Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Ty jesteś Świętym Boga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Określenie Jezusa: „Święty Boga” (tłumaczone także: Święty Boży) na kartach Ewangelii pojawia się trzykrotnie. W przekazach św. Marka i św. Łukasza wypowiada je w synagodze w Kafarnaum człowiek opętany (por. Mk 1, 24; Łk 4, 34). U św. Jana pojawia się ono w ustach św. Piotra (por. J 6, 69). Pierwszy epizod wiąże się z przeciwstawieniem sobie dwóch osób: opętanego, a właściwe złego ducha, który nim owładnął, i Jezusa. Diabeł, zanim podkreśli, że wie, iż Jezus jest Świętym Boga, powie: cóż mamy wspólnego ze sobą? Jezus natomiast nakazuje mu milczenie i wyrzuca go z człowieka. Inny charakter ma epizod odnotowany w tekście Janowym. Wiąże się on z wyznaniem wiary złożonym w imieniu uczniów przez św. Piotra. Apostoł czyni to w chwili, gdy wielu idących za Jezusem opuszcza Go. Gorszą się mową, w której Jezus zapowiedział, że da swoje Ciało i Krew jako pokarm na życie wieczne.

W Biblii słowo „świętość” wiąże się ze sferą oddzieloną od ludzkiej codzienności. Jest to rzeczywistość związana z Bogiem. W przestrzeni materialnej oznacza obszar naznaczony Jego obecnością. Takim była wydzielona część Świątyni w Jerozolimie, do której mógł wchodzić jedynie arcykapłan. Mianem „świętych” określano księgi zawierające słowo Boga. W przypadku ludzi termin ten określał tych, którzy żyli w zażyłości i przyjaźni z Bogiem. Jak Mojżesz czy prorocy pełnili nadaną przez Niego misję. Byli ludźmi, których Bóg uświęcił, czyli obdarzył swą mocą i oddzielił od zła. Określenie Jezusa jako „Świętego Boga” oznacza tym samym, że jest On bliski Bogu. Pełni Jego wolę. Nie ma w Nim żadnej niedoskonałości. Przez Niego można się zbliżyć do Boga. Zwrot „Święty Boga” w ustach ucznia Jezusa stanowi wyznanie, że przez Niego tu, na ziemi, człowiek doświadcza najgłębszej bliskości Boga. Jak arcykapłan, wchodząc do najświętszego miejsca w Świątyni, pośredniczył w spotkaniu ludzi z Bogiem, tak Jezus pośredniczy w ich spotkaniu ze świętością Boga.

Owo pośrednictwo ma jednak zupełnie inny charakter. Nie jest bowiem jedynie pośrednictwem człowieka. W przypadku Jezusa mamy do czynienia z pośrednictwem Syna Bożego, gdyż św. Jan Ewangelista używa określenia „święty” zarówno w stosunku do Jezusa, jak i do Boga Ojca oraz do Ducha Świętego. Takie połączenie wskazuje na jedną, Boską naturę tych trzech Osób. Teologowie określili ową prawdę terminem „Trójca Święta”. Słowo „święty” łączył z Boską naturą Jezusa również św. Łukasz. Podkreśla to w opisie zwiastowania, gdy anioł Gabriel oznajmia, iż Święte, które zrodzi się z Maryi, „będzie nazwane Synem Bożym” (Łk 1, 35). Tym samym określenie Jezusa zwrotem „Święty Boga” wskazuje, że ten, kto spotyka Jezusa, spotyka samego Boga. Jezus jest źródłem świętości, którą jest Bóg. Wiąże się ona zarówno z doskonałością ludzkiego postępowania, jak i z nieprzemijającą pełnią życia, a Jezus uświęca tych, którzy wzorem św. Piotra wyznają wiarę w Niego. Uświęca – to znaczy udoskonala i obdarza życiem wiecznym, które ma w sobie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-08-17 13:39

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nagroda Ducha Gór

Niedziela legnicka 4/2015, str. 6

[ TEMATY ]

Biblia

wiara

nagroda

Kornel Olbrycht

Tegoroczny laureat nagrody

Tegoroczny laureat nagrody
W Szklarskiej Porębie tradycyjnie na początku roku odbywa się spotkanie ludzi gór gromadzące osoby, które łączy wspólna pasja i praca związane z okalającymi Szklarską Porębę Karkonoszami i Górami Izerskimi.
CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Chrzciciel de la Salle

[ TEMATY ]

św. Jan de la Salle

Peter Potrowl (talk)/pl.wikipedia.org

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.

Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Europejskie Kościoły spotkały się z ministrem ds. Unii Europejskiej Adamem Szłapką

2025-04-07 19:48

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Adobe Stock

Delegacja Komisji Episkopatów Unii Europejskiej (COMECE) i Konferencji Kościołów Europejskich (CEC) spotkała się w Warszawie z ministrem ds. Unii Europejskiej Adamem Szłapką. Spotkanie odbyło się w poniedziałek, 7 kwietnia 2025 r., w kontekście trwającej prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej.

Delegacja podzieliła się wspólną refleksją podkreślającą poglądy Kościołów na główne priorytety polityczne polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Dyskusja koncentrowała się na promowaniu sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie oraz nowej europejskiej architektury bezpieczeństwa, a także na zapewnieniu sprawiedliwej polityki migracyjnej i azylowej oraz wiarygodnego, skoncentrowanego na obywatelach i opartego na zasługach procesu rozszerzenia UE.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję