W dniach 13-14 maja 2015 roku na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie odbędzie się IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa Etyki Mediów. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie Prywatność w mediach - prywatność i społecznościowość mediów.
Pierwszego dnia konferencji (13 maja, 9:30-18:30) zapraszamy do gmachu Biblioteki Głównej UPJP II przy ul. Bobrzyńskiego 10, gdzie zostaną wygłoszone referaty z podziałem na poszczególne sesje plenarne i tematyczne. Drugiego dnia (14 maja, 9:00-13:00) konferencja przeniesie się do budynku UPJP II przy ul. Bernardyńskiej 3. 13 maja o godz. 11:30 odbędzie się briefing medialny. (Szczegóły w załączonym programie konferencji.)
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Media są dziś największym areopagiem, na którym sfera prywatności spotyka się ze sferą publiczną. Areopag był kiedyś symbolem szacunku dla prywatności w sferze publicznej. Na współczesnym medialnym areopagu pojawiają się tendencje przekraczania granic w odsłanianiu sfery prywatnej w sferze publicznej. Prywatność odsłania się w sferze publicznej dobrowolnie lub w sposób naruszający jej etyczną osłonę. Konferencja Etyki Mediów ma na celu poszukiwanie i wskazanie mechanizmów ochrony prywatności w mediach publicznych, prywatnych i społecznych, oraz ochrony sfery dobra publicznego w mediach prywatnych.
Reklama
Media kryją w sobie ogromny potencjał informacji, wiedzy i wartości ważnych dla życia prywatnego i dla troski o dobro publiczne, które można i trzeba odkrywać, poznawać i skutecznie wykorzystywać. Niestety, media przyczyniają się także do naruszania prywatności w imię celów społecznych, a także naruszają dobro wspólne w imię prywatnej własności mediów komercyjnych. Relacja prywatności do sfery publicznej ma nie tylko wymiar poznawczy, ale i konsekwencje etyczne, bo zło wynika często z nieodpowiedzialnego przekraczania granic między sferą prywatną i publiczną. Warto zatem badać współczesne media i poszukiwać medialnych sposobów ochrony prywatności w kontekście dobra wspólnego oraz ochrony dobra wspólnego w kontekście interesów prywatnych.
Odpowiedzi na te problemy i dylematy będziemy szukać w czasie tegorocznej edycji konferencji. Analizie, z różnych perspektyw medioznawczych, poddane zostaną następujące problemy:
prywatność i jej ochrona w mediach;
·
różne oblicza i odsłony prywatności w mediach oraz ich etyczne aspekty;
·
media publiczne i prywatne;
·
dobro wspólne a własność prywatna w mediach;
·
prywatność w social media; społeczny wymiar prywatności w Internecie;
·
intymność, prywatność, społecznościowość;
·
sfera intymna w mediach: jej naruszanie i ochrona;
·
ochrona własności prywatnej mediach oraz ochrona dobra wspólnego wobec nieuzasadnionych roszczeń prywatnych interesów;
·
niesprawiedliwa cena własności prywatnej w sferze publicznej;
·
gra prywatnością w talk show i w talent show; vouyeryzm i ekshibicjonizm w mediach;
·
edukacja medialna: mądre i kompetentne wykorzystanie mediów w sferze prywatnej;
·
public relations w sferze prywatnej człowieka;
·
„prywatny” dziennikarz i „prywatne”, obywatelskie dziennikarstwo;
·
prywatność w odbiorze mediów - mądre i umiejętne korzystanie z mediów itd.
Pragniemy również poinformować, że twórczym owocem naszych konferencji są publikacje wydawane w ramach serii: Etyka mediów przez Wydawnictwo Biblos. Dotychczas ukazało się już 7 pozycji, a 5 kolejnych jest już w końcowej fazie wydawniczej. Po naszej tegorocznej konferencji planujemy wydać kolejne dwie tematyczne monografie w tej serii naukowej.