Do zdarzenia doszło 19 czerwca – podała 24 czerwca włoska agencja misyjna AsiaNews. Niszczenie rozpoczęło się o północy i trwało do godz. 7 rano. Miejscowi chrześcijanie na próżno usiłowali nie dopuścić do działań policji. Pastor wspólnoty HuYuanquan, widząc bezowocność sprzeciwu, poprosił wiernych, aby uciekli się do biernego oporu: „Nie współpracować, nie słuchać, nie stosować przemocy”.
Aby dostać się do kościoła, policjanci zniszczyli drzwi wejściowe, a budynek otoczyli metalowymi barierami, uniemożliwiając ludziom zbliżanie się do niego do czasu, aż zrzucony z wieży krzyż załadowano ok. godz. 8 na ciężarówkę i wywieziono. Wierni przez całą noc modlili się, uczestnicząc bezsilnie w niszczeniu symbolu chrześcijaństwa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Kościół Panshi został oddany do użytku we wrześniu 2012 ze wszystkimi zezwoleniami oficjalnymi, a w jego otwarciu uczestniczyli m.in. przewodniczący Krajowego Komitetu Ruchu Trzech Autonomii Fu Xianwei i miejscowi działacze polityczni wysokiego szczebla. Wydawany w stolicy prowincji „Hangzhou Daily” bardzo pozytywnie napisał o nowym gmachu, zwracając uwagę na jego „delikatny kształt, piękny wystrój, funkcjonalność i kompletność”. Zaznaczono przy tym, że „począwszy od zatwierdzenia projektu przez przygotowanie i po budowę przedstawiciele miejscowych władz i osobistości partii komunistycznej podkreślali wielkie znaczenie i wspierali wznoszenie tego kościoła”.
Według dziennika, „wykończenie i wyposażenie świątyni zaspokoi nie tylko potrzeby religijne miejscowych wiernych i przybywających z zewnątrz, ale stanie się także bodźcem do wzrostu entuzjazmu na rzecz budownictwa społecznego i gospodarczego, jak również «oknem» na wymianę z zagranicą, służąc kontaktom gospodarczym i kulturalnym”.
A jednak nie uchroniło to kościoła przed zniszczeniem istotnej części jego wystroju, jakim jest krzyż. Kampanię ich niszczenia w prowincji Zhejiang rozpoczęto 1 stycznia 2014 po wypowiedzi sekretarza miejscowego komitetu partii Xia Baolonga, że spoglądając na drapacz chmur w Wenzhou – jednej z metropolii tej prowincji – widać „zbyt wiele krzyży”. Tamtejsi wierni sądzą jednak, że prawdziwym powodem rozpętanej akcji jest chęć zmniejszenia oddziaływania i wpływu istniejących tam wspólnot chrześcijańskich, zarówno oficjalnych, tzn. uznanych przez władze, jak i podziemnych, na miejscowe społeczeństwo, w którym dochodzi do coraz liczniejszych nawróceń.
Dotychczas zniszczenia dotknęły co najmniej 425 kościołów w prowincji. W ramach tej kampanii, nazwanej „Trzy rewizje i jedno zniszczenie”, w najbliższym czasie krzyż ma zostać zniszczony w mieście Jinhua, chociaż tu także kościół wzniesiono po uzyskaniu wszelkich koniecznych zezwoleń.
W maju br. rząd prowincji przedstawił projekt przepisów dotyczących budynków religijnych, które określają m.in. kolor, formę i wymiary krzyży, jakie mogą się znajdować na obiektach sakralnych. Krzyże nie mogą być umieszczane na dzwonnicach, ale winny być wmurowane w ściany budynków, nie mogą się wyróżniać kolorem, a ich wysokość może wynosić najwyżej 1/10 wielkości gmachu. Przedstawiciele różnych wyznań i religii w prowincji skrytykowali ten projekt, podczas gdy rząd lokalny nie zajął jeszcze ostatecznego stanowiska w całej sprawie.