Reklama

Wyłącz, zanim będzie za późno (2)

Niedziela przemyska 26/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejnym groźnym skutkiem oglądania nadmiernej ilości programów telewizyjnych jest wzrost lęku. Telewizja niezbyt chętnie ukazuje świat, w którym samoloty docierają do celu, rodzice opiekują się dziećmi, a sąsiedzi pozdrawiają się przy spotkaniu; natomiast chętnie to, co od normalności odbiega: rozbijający się samolot, ojca gwałcącego dziecko, sąsiada zabijającego sąsiada. Nawet pozornie niewinne, dziecięce kreskówki ukazują brutalność i przemoc. Zasada: "Bądź spryciarzem, oszukuj" jest powszechnie propagowana w bajkach, bez zwracania uwagi na jej konsekwencje. Taki obraz świata funkcjonuje w dziecięcej wyobraźni. Dzieci z trudem albo wcale nie odróżniają prawdy od fikcji, jaką widzą na ekranie telewizora. Dla nich rzeczy oglądane w telewizji są równie prawdziwe jak te spotykane w szkole, na podwórku, we własnym domu. Wytwory fantastycznej wyobraźni twórców filmów identyfikowane są z rzeczywistością i stają się powodem lęku.
Udowodniono, że obserwowanie scen przemocy, gwałtu, brutalności rodzi również agresywne zachowania. Szczególnie narażone są właśnie dzieci, które każdą scenę, w której rozgrywa się szybka akcja, coś się dzieje, wzrasta napięcie, chłoną swoim umysłem jak gąbka i doskonale zapamiętują. Dzieci stają się nerwowe, często rozdrażnione, łatwo wpadają w konflikty z otoczeniem. Bardzo często też naśladują zachowania filmowych bohaterów, identyfikują się z postaciami z filmów.
Osobnym zagadnieniem jest emisja telewizyjnych reklam, od których nasze programy wprost się roją. Dzieci, niestety są ich wiernymi widzami i słuchaczami. Maluchy nie widzą żadnej różnicy między dobranocką, a poprzedzającymi je reklamami. Reklama wyzwala u dzieci chęć posiadania. Fakt, że dziecko nie ma reklamowanej lalki, czekolady, gumy czy chipsów rodzi u niego silne pragnienie posiadania tego wszystkiego, a zarazem poczucie niższości wobec innych dzieci, którym rodzice zapewniają wszystkie te reklamowe wspaniałości. Przed Wieczorynką zwykle nadawane są reklamy skierowane do dzieci. Psychologowie twierdzą, że reklamy telewizyjne budzą w dzieciach pożądliwość, utwierdzają je w egoizmie, powodują utrwalanie się postaw wyższości nad innymi oraz pogłębiają poczucie mniejszej wartości u dzieci nie posiadających reklamowanych produktów.

Literatura
- Urbaniak A., "Wspólnota troska - Wychowanie do miłości w domu i w szkole", Wyd. Oficyna Współczesna, Poznań 1999.
- Frasunkiewicz D. "Rodzina i telewizja", "Wychowawca", nr 6/97.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Odmierzą wam bowiem taką miarą, jaką wy mierzycie”

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 36-38.

Poniedziałek, 17 marca. Wielki Post
CZYTAJ DALEJ

Nietypowy projekt. Młodzi dominikanie odpowiadają sztucznej inteligencji

2025-03-17 18:04

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

młodzi dominikanie

AI

nietypowy projekt

Kacper Osika OP

Mateusz Malcherek OP

youtube.com/@takichdwoch

Kacper Osika i Mateusz Malcherek

Kacper Osika i Mateusz Malcherek

W dobie mediów społecznościowych i wszechobecnego przenoszenia tego co "w realu" do wirtualnej rzeczywistości, świat stanął przed kolejnymi rewolucyjnymi zmianami. Od momentu, gdy sztuczna inteligencja trafiła "pod strzechy", wielu korzysta z niej by ułatwić sobie codzienność lub znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich zagadnienia. A co by było, gdyby to sztuczna inteligencja miała nam zadać pytanie?

Taki pomysł na niekonwencjonalne podejście do nowych technologii to nowy projekt dwóch młodych studentów - dominikanów: Kacpra Osiki OP i Mateusza Malcherka OP. Jak sami przyznają w rozmowie z Łukaszem Brodzikiem, to element ich formacji i przygotowania do pracy duszpasterskiej.
CZYTAJ DALEJ

"Szabla Kilińskiego" dla abp. Stanisława Budzika

2025-03-18 09:12

Paweł Wysoki

Arcybiskup Stanisław Budzik został odznaczony „Szablą Kilińskiego”, najwyższym honorowym odznaczeniem nadawanym przez Kongres Rzemiosła Polskiego.

Odznaczenie zostało nazwane na cześć Jana Kilińskiego (1760–1819), warszawskiego szewca i bohatera Insurekcji Kościuszkowskiej, który oswobodził stolicę z okupacji rosyjskiej. Prestiżowym wyróżnieniem honorowane są osoby, które w życiu zawodowym i społecznym promują rzemiosło, a także wartości patriotyczne i obywatelskie. Wśród osób duchownych pierwszą szablę otrzymał św. Jan Paweł II podczas pielgrzymki rzemieślników do Rzymu w 2000 r., organizowanej przez lubelskiego duszpasterza tego środowiska ks. prał. Ryszarda Lisa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję