Reklama

Pani naszej śpiewamy

Niedziela Ogólnopolska 24/2017, str. 31

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Choć dla nas oczywisty, to jednak w muzyce poważnej, szczególnie tej współczesnej, motyw Maryi Dziewicy nie jest zbyt intensywnie eksplorowany przez kompozytorów. O ile w okresie baroku i w średniowieczu „Salve Regina”, „Ave Maria” i „Stabat Mater” pojawiały się bardzo często w dorobku kompozytorskim ówczesnych mistrzów, o tyle w miarę upływu czasu można zauważyć odejście od wielkich form sławiących imię Matki Bożej. Znamienne jest to, że w romantyzmie powstawały „Ave Maria”, a dopiero neoromantyzm i XX wiek przywróciły na kompozytorskie warsztaty antyfonę „Salve Regina” w jej twórczych opracowaniach i oryginalnych, nowych frazach. Swoisty renesans popularności zaczął przechodzić jeden z najbardziej bolesnych wizerunków naszej wiary, Matki bolejącej u stóp Syna – Stabat Mater. Wystarczy prześledzić dorobek kompozytorski twórców, aby dostrzec, że z tym ostatnim mierzyli się tylko ci wybitni. Ot, do tej tematyki trzeba zwyczajnie dojrzeć.

Wspaniały, można powiedzieć – wręcz przekrojowy jest album „Hymn to the Virgin”, na którym zostało zamieszczonych 14 kompozycji wprost odwołujących się do rozmaitych ujęć św. Maryi, a ich wspólnym mianownikiem jest umiłowanie wynikające wprost z wiary. Norweski chór kameralny, często zaliczany do najwybitniejszych zespołów na świecie – Schola Cantorum, na czele którego stoi Tone Bianca Sparre Dahl, nagrał zbiór kompozycji, w których fraza, dźwięk współgrają z ciszą, wieczność przemawia do nas potęgą skupioną w najdoskonalszym z instrumentów – ludzkim głosie. Łagodność, dramatyzm, zaduma, ulotność dźwięku – to wszystko odnajdujemy w dziełach takich mistrzów, jak: Benjamin Britten, Francis Poulenc, Maurice Duruflé, Eric Whitacre, Morten Lauridsen, Martin Ødegaard, Kjell Mørk Karlsen, Anton Bruckner, Siergiej Rachmaninow, Arvo Pärt, Ola Gjeilo, Andrew Smith i Trond Kverno.

Dwupłytowy album (dostajemy muzykę w formatach: CD, SACD, Blu-ray Disc Pure Audio/5.0 DTS HD) to również gest docenienia dzieła Knuta Nystedta (1915 – 2014) – organisty, kompozytora i dyrygenta, który zdobywszy wykształcenie w USA, postanowił swoją wiedzę eksplorować w Norwegii. Powołał na Uniwersytecie w Oslo katedrę muzyki chóralnej, a jego sukcesorką okazała się Tone Bianca Sparre Dahl, która w 2002 r. przejęła znakomitą scholę po swoim mentorze. I ten kunszt w zawartych interpretacjach słychać. Wrażenie potęguje znakomita realizacja dźwięku (Morten Lindberg i Beatrice Johannessen), dzięki której duchem możemy przenieść się do wnętrz kościoła Gamle Aker – najstarszej zachowanej budowli w Oslo (pochodzi z ok. 1150 r.). Reasumując: perełka nie tylko dla znawców.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-06-07 09:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Jezus mnie nie potępia, ale bardzo pragnie, abym się zmienił na lepsze

2025-04-02 14:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

źródło: wikipedia.org

"Chrystus i jawnogrzesznica", Nicolas Poussin (1653 r.)

Chrystus i jawnogrzesznica, Nicolas Poussin (1653 r.)

Ważne jest, aby w każdej sytuacji kryzysowej, którą przeżywam, zaprosić Jezusa. On jest pomocą, światłem i On udziela łaski, aby z trudności wyjść i stać się lepszym czy mądrzejszym.

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: w ciemności chodzi ten, kto nienawidzi!

2025-04-07 19:40

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Największą ciemnością na naszej drodze życia jest nienawiść. Odpowiedzią Jezusa dla nas wtedy, kiedy ta pokusa się rodzi, jest to, żebyśmy patrzyli na Niego. Jest Światło, które jest miłością - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas liturgii stacyjnej w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję