W kościołach święci się wówczas zioła, kwiaty i snopy dożynkowe. W sanktuariach maryjnych gromadzą się wielkie rzesze pielgrzymów.
Zwyczaj obchodzenia tego święta sięga V wieku i jest rozpowszechniony w całym chrześcijaństwie, choć Nowy Testament nigdzie nie wspomina o ostatnich dniach życia, śmierci i o Wniebowzięciu Matki Bożej. Nie ma Jej grobu ani Jej relikwii.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Niebo jako cel
– Maryja po zakończeniu ziemskiego życia z ciałem i duszą została wzięta do nieba. Dlaczego tak się stało? Przyczyn jest kilka – tłumaczy ks. prał. Dariusz Gącik. Pierwsza „przyczyna” Wniebowzięcia NMP to Jej wiara. Ona jest błogosławiona, bo uwierzyła w słowa powiedziane Jej przez Pana. Drugą przyczyną było jej Niepokalane Poczęcie. Matka Chrystusa była poczęta bez grzechu i w konsekwencji nie podlegała prawu śmierci, które jest skutkiem grzechu pierworodnego – wyjaśnia kapłan. Jej Boże macierzyństwo wskazuje jako kolejne uwarunkowanie. – Bóg zachował od zepsucia ciało swej Matki, która nosiła Jezusa – mówi. Czwartą przyczyną był Jej ścisły związek z Chrystusem w czasie Jego ziemskiego życia, który trwa teraz w niebie. – Wniebowzięcie NMP odnosi się także do nas. Maryja wskazuje nam cel naszego życia, czyli niebo. Ona na tej drodze towarzyszy i wspiera nas, jako Matka. Maryja wskazuje nam także wiarę i miłość jako niezawodną ścieżkę, która prowadzi nas do nieba – podkreśla.
Pachną kwiaty i zioła
Reklama
Kwiaty, zioła i zboża święci się w kościołach przy różnych okazjach, ale na Matki Boskiej Zielnej – obowiązkowo. Już wczesne chrześcijaństwo znało legendę o tym, że Syn Boży wziął swoją Matkę do nieba, a apostołowie, otworzywszy Jej grób, znaleźli w nim tylko róże.
Już wówczas Maryję nazywano Patronką plonów, a pora sierpniowa była uważana za błogosławiony czas żniw. Okres 30 dni od 15 sierpnia bywał nazywany „kobiecą trzydziestką” – dokładnie w tym czasie zioła kwitną najpiękniej, mają intensywny zapach i największą moc leczniczą. Ale zioła i kwiaty nie mogą nam przesłonić duchowego sensu święta.
– Najważniejszą rzeczą jest ukazywanie podczas sprawowanej liturgii istoty Uroczystości Wniebowzięcia NMP i konsekwencji płynących z tego dla naszego życia. Bardzo bogata pobożność ludowa związana z tym dniem jest właściwa i pożyteczna, jeżeli współgra z liturgią i pozwala nam głębiej wniknąć i zrozumieć sens Wniebowzięcia Maryi – uważa ks. Dariusz Gącik. – Niebezpieczeństwo polega na tym, że na pierwszym planie znajdą się tradycje związane z uroczystością, niejednokrotnie bardzo rozbudowane, które „żyją własnym życiem” i nie są związane z przeżywaną tajemnicą. Można posłużyć się pewnym porównaniem – święcenie pokarmów w Wielką Sobotę nie może być ważniejsze i przesłonić nam uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego – podkreśla ks. Gącik. Podobnie ma się z pięknym zwyczajem święcenia ziół i kwiatów, które nie mogą nam przesłonić istoty Wniebowzięcia NMP.
Święcenie ziół zwraca także uwagę na szczodrość natury i jej ozdrowieńcze znaczenie. Zioła od zarania dziejów towarzyszą człowiekowi, a współcześnie ziołolecznictwo staje się ważną częścią życia, na nowo odkrywając starą wiedzę o dobrodziejstwach różnych ziół.