Reklama

Niedziela Sandomierska

Ułatwienia dla Seniorów

W Tarnobrzeskim Centrum Seniora odbyła się oficjalna inauguracja Karty oraz prezentacja korzyści, na jakie mogą liczyć jej posiadacze.

Niedziela sandomierska 21/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

seniorzy

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Ogólnopolska Karta Seniora jest programem autorskim Stowarzyszenia „Manko”

Ogólnopolska Karta Seniora jest programem autorskim Stowarzyszenia „Manko”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Europejska Karta Seniora to wiele nowych możliwości, z których może skorzystać każdy, kto ukończył 60 lat. – Tarnobrzeg jest w programie „Gmina przyjazna seniorom”, dzięki czemu osoby, które ukończyły 60 lat mogą wyrobić ogólnopolską edycję Karty Seniora.

Aktywizacja seniorów

Daje ona zniżki w różnych placówkach, instytucjach, m.in. sanatoriach. Przynosi korzyści seniorom, a firmom przyjaznym im promocję. W związku z naszą działalnością międzynarodową z programu Erasmus+ udało się uzyskać wsparcie, by działania z zakresu edukacji i aktywizacji seniorów skalować i przenosić za granicę. Od pewnego czasu wydajemy Europejską Kartę Seniora, która działa w Polsce i zagranicą w państwach partnerskich. I od dzisiaj także tarnobrzescy seniorzy zaczną ją otrzymywać. Idea jest taka, by mogli z niej korzystać w Tarnobrzegu, Krakowie, Wieliczce, Szczecinie, ale także Wenecji, Paryżu, Lwowie czy Truskawcu – mówił Łukasz Salwarowski, prezes Stowarzyszenia „Manko” oraz redaktor naczelny Głosu Seniora.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Same korzyści

W całym kraju z ogólnopolskich Kart Seniora korzysta obecnie 450 tys. osób, a podmiotów honorujących je jest ponad 3 tys. Posiadacze kart mogą liczyć na zniżki od 10 do 30% wartości usług, towarów, np. przy zakupie biletów na przejazdy kolejowe, autobusowe, do kin, teatrów, muzeów, ośrodków sportowych i rekreacyjnych, czy na usługi np. fryzjerskie, lecznicze, rehabilitacyjne. – W Tarnobrzegu kartę posiada ok. 500 osób, a wśród firm, instytucji, które je uznają są m.in. Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji i parę podmiotów prywatnych. Wydawaniem kart ogólnopolskich i europejskich zajmuje się nasze centrum, wcześniej leżało to w gestii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, podobnie jak weryfikacją jednostek, czyli firm, instytucji przyjmujących je. Wiemy od samych seniorów, że najczęściej z kart korzystają podczas pobytów sanatoryjnych. Aby jak najlepiej rozeznać potrzeby seniorów, przeprowadzamy wywiady z nimi, by sami wskazali nam z ofert jakich podmiotów najchętniej i najczęściej korzystają. To ukierunkuje nasze dalsze działania – informował Janusz Maciurzyński, kierownik Tarnobrzeskiego Centrum Seniora.

Zdaniem seniorów

Jednymi z posiadaczy Karty Seniora są Anna i Leon Gradynikowie, którzy bardzo sobie ją chwalą. – Karty mamy od roku i jeśli tylko jest okazja to naturalnie korzystamy z nich. Uczyniliśmy z nich użytek w muzeach w Sandomierzu i Baranowie Sandomierskim, dzięki czemu ceny biletów były dużo tańsze, nawet poniżej wartości biletu ulgowego – mówili małżonkowie. Oboje zgodnie przyznają, iż udział podmiotów w programie Ogólnopolskiej czy Europejskiej Karty Seniora jest dla nich pewną wartością dodaną, gdyż możliwość skorzystania ze zniżek stanowi zachętę dla potencjalnych klientów. Program Ogólnopolska Karta Seniora jest programem autorskim Stowarzyszenia „Manko”, które od 20 lat podejmuje wiele inicjatyw, mających na celu poprawę jakości życia, zdrowia i bezpieczeństwa seniorów. Środki na jego prowadzenie pozyskujemy od gmin partnerskich, sponsorów i z darowizn.

2022-05-17 08:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zachować „dobre wino” do końca

Niedziela Ogólnopolska 41/2018, str. 9

[ TEMATY ]

seniorzy

Krzysztof Świertok

Jasnogórskie spotkanie seniorów moderował znany aktor Dariusz Kowalczyk

Jasnogórskie spotkanie seniorów moderował znany aktor Dariusz Kowalczyk
Akcja Katolicka Archidiecezji Częstochowskiej ma coraz więcej propozycji adresowanych do seniorów. W częstochowskich parafiach działają kluby seniora, w czterech regionach odbywają się regularnie wykłady dla seniorów, czynne są telefoniczne linie wsparcia: duchowego, porad prawnych i dietetycznych. Dwa razy w tygodniu na falach Radia Jasna Góra Akcja Katolicka emituje audycje pt. „Senior w eterze”.
CZYTAJ DALEJ

Benedykt XVI: uczmy się modlitwy od św. Szczepana - pierwszego męczennika

Drodzy bracia i siostry, W ostatnich katechezach widzieliśmy, jak czytanie i rozważanie Pisma Świętego w modlitwie osobistej i wspólnotowej otwierają na słuchanie Boga, który do nas mówi i rozbudzają światło, aby zrozumieć teraźniejszość. Dzisiaj chciałbym mówić o świadectwie i modlitwie pierwszego męczennika Kościoła, św. Szczepana, jednego z siedmiu wybranych do posługi miłości względem potrzebujących. W chwili jego męczeństwa, opowiedzianej w Dziejach Apostolskich, ujawnia się po raz kolejny owocny związek między Słowem Bożym a modlitwą. Szczepan został doprowadzony przed trybunał, przed Sanhedryn, gdzie oskarżono go, iż mówił, że „Jezus Nazarejczyk zburzy...[świątynię] i pozmienia zwyczaje, które nam Mojżesz przekazał” (Dz 6, 14). Jezus podczas swego życia publicznego rzeczywiście zapowiadał zniszczenie świątyni Jerozolimskiej: „Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo” (J 2,19). Jednakże, jak zauważył św. Jan Ewangelista, „On zaś mówił o świątyni swego ciała. Gdy więc zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego, że to powiedział, i uwierzyli Pismu i słowu, które wyrzekł Jezus” (J, 21-22). Mowa Szczepana przed trybunałem, najdłuższa w Dziejach Apostolskich, rozwija się właśnie na bazie tego proroctwa Jezusa, który jako nowa świątynia inauguruje nowy kult i zastępuje ofiary starożytne ofiarą składaną z samego siebie na krzyżu. Szczepan pragnie ukazać, jak bardzo bezpodstawne jest skierowane przeciw niemu oskarżenie, jakoby obalał Prawo Mojżesza i wyjaśnia swoją wizję historii zbawienia, przymierza między Bogiem a człowiekiem. Odczytuje w ten sposób na nowo cały opis biblijny, itinerarium zawarte w Piśmie Świętym, aby ukazać, że prowadzi ono do „miejsca” ostatecznej obecności Boga, jakim jest Jezus Chrystus, a zwłaszcza Jego męka, śmierć i Zmartwychwstanie. W tej perspektywie Szczepan odczytuje też swoje bycie uczniem Jezusa, naśladując Go aż do męczeństwa. Rozważanie Pisma Świętego pozwala mu w ten sposób zrozumieć jego misję, jego życie, chwilę obecną. Prowadzi go w tym światło Ducha Świętego, jego osobista, głęboka relacja z Panem, tak bardzo, że członkowie Sanhedrynu zobaczyli jego twarz „podobną do oblicza anioła” (Dz 6, 15). Taki znak Bożej pomocy, przypomina promieniejące oblicze Mojżesza, gdy zstępował z góry Synaj po spotkaniu z Bogiem (por. Wj 34,29-35; 2 Kor 3,7-8). W swojej mowie Szczepan wychodzi od powołania Abrahama, pielgrzyma do ziemi wskazanej przez Boga, którą posiadał jedynie na poziomie obietnicy. Następnie przechodzi do Józefa, sprzedanego przez braci, którego jednak Bóg wspierał i uwolnił, aby dojść do Mojżesza, który staje się narzędziem Boga, aby wyzwolić swój naród, ale napotyka również wielokrotnie odrzucenie swego własnego ludu. W tych wydarzeniach, opisywanych przez Pismo Święte, w które Szczepan jest, jak się okazuje religijnie zasłuchany, zawsze ujawnia się Bóg, który niestrudzenie wychodzi człowiekowi naprzeciw, pomimo, że często napotyka uparty sprzeciw, i to zarówno w przeszłości, w chwili obecnej jak i w przyszłości. W tym wszystkim widzi on zapowiedź sprawy samego Jezusa, Syna Bożego, który stał się ciałem, który - tak jak starożytni Ojcowie - napotyka przeszkody, odrzucenie, śmierć. Szczepan odwołuje się zatem do Jozuego, Dawida i Salomona, powiązanych z budową świątyni Jerozolimskiej i kończy słowami proroka Izajasza (66, 1-2): „Niebiosa są moim tronem, a ziemia podnóżkiem nóg moich. Jakiż to dom możecie Mi wystawić i jakież miejsce dać Mi na mieszkanie? Przecież moja ręka to wszystko uczyniła” (Dz 7,49-50). W swoim rozważaniu na temat działania Boga w historii zbawienia, zwracając szczególną uwagę na odwieczną pokusę odrzucenia Boga i Jego działania, stwierdza on, że Jezus jest Sprawiedliwym zapowiadanym przez proroków; w Nim sam Bóg stał się obecny w sposób wyjątkowy i ostateczny: Jezus jest „miejscem” prawdziwego kultu. Szczepan przez pewien czas nie zaprzecza, że świątynia jest ważna, ale podkreśla, że „Najwyższy jednak nie mieszka w dziełach rąk ludzkich” (Dz 7, 48). Nową, prawdziwą świątynią, w której mieszka Bóg jest Jego Syn, który przyjął ludzkie ciało. To człowieczeństwo Chrystusa, Zmartwychwstałego gromadzi ludy i łączy je w sakramencie Jego Ciała i Krwi. Wyrażenie dotyczące świątyni „nie zbudowanej ludzkimi rękami” znajdujemy także w teologii świętego Pawła i Liście do Hebrajczyków: ciało Jezusa, które przyjął On, aby ofiarować siebie samego jako żertwę ofiarną na zadośćuczynienie za grzechy, jest nową świątynią Boga, miejscem obecności Boga żywego. W Nim Bóg jest człowiekiem, Bóg i świat kontaktują się ze sobą: Jezus bierze na siebie cały grzech ludzkości, aby go wnieść w miłość Boga i aby „spalić” go w tej miłości. Zbliżenie się do krzyża, wejście w komunię z Chrystusem oznacza wejście w to przekształcenie, wejście w kontakt z Bogiem, wejście do prawdziwej świątyni. Życie i mowa Szczepana nieoczekiwanie zostają przerwane wraz z ukamienowaniem, ale właśnie jego męczeństwo jest wypełnieniem jego życia i orędzia: staje się on jedno z Chrystusem. W ten sposób jego rozważanie odnośnie do działania Boga w historii, na temat Słowa Bożego, które w Jezusie znalazło swoje całkowite wypełnienie, staje się uczestnictwem w modlitwie Pana Jezusa na krzyżu. Rzeczywiście woła on przed śmiercią: „Panie Jezu, przyjmij ducha mego!” (Dz 7, 59), przyswajając sobie słowa Psalmu 31,6 i powtarzając ostatnią wypowiedź Jezusa na Kalwarii: „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego” (Łk 23,46); i wreszcie, tak jak Jezus zawołał donośnym głosem wobec tych, którzy go kamienowali: „Panie, nie poczytaj im tego grzechu!” (Dz 7, 60). Zauważamy, że chociaż z jednej strony modlitwa Szczepana podejmuje modlitwę Jezusa, to jest ona skierowana do kogo innego, gdyż jest ona skierowana do samego Pana, to znaczy do Jezusa, którego uwielbionego kontempluje po prawicy Ojca: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (w. 56). Drodzy bracia i siostry, świadectwo św. Szczepana daje nam pewne wskazania dla naszej modlitwy i życia. Możemy się pytać: skąd ten pierwszy chrześcijański męczennik czerpał siłę do stawiania czoła swoim prześladowcom i aby dojść do daru z siebie samego? Odpowiedź jest prosta: ze swej relacji z Bogiem, ze swej komunii z Chrystusem, z rozważania Jego historii zbawienia, dostrzegania działania Boga, które swój szczyt osiągnęło w Jezusie Chrystusie. Także nasza modlitwa musi się karmić słuchaniem Słowa Bożego w komunii z Jezusem i Jego Kościołem. Drugi element to ten, że św. Szczepan widzi w dziejach relacji miłości między Bogiem a człowiekiem zapowiedź postaci i misji Jezusa. On - Syn Boży - jest świątynią „nie zbudowaną ludzkimi rękami”, w której obecność Boga stała się tak bliska, że weszła w nasze ludzkie ciało, aby nas doprowadzić do Boga, aby otworzyć nam bramy nieba. Tak więc nasza modlitwa powinna być kontemplacją Jezusa siedzącego po prawicy Boga, Jezusa jako Pana naszego, mojego codziennego życia. W Nim, pod przewodnictwem Ducha Świętego, możemy także i my zwrócić się do Boga, nawiązać realny kontakt z Bogiem, z zaufaniem i zawierzeniem dzieci, które zwracają się do Ojca, który je nieskończenie kocha. Dziękuję. tlum. st (KAI) / Watykan
CZYTAJ DALEJ

Pasterka z Małą Armią Janosika podbija sieć. Występ na Monte Casino też Cię zauroczy

2024-12-27 09:55

[ TEMATY ]

pasterka

kolęda

Mała Armia Janosika

Jezusa Narodzonego

Rabka‑Zdrój

Mała Armia Janosika

Pasterce w kościele pw. św. Marii Magdaleny w Rabce-Zdroju

Pasterce w kościele pw. św. Marii Magdaleny w Rabce-Zdroju

W sieci pojawiło się nagranie, w którym młodzi polscy górale odgrywają na skrzypkach wspaniałe nuty polskiej kolędy. Jak się okazuje, występ na Pasterce w kościele pw. św. Marii Magdaleny w Rabce-Zdroju to nie jedyny koncert Małej Armii Janosika. Poniżej przypominamy przepiękne wykonanie pewnego utworu odegranego na Monte Cassino.

Film, w którym dziesiątki dzieci w strojach góralskich z instrumentami nie wstydzą się swojej wiary i w kościele przepięknie wykonują kolędę „Jezusa narodzonego” robi furrorę w polskim internecie. Jak się okazuje, także za granicą internauci udostępniają sobie fenomenalny występ pokazujący piękno polskiej tradycji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję