Czy potrafilibyście wytrzymać miesiąc bez kupowania rzeczy, które nie są niezbędne do życia? Żadnych butów, lodów ani biletów do kina, tylko jedzenie i to, co jest absolutnie konieczne, np. środki higieniczne i doładowanie do telefonu. Po miesiącu z pewnością będziecie zaskoczeni, jak dużo udało wam się zaoszczędzić, ale przede wszystkim zasmakujecie wolności od przymusu kupowania i prawdopodobnie zmienicie na stałe parę zwyczajów.
Miesiąc bez zakupów nie znaczy miesiąc głodówki. Trzeba kupować jedzenie, ale warto do tego podejść oszczędnie: wyjeść całe zapasy, przygotowywać posiłki w domu i zrezygnować z takich fanaberii jak słodycze czy drogie sery. Nie kupować cappuccino w drodze do pracy, wybrać się na niedzielny spacer bez wizyty w cukierni, a do pracy zabierać kanapki i owoce zamiast pieniędzy na kebab.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Większość z nas spokojnie może przeżyć miesiąc bez kupowania ubrań, książek i lakieru do paznokci. Muszę kupić sukienkę na imprezę? Może jednak pójdę w starej? Buty mi się zużyły? Może jednak przekonam się do tych, które od dwóch lat bezużytecznie leżą w szafie? Zamiast prezentu kupionego w sklepie można dać własnoręcznie upieczony tort albo lizaki domowej roboty. Poza tym chyba w każdym domu znajdują się na wpół zapomniane rzeczy, które można komuś ofiarować, np. zabawki kupione na wizytę, która nie doszła do skutku, albo nietrafione prezenty. Jeśli nie były używane, można im dać drugie życie.
Na początku będzie trudno. Rezygnacja z przyjemnych, wygodnych nawyków bywa bolesna. Ale przecież nikt jeszcze nie umarł od tego, że nie kupił kawy na mieście! A jeśli uda się pożegnać z tym zwyczajem, można przez miesiąc zaoszczędzić okrągłą sumkę. Może ktoś uzna, że woli wydać tę kwotę na kawę niż zbierać na podróż czy meble, ale warto decydować świadomie, a nie przepuszczać pieniądze przez palce.
Takie zadanie jest chyba najtrudniejsze dla osób, które mają dzieci. Jednak dzisiaj, kiedy dzieci mają wszystko, takie doświadczenie może być dla nich szczególnie cenne i potrzebne. Trzeba im to tylko dobrze wytłumaczyć, przedstawiając pomysł na miesiąc bez kupowania jako fascynujące wyzwanie. Bo to jest wyzwanie, i jest fascynujące.