W kontenerach transportowanych z Chin znalazły się m.in. sprzęt elektroniczny, części samochodowe, materiały papiernicze oraz odzież. Przedstawiciele Euroterminala w Sławkowie zwracają uwagę, że skład, który dotarł tam 6 stycznia br. był rekordowy co najmniej z dwóch powodów – długości i szybkości pokonania tak długiej trasy.
Dla wszystkich jest to więc szansa na zdecydowany rozwój. Ale tylko w przypadku, gdy pociąg będzie jechał w obie strony załadowany towarem. Jeśli będziemy tylko importowali, nie wykorzystamy w pełni potencjału połączenia. Tylko eksport, zwłaszcza żywności, przyniesie nam wymierne korzyści.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wracając do składu. Długość pociągu wyniosła 950 m a tzw. skład liczył 45 kontenerów. Linie kolejowe w Polsce nie formują aż tak długich składów. Pociągi przewożące towary masowe, jak na przykład rudę żelaza, węgiel, koks, są wyraźnie krótsze ze względu na ich masę. Dzięki szerokotorowej linii, od chińskiej granicy do terminala w Sławkowie, pociąg przejechał w zaledwie 12 dni i nie był potrzebny przeładunek ani wymiana wózków, co pozwoliło zaoszczędzić czas i koszty. – Transport na Śląsk zajął tylko 12 dni, a jestem przekonany, że możemy skrócić ten czas do 10 dni – stwierdził Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która administruje trasę. Z kolei Xu Xiaofeng, radca handlowy Ambasady Chin w Warszawie powiedział podczas otwarcia trasy, że w 2019 r. z Chin do Europy dojechało ponad 8 tys. pociągów, które przewożą coraz więcej towarów również z innych krajów Azji Południowo-Wschodniej. Roczna wartość eksportu z Chin do Polski to 31 mld dol., a do całej Unii Europejskiej – 700 mld dol. Przewoźnicy kolejowi, w tym także PKP Cargo, liczą, że będą odgrywać coraz większą rolę w transporcie towarów między Państwem Środka a Europą. Dotychczas główne drogi przewożenia eksportu z Chin to transport morski i transport lotniczy. Ale to się zmienia, głównie przez konkurencyjność kolei. Trzeba wiedzieć, że najszybszy, ale i najdroższy jest transport lotniczy, najwolniejszy – morski. Transport kolejowy jest więc optymalnym rozwiązaniem -– i cenowym, i czasowym.
Dodajmy, że długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej Euroterminal Sławków to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.