tę funkcję do 1996 r. Potem obowiązki dyrektora przejęła mgr Maria Chodkiewicz. Obecnie szkołą kieruje mgr Ewa Raszka. 19 kwietnia 1999 r. do liceum dołączyło gimnazjum, a 1 września 2005 r. – szkoła podstawowa z oddziałem przedszkolnym. Szkoła znajduje się w jednym skrzydle budynku TZN; zajmuje trzy piętra. Jest wyposażona w pracownie przedmiotowe: historyczną, geograficzną, biologiczną, fizyczną, informatyczną (17 stanowisk komputerowych) oraz pracownie językowe. Posiada też laboratorium chemiczne, liczne pracownie ze sprzętem multimedialnym, klasopracownie z biblioteką przedmiotową, 5 tablic multimedialnych, a także salę gimnastyczną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Znakomici i oddani

Od początku w szkole pracowali znakomici i oddani swojej pracy nauczyciele. Szkoła miała i ma szczęście do bardzo dobrych dyrektorów, którzy wykazywali i wykazują nie tylko fachowość i świetne przygotowanie pedagogiczne, lecz także zdolności organizacyjne, bo jak podkreśla Pani Dyrektor: „wychowywać to prowadzić ku wartościom najwyższym i przygotowywać do umiejętnego i słusznego wyboru młode pokolenie”. Kadra nauczycielska systematycznie podnosi kwalifikacje, doskonali metody nauczania, a także, w oparciu o wartości Ewangelii kształtuje dojrzałą osobowość uczniów w zakresie moralności i etyki katolickiej. Cechą charakterystyczną szkoły i pracy duszpasterskiej jest dążenie do zespolenia w uczniu tego, co stanowi jego pracę i aktywność zewnętrzną, z tym, co jest treścią jego ducha i wiary. Dlatego też praca dydaktyczna i wychowawcza jest ściśle powiązana z rozwojem religijnym ucznia. Do kalendarium szkoły włączono ważniejsze święta i uroczystości roku liturgicznego. Tradycyjnie już rok szkolny rozpoczyna i kończy uroczysta Eucharystia. Oprawę liturgiczną mają również święta narodowe.

Szkolno-parafialne przedsięwzięcia

– Współpracujemy z parafią Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, na terenie której mieści się szkoła. W parafii obchodzimy rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego; tutaj uczniowie klas II Szkoły Podstawowej od kilku lat przystępują do I Komunii św., a uczniowie klas III przeżywają rocznicę I Komunii. Co roku uczniowie uczestniczą w rekolekcjach w parafii. Tu też kończą się coroczne „Biegi na orientację wiary” nabożeństwem do Serca Pana Jezusa. Od 2 lat współpracujemy również z parafią Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sosnowcu. Dotychczas zaowocowało to przede wszystkim wspólnymi przedsięwzięciami związanymi z rekolekcjami wielkopostnymi – Misterium Męki Pańskiej oraz koncertem „Życie jest piękne” – mówi dyr. Ewa Raszka.

W pamięci i sercach

– Dzień jubileuszu skłania wszystkich – i naszych pierwszych uczniów, i tych, którzy później przekroczyli nasze progi, i nauczycieli, i dyrektorów, a także rodziców do refleksji nad tym, co za nami. Nie poprzestajemy jednak na tym, co dzisiaj – kreślimy wiele planów na przyszłość – zaznacza Pani Dyrektor. I choć obchody jubileuszu minęły, atmosfera i nastrój szkolnych uroczystości pozostaną na długo w pamięci i sercach uczestników.

2016-04-21 11:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozbrajanie człowieka

Niedziela Ogólnopolska 49/2012, str. 33

[ TEMATY ]

szkoła

Roman Czyrka

Młodzi studenci podczas pierwszych zajęć

Młodzi studenci podczas pierwszych zajęć
W przeprowadzonym w połowie listopada br. próbnym teście gimnazjalisty uczniowie w zadaniu z języka polskiego na czytanie ze zrozumieniem mieli przytoczone m.in. teksty z pewnej gazety o lewicowo-liberalnym zabarwieniu oraz z tygodnika o postkomunistycznych korzeniach. Jako teksty źródłowe nie były cytowane inne dzienniki i czasopisma, tylko te „jedynie słuszne”, a przecież w naszym kraju ukazuje się bardzo wiele tytułów prasowych i jest w czym wybierać. Autorzy testów najwyraźniej są „politycznie poprawni” i potrafią w lot odczytać odczekiwania władzy. To charakterystyczne, bo rząd Donalda Tuska zmierza w stronę ideologizacji szkoły i upaństwowienia wychowania. Wprowadzone przed kilkunastu laty zmiany przynoszą już swoje ponure żniwo. Obecna ekipa chce „dokończyć reformy”, usiłuje wprowadzić przymusowy pobór pięciolatków do przedszkoli, a sześciolatków do szkół, i to pod hasłem ideologicznym dostosowania do „standardu europejskiego”. W ten sposób rząd uderza w prawa rodziców i dzieci. Arbitralnie narzuca treści i zakres nauczania, podważając władzę rodziców zgodnie z postoświeceniowym przekonaniem, że urzędnicy lepiej niż rodzice wiedzą, co jest dla dziecka dobre i jak należy je wychowywać. Politycy PO zmieniają kanon lektur szkolnych, wyrzucając z niego „Pamięć i tożsamość” Jana Pawła II, dążą do ograniczenia nauczania historii i zredukowania języka polskiego. Rządowi specjaliści od edukacji chcą zrezygnować z klasycznego kształcenia, a rolę szkoły sprowadzić do „produkcji ludzkiego czynnika dla rozwijającego się rynku”. Minister Krystyna Szumilas próbuje także wyrugować ze szkoły nauczanie religii. W nowej sytuacji przestrzeń społeczna ma być bowiem jałowa aksjologicznie, a religia - wygaszającym reliktem przeszłości. W konsekwencji to administracja państwowa, która, niestety, bywa sprowadzona do roli struktury wykonawczej ideologii neutralności światopoglądowej państwa, miałaby określać miejsce Kościoła w życiu społecznym. Ma wytyczać pole obecności religii i dozwolone formy sprawowania kultu oraz praktyk religijnych. Jak widzimy, po upadku komunizmu ideolodzy „nowego wspaniałego świata” nie złożyli broni. Dysponując najnowocześniejszą technologią, mają wizję nowego, postmarksistowskiego i postmodernistycznego społeczeństwa, uzyskującego nową świadomość, u której podstaw leży odwrócenie się od Transcendencji. Celem - jak w każdej ideologii - jest przemodelowanie świadomości społecznej i doprowadzenie do metanoi, czyli - odwołując się do greckiego źródłosłowu - do „zmiany usposobienia”. Metanoja polega na zatarciu różnicy między prawdą a kłamstwem i akceptowaniu sprzeczności jako reguły poprawnego myślenia. Obywatel ukształtowany na ideologicznych wzorcach wtłaczanych w mediach, ale także w szkole, zło będzie uznawał za dobro, kłamstwo za prawdę i będzie mówił „tak, ale nie”. W ten sposób ma nastąpić „rozbrojenie” człowieka, gdyż osobę wykorzenioną z własnej tożsamości kulturowej i religijnej, zamanipulowaną przez socjotechnikę i zideologizowaną łatwiej jest poddać totalnej kontroli. To zniewolenie jest kamuflowane relatywizmem moralnym, konsumizmem oraz koncepcją życia lekkiego, łatwego i przyjemnego, bez odpowiedzialności i bez wartości.
CZYTAJ DALEJ

Trzeba nam za przykładem Jezusa być gotowym na swoją Getsemani

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 18, 1 – 19, 42.

Piątek, 18 kwietnia. Wielki Piątek
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Wielki Piątek to nie teatr

– W każdej Eucharystii Jezus oddaje swoje życie za nas. To nie jest teatr, to jest zaproszenie – powiedział abp Wacław Depo. W Wielki Piątek metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

W homilii hierarcha przypomniał, że „Chrystus zbawił nas nie za cenę czegoś przemijającego – złota czy srebra, ale za cenę swojej Krwi, męki i śmierci, abyśmy mieli życie wbrew prawu śmierci”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję