Caritas w Polsce rozpoczyna kampanię „Kromka Chleba”, której celem jest zbiórka środków na dożywianie osób ubogich, informowanie społeczeństwa o sytuacji tych osób oraz prezentacja licznych działań Caritas związanych z walką z ubóstwem.
Z parafii na ulicę
Między 10 września a 2 października br. na ulicach 7 polskich miast wolontariusze Caritas zbierają środki na wsparcie osób najuboższych, informują też o licznych działaniach na ich rzecz. Symbolem pomocy ubogim jest chleb, którym wolontariusze Caritas dzielą się z przechodniami. Na znak jedności z ubogimi chlebem dzielą się również wolontariusze Parafialnych Zespołów Caritas w swoich wspólnotach parafialnych. Wydarzenia te mają miejsce we Wrocławiu, w Częstochowie, Siedlcach, Zielonej Górze, Elblągu, Tarnowie i Rudniku n. Sanem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Caritas diecezjalne w Polsce prowadzą 69 ośrodków pomocy dla osób bezdomnych, 91 jadłodajni dla ubogich, 31 domów pomocy społecznej, 32 ośrodki dla matek z dziećmi oraz 180 świetlic socjoterapeutycznych. W całej Polsce działa blisko 5000 Parafialnych Zespołów Caritas, zajmujących się w większości troską o osoby ubogie.
Według danych GUS z 2015 r., 2,5 mln osób w Polsce żyło w ubóstwie głębokim, a blisko 6 mln – w ubóstwie relatywnym. Z głębokim ubóstwem związane jest często niedożywienie, które w sposób szczególny dotyka dzieci w procesie ich rozwoju.
Lepiej zapobiegać
Reklama
Środki przekazane przez Polaków na akcję „Kromka Chleba” Caritas Polska przeznacza na najlepszy w Polsce, realizowany przez Caritas diecezjalną, projekt zapobiegający ubóstwu. W tym roku jest to projekt „Spiżarnia Caritas”, realizowany przez Caritas Gdańską we współpracy z punktami sprzedaży żywności, polegający na stałej pomocy dla 50 osób ubogich. Chodzi o nieodpłatne przekazywanie za pośrednictwem Caritas Archidiecezji Gdańskiej produktów żywnościowych wycofanych z obrotu przez sklepy (w tym sklepy wielkopowierzchniowe) osobom potrzebującym. Celem pośrednim projektu jest przeciwdziałanie marnowaniu i niszczeniu żywności ze względu na nieopłacalność jej magazynowania lub odstępowania.
Wypracowano model nieodpłatnego przekazywania za pośrednictwem Centrali Caritas Archidiecezji Gdańskiej osobom ubogim oraz cierpiącym głód pełnowartościowych i zdatnych do spożycia produktów spożywczych wycofanych z obrotu ze względu na krótki termin przydatności do spożycia czy też z powodów innych, uniemożliwiających sklepom sprzedaż produktu jako pełnowartościowego.
Ponadto organizowane są spotkania z potencjalnymi darczyńcami (przedstawicielami sklepów, sieci sklepów, magazynów), w tym wyjazdy osoby reprezentującej Caritas Archidiecezji Gdańskiej do przedstawicieli sklepów (siedziby zarządów) na terenie Polski w celu pozyskania darczyńców przekazujących żywność wycofaną z obrotu na rzecz „Spiżarni Caritas”. Prowadzone działania mają zwiększyć świadomość wśród ewentualnych darczyńców, jakie korzyści daje udział w akcji, dzięki której niosą pomoc. Stworzenie „Spiżarni Caritas” będzie uzupełnieniem oferty Caritas Archidiecezji Gdańskiej skierowanej do osób ubogich.
Przedsięwzięciu, któremu towarzyszą spoty radiowe i telewizyjne, patronują: TVP1, Radio Plus i Tygodnik Katolicki „Niedziela”.
Akcję można wesprzeć przez SMS oraz przez wpłatę na konto Caritas. Szczegółowe informacje są podane powyżej.