Wszystkie tegoroczne uroczystości przeżywane są w duchu dziękczynienia za 50-lecie istnienia diecezji szczecińsko-kamieńskiej, 30-lecie powołania metropolii szczecińsko-kamieńskiej oraz 5-lecie konsekracji sanktuarium Dzieci Fatimskich. Nie było od czasu II wojny światowej takiego momentu, gdy wołanie o wypełnienie objawień fatimskich jest tak aktualne, jak teraz. Wojna za wschodnią granicą, przebyta epidemia, stawiają przed nami pytanie: jak mają się objawienia fatimskie do tego, co przeżywamy, dlaczego są tak bezcenne dla dzisiejszych czasów? To pytanie, które zadaje sobie świat idzie w parze często z bezradnością, albo z obłudą tych, którzy z jednej strony mówią, że są przeciwni wojnie, a z drugiej są jej współautorami. – To jest wypełnienie objawień, gdy Maryja nawołuje nas do modlitwy o pokój. Dziś w ten dzień fatimski przywołujemy kolejne treści, które cały czas są aktualne. Słyszymy pytanie, co zrobić by zakończyła się wojna? Odpowiedź jest jedna: módlcie się na różańcu! A kolejne wskazanie to nabożeństwo do Niepokalanego Serca Maryi. Warto w te kolejne fatimskie dni przywoływać słowo w słowo to, co wówczas powiedziała Maryja, abyśmy czynili z siebie Apostołów Pokoju we współczesnym świecie – powiedział kapłan.
Kustosz sanktuarium ks. kan. Marek Maciążek zaprasza wiernych diecezji na kolejne obchody: na IV Pielgrzymkę Dzieci, która odbędzie się 10 września o godz. 12 pod przewodnictwem bp. prof. Henryka Wejmana i 11 września, gdy odbędą się główne obchody pięciolecia konsekracji sanktuarium Dzieci Fatimskich. O godz. 12 rozpocznie się śpiewany Różaniec, a o godz. 13 Mszy św. przewodniczyć będzie bp z Coimbry, diecezji, na terenie której znajduje się Fatima.
Nawrócenie, modlitwa, pokuta – trzy główne elementy przesłania Maryi objawione światu za pośrednictwem dzieci z Fatimy dominowały w nurcie rozważań bp. Henryka Wejmana, które wygłosił w sanktuarium Dzieci Fatimskich.
Uroczystą Eucharystię z okazji 15. rocznicy sprowadzenia w to miejsce cudownej figury Matki Bożej biskup pomocniczy archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej sprawował 21 października w szczecińskim sanktuarium na os. Kasztanowym.
W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.
Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.
Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.