Reklama

Misterium, które ciągle wzrusza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesnemu człowiekowi potrzebne są wzruszenia. Potrzebna jest chwila pogłębionej refleksji, aby odnowić próbę zrozumienia Bożego posłannictwa, w którym jawi się cudowne przyjście na świat Chrystusa, jego okrutna męka i Zmartwychwstanie, które światu oznajmiło nieprzemijające Boże miłosierdzie. Do świadomości ludzkiej przemawiają nie tylko teksty pisane, ale także żywe słowo.
Wielki Post jest okresem ustawicznego rozpamiętywania cierpienia Jezusa. Widowiska pasyjne, zakorzenione głęboko w polskiej tradycji, w sposób bardzo czytelny i sugestywny przekazują to, co tak naprawdę czuł Jezus wtedy, gdy ustanawiał Najświętszy Sakrament i gdy modlił się w Ogrójcu, gdy umywał stopy swoim uczniom i gdy zapierał się Go Szymon Piotr. Syn Boga żywego cierpiał fizycznie bity, popychany, okaleczony cierniem, upadający pod krzyżem i przybity do niego. Rozpamiętywał także dwoistość natury ludzkiej z jej inklinacjami do zła i nienawiści.
Ze sceny męka Jezusa wygląda bardziej dramatycznie. Jawią się przed nami kapłani żydowscy, setnik i jego ludzie, także Annasz i Kajfasz, Piłat, Apostołowie, a pośród nich ci, którzy go zawiedli. I słychać głośne nawoływanie tłumu o uwolnienie Barabasza kosztem śmierci krzyżowej Chrystusa. Ciszę przeszywa ironiczny śmiech przeciwników Nazarejczyka, płacz tych, którzy Go ukochali oraz odgłos uderzeń młotków, które poranione ciało Zbawiciela przytwierdzają brutalnie do krzyża.
5 marca w Katolickim Centrum Kultury przy parafii Chrystusa Króla w Jarosławiu aktorzy Teatru Oratoryjnego z Przemyśla przedstawili Misterium Męki Pańskiej w 6 odsłonach. Całość oparta jest na pierwowzorze napisanym przed wojną przez ks. Franciszka Harazima (tekst) i ks. Antoniego Chlondowskiego (muzyka). Inscenizacje widowisk pasyjnych przemyski Teatr, działający przy parafii św. Józefa, prezentuje od kilkudziesięciu lat. W obecnym składzie zespołu aktorskiego występują nawet trzy pokolenia wykonawców.
Najważniejsze fakty historyczne opisane w Nowym Testamencie przedstawiono z prawdziwą maestrią artystyczną. Twórcy przedstawienia wykazują zrozumienie dla powierzonych ról. Zadbano o typową dla epoki inscenizację i takież kostiumy. Kilkuset widzów nie kryło zachwytu nad trwającym ponad dwie godziny Misterium. Znakomita gra aktorów została wzbogacona muzyką, w której pobrzmiewały także akcenty polskich pieśni wielkopostnych oraz wielkanocnych.
Całość wyreżyserował Bogusław Gazdowicz. Orkiestrę złożoną z uczniów i uczennic PSM I i II st. w Przemyślu poprowadziła dyrygent Zofia Jabłecka. Scenografia i dekoracje są dziełem Adama Łaby i Franciszka Kwasiżura. Kostiumy przygotowała Łucja Wawrzynów. Przedstawienia organizuje oddany sercem i duszą zespołowi aktorów ks. Marek Głuch.
W roli Jezusa wystąpił Dariusz Koperski, w pozostałych wcieleniach aktorskich zaś: Jacek Major (św. Jan), Tadeusz Szczerbaty (św. Piotr), Janusz Bator (Piłat), Adam Łaba (Judasz), Wojciech Urban (setnik), Wojciech Koperski (Kajfasz), Piotr Kochanowicz (Malchus).
Przemyski Teatr Oratoryjny gościł w wielu miastach, m.in. w Sanoku, Nienadowej, Dubiecku, Bachórcu i Mościskach. W rodzinnym Przemyślu zaprezentował się na Zamku Kazimierzowskim.
Z jarosławskiego występu pozostanie w nas atencja dla aktorów, twórców i organizatorów widowiska oraz wciąż żywy obraz męki Syna Bożego i wymowa teologiczna Jego Zmartwychwstania. Należy mieć nadzieję, że Teatr Oratoryjny z parafii św. Józefa w Przemyślu odwiedzi Jarosław za rok.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Zmarł charyzmatyczny kapłan, duszpasterz akademicki

2025-04-12 23:14

Archiwum UPJPII

W sobotę 12 kwietnia zmarł o. prof. Jan Andrzej Kłoczowski OP, duszpasterz akademicki, wybitny filozof, teolog, wieloletni wykładowca UPJPII.

Wspólnota akademicka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z wielkim bólem przyjęła wiadomość o śmierci ojca profesora Jana Andrzeja Kłoczowskiego OP, dominikanina, wybitnego filozofa, teologa i duszpasterza akademickiego, wieloletniego kierownika Katedry Filozofii Religii na Wydziale Filozoficznym UPJPII i wykładowcy naszego Uniwersytetu Papieskiego. Miał 87 lat.
CZYTAJ DALEJ

Watykan wydał nowy dekret. Chodzi o dyscyplinę intencji Mszy Świętych

2025-04-13 13:38

[ TEMATY ]

Watykan

dekret

dyscyplina intencji

Mszy Święte

BP KEP

Dykasteria ds. Duchowieństwa wydała dekret ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Dekret został zatwierdzony przez Ojca Świętego Franciszka, w dniu 13 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Palmową. Papież nakazał ogłoszenie dekretu i ustalił, że wchodzi on w życie w dniu 20 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Dekret podpisał kard. Lazzaro You Heung-sik, prefekt Dykasterii ds. Duchowieństwa.

Publikujemy robocze tłumaczenie fragmentu zawierającego przepisy zawarte w Dekrecie Dykasterii ds. Duchowieństwa ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Oficjalne tłumaczenie całego dekretu zostanie wkrótce opublikowane w polskim wydaniu L’Osservatore Romano:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję