Reklama

Elementarz biblijny

Dziedzictwo niezniszczalne, niepokalane i niewiędnące

Niedziela Ogólnopolska 16/2023, str. 17

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początek Pierwszego Listu św. Piotra Apostoła podkreśla fundamentalny związek między powstaniem z martwych Chrystusa a nadzieją zbawienia, którą zostali obdarzeni chrześcijanie. Zmartwychwstanie Syna Bożego jest źródłem owej nadziei i jednocześnie jej najpewniejszą rękojmią. Nadzieja ta nie odnosi się do jakiegoś niesprecyzowanego celu, ale jest konkretnym oczekiwaniem, które autor listu definiuje następująco: „dziedzictwo niezniszczalne, niepokalane i niewiędnące, które jest zachowane dla was w niebie” (por. 1 P 1, 4).

Metafora dziedzictwa pierwotnie odnosiła się do ziemi obiecanej przez Boga ojcom. W Nowym Testamencie staje się ona symbolem zbawienia oznaczającego życie wieczne. Jednocześnie Pierwszy List św. Piotra łączy ideę dziedzictwa z faktem zrodzenia na nowo: odrodzone dzięki zmartwychwstaniu Chrystusa dzieci Boże otrzymują prawo do udziału w dziedzictwie wiecznego życia. Egzystencja chrześcijańska jest rozpięta między teraźniejszością a przyszłością – pełnia zbawienia nie jest jeszcze udziałem chrześcijan w życiu ziemskim, jednak już teraz są oni obdarzeni „prawem dziedziczenia” – gwarancją nieskończonego życia w obecności Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autor listu precyzyjnie określa, jaki charakter ma owo dziedzictwo. Jest ono niezniszczalne, niepokalane i niewiędnące. Pierwszy przymiotnik: afthartos opisuje to, co nie jest podatne na zepsucie i rozpad, może oznaczać także coś nieprzemijalnego lub wręcz nieśmiertelnego. Drugie słowo – amiantos odnosi się do tego, co jest nieskalane, wolne od jakiejkolwiek deformacji czy wady. Może także wyrażać czystość moralną – jako wolność od grzechu. Trzeci przymiotnik: amarantos oznacza to, co jest wieczne, nieprzemijające i niezmienne.

Warto zwrócić uwagę, że tak szczegółowy opis posiadanego, w nadziei, dziedzictwa podkreśla jego fundamentalne znaczenie dla wyznawców Chrystusa. Wspólnym elementem tego opisu jest fakt trwałości tego dziedzictwa – jest ono w istocie nieprzemijalne, przekazane jako dar tym, którzy podążają za Chrystusem, upodabniając się do Niego w Jego cierpieniu, śmierci i zmartwychwstaniu. Dziedzictwo to radykalnie przerasta wszelkie ziemskie kategorie – jest ono w najwyższym stopniu trwałe, ponieważ wypływa z dobroci i miłości samego Boga. Boska wieczność staje się częściowo już obecna w naszej ograniczonej rzeczywistości. Jest to możliwe dzięki dokonanemu dla nas i ze względu na nas zbawieniu. W naszym życiu ziemskim z jednej strony jesteśmy naznaczeni przemijaniem, jednak z drugiej – nosimy już w sobie ziarno życia, które trwa bez końca. Boski Siewca zasiał je w sercach chrześcijan przez zwycięstwo Chrystusa nad grzechem i śmiercią. Stamtąd bije źródło owej żywej nadziei na uczestnictwo w niezniszczalnej pełni Bożego życia. Niezniszczalne dziedzictwo, które jako chrześcijanie posiadamy już w wierze i nadziei, jest tak naprawdę zapewnieniem, że każdy z nas doświadczy cudu Poranka Wielkanocnego, kiedy miłość okaże się silniejsza od śmierci.

2023-04-06 15:25

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Podnieś rękę! Błogosław! Wspieraj!

2024-12-25 23:13

Biuro Prasowe AK

    – Doświadczenie Jezusowej kenozy, tego Jego wyniszczenia się z miłości dla nas, daje nam siłę nadziei, aby każdego roku, w tę cichą, świętą noc, ale także przez całe Święta Bożego Narodzenia z coraz większą ufnością Go błagać: Podnieś rękę! Błogosław! Wspieraj! – mówił abp Marek Jędraszewski w poranek Święta Bożego Narodzenia w czasie Mszy św. sprawowanej w kaplicy klasztornej Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach transmitowanej przez TVP.

W homilii abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że Ewangelia poranka Święta Bożego Narodzenia ukazuje drugą odsłonę historii betlejemskich pasterzy. Pierwsza odsłona – odczytana podczas Pasterki – zawierała anielskie przesłanie do pasterzy o narodzeniu Zbawiciela w Betlejem. Na treść drugiej odsłony składała się najpierw decyzja pasterzy, aby udać się do Betlejem a potem ich reakcja na widok Maryi, Józefa i Niemowlęcia.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: obecne władze państwowe próbują zamykać drzwi Chrystusowi

2024-12-26 09:29

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Archidiecezja Krakowska

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

- Wiemy, że obecne władze państwowe próbują, niestety, zamykać drzwi Chrystusowi, zmniejszając liczbę godzin religii w szkole. Ponadto zapowiadają wprowadzenie obowiązkowego dla wszystkich uczniów przedmiotu, który może stać się narzędziem deprawacji moralnej nawet małych dzieci. Tym większym więc zadaniem, stojącym zwłaszcza przed rodzicami, jest zatroskanie o właściwe nauczenie i wychowanie ich potomstwa. Z jednej strony konieczna jest zatem solidarna postawa czujności i sprzeciwu. Z drugiej niezbędne jest podejmowanie, wspólnie przez nas wszystkich, różnorodnych działań - pisze w liście do wiernych Archidiecezji Krakowskiej abp Marek Jędraszewski.

Dzisiaj, w drugie Święto Bożego Narodzenia, słyszeliśmy o tym, jak św. Szczepan ujrzał „niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (Dz 7, 56). Jak więc pasterze radowali się z tego, że mogli być świadkami tajemnicy Wcielenia Jednorodzonego Syna Bożego, znajdując w Betlejem „Maryję, Józefa i Niemowlę, leżące w żłobie” (por. Łk 2, 15-16), tak św. Szczepan, „pełen Ducha Świętego”, ujrzawszy „chwałę Bożą”, stał się świadkiem Chrystusa uwielbionego (por. Dz 7, 55-56), który po swojej śmierci zmartwychwstał i jako Bóg-Człowiek zasiadł po prawicy swego Ojca.
CZYTAJ DALEJ

Papież apeluje o pokój i darowanie długów krajom najuboższym

2024-12-26 13:38

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał o znaczeniu otwarcia Drzwi Świętych w rzymskim więzieniu Rebibbia, zaapelował o apeluj o pokój i darowanie długów krajom najuboższym.

Pozdrawiam was wszystkich, rzymian, pielgrzymów z Włoch i z różnych krajów. Myślę, że wielu z was odbyło jubileuszową podróż do Drzwi Świętych Bazyliki św. Piotra. Jest to piękny znak, który wyraża sens naszego życia: iść na spotkanie z Jezusem, który nas miłuje i otwiera nam swoje ciało, abyśmy mogli wejść do Jego Królestwa miłości, radości i pokoju. Dziś rano otworzyłem pierwsze Drzwi Święte po tych w Bazylice św. Piotra w rzymskim więzieniu Rebibbia - była to, że, tak powiem katedra cierpienia i nadziei.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję