Reklama

Wiara

Homilia

Najważniejsze spotkanie

Niedziela Ogólnopolska 17/2023, str. 17

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Doświadczenie spotkania z Jezusem to temat, który stanowi tło Liturgii Słowa na 3. niedzielę wielkanocną. Już sama katecheza apostoła Piotra niesie w sobie moc płynącą ze spotkania ze Zmartwychwstałym. Nie ma już lęku ani wycofania – św. Piotr przemawia z odwagą. Jak czytamy we fragmencie Dziejów Apostolskich danym przez Kościół na tę niedzielę, Piotr „przemówił donośnym głosem”. Przemiana, która dokonała się w jego sercu, jest owocem osobistego spotkania z Nauczycielem. Stanowi wynik uświadomienia sobie, że wydarzenia nie zakończyły się na Golgocie.

Święty Piotr, przekonany o zmartwychwstaniu Chrystusa, głosi katechezę paschalną. Podobne nauki wygłaszają uczniowie Jezusa w początkowym etapie formowania się wspólnoty Kościoła. W katechezie Piotr Apostoł dotyka najważniejszych faktów historii zbawienia, łącząc je z wypełnieniem proroctw Starego Testamentu. Wskazuje m.in. na ostateczne spełnienie obietnicy danej przez Pana Boga Dawidowi. Przemawiając z mocą niczym starotestamentalny prorok, św. Piotr sam staje się namacalnym świadkiem tego, że Chrystus już zasiadł po prawicy Ojca. Nie mógłby nauczać w tak ekstatycznym uniesieniu, gdyby nie spotkał osobiście zmartwychwstałego Pana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Choć nie są nam dane osobiste spotkania, to nie znaczy, że nie możemy spotkać Jezusa Zmartwychwstałego bezpośrednio. Przecież Bóg zechciał wejść w dialog z człowiekiem. Czasami nawet nie do końca uświadamiamy sobie, że Jezus Chrystus jest nam bardzo bliski – tak jak w spotkaniu uczniów zmierzających do Emaus. Choć smutek może przenikać serce, i wydaje się, że zmysły są na uwięzi, to nasz Pan i tak daje się poznać. Niekiedy wędrujemy w codzienności, zapominając, że Chrystus idzie z nami. O czym rozmawiamy ze sobą? Jakie myśli zaprzątają nasz umysł?

Podczas wędrówki do Emaus Jezus się nie ujawnia – choć idzie z uczniami, przebywa pewien odcinek drogi. Stanowi to dla Niego sposobność, aby uczniowie wyjawili swoje myśli i odczucia. Fakt nieujawnienia przez Mistrza swojej tożsamości powoduje, że zmierzający do Emaus otwarcie mówią o rozczarowaniu biegiem wydarzeń w Jerozolimie. Wyrażają swoje przygnębienie. Przed nieznanym Wędrowcem otwierają swoje serca i ujawniają, co zajmuje ich „tu i teraz”. Jednocześnie dwaj uczniowie podają fakty, które świadczą o zmartwychwstaniu Mesjasza, a nie zdają sobie sprawy z tego, że On rzeczywiście powstał z martwych. Dopiero dokonane przez Jezusa objaśnienie Pism, po którym następuje łamanie chleba, prowadzi uczniów do zrozumienia, że spotkali swojego Mistrza i że to On prawdziwie jest Mesjaszem. Wtedy staje się jasne, że w ich sercach pojawiły się niespotykane przeżycia, które – gdyby wcześniej je odczytali – byłyby potwierdzeniem obecności Pana: „Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał?”.

Nauczyciel z Nazaretu ma jednak swoje drogi dotarcia do człowieka. Gdy jedne metody nie skutkują, używa innych. Nie pozwala pozostać nierozpoznanym. To istota pedagogii Jezusa: towarzyszy nam, wchodzi w relację i daje się poznać. My możemy wołać za psalmistą: „Ukaż nam, Panie, Twoją ścieżkę życia”, abyśmy mogli poznać Ciebie prędzej i lepiej. Nie tak jak uczniowie, którzy poznali Cię dopiero pod koniec wędrówki. Ukaż nam siebie już dziś!

Osobiste doświadczenie uczniów nie pozostaje wyłącznie subiektywne. Potwierdzenie dokonuje się słowami Jedenastu. Dają oni świadectwo, że Pan rzeczywiście zmartwychwstał. Kościół potwierdza wiarę poszczególnych osób. Relacja z Bogiem ma wymiar nie tylko indywidualny, ale też wspólnotowy. Jezus jest obecny w Kościele, w słowie i sakramentach. Jak czytamy w Pierwszym Liście św. Piotra Apostoła: „(...) dopiero (...) w ostatnich czasach objawił się ze względu na was”. Objawienie Boga już się dokonało i w naszej rzeczywistości również my możemy odkrywać naszego Pana.

2023-04-18 12:27

Oceń: +17 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Postawa i przykład Maryi uczy nas, że najważniejsze jest, aby być z Bogiem

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 26-38.

Sobota, 7 października. Najświętszej Maryi Panny Różańcowej, wsp. obow.
CZYTAJ DALEJ

Krzyż to nie koniec – o cierpieniu i Wielkim Piątku w świetle życia i nauczania św. Jana Pawła II

2025-04-18 11:39

[ TEMATY ]

krzyż

Wielki Piątek

św. Jan Paweł II

arch. KUL

„Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża” — te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu 22 października 1978 roku, zapowiadały kierunek jego całego życia i nauczania. Krzyż nie był dla niego symbolem klęski, lecz drogą do miłości. A Wielki Piątek — nie końcem, ale tajemniczym przejściem w stronę zmartwychwstania.

Wielki Piątek to dzień ciszy. Milkną organy w kościołach, gasną światła, a ołtarz zostaje ogołocony — jakby cały świat na chwilę wstrzymał oddech wobec niewypowiedzianej tajemnicy krzyża. To dzień, który stawia pytania, ale nie zawsze udziela odpowiedzi. Św. Jan Paweł II swoim życiem i nauczaniem pokazał, że właśnie w cierpieniu można odnaleźć sens, nadzieję i głębię człowieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję