Jestem zatrudniona na stanowisku głównej księgowej. Pracodawca zarzucił mi błędne księgowanie i, niestety, miał rację. Nieprawidłowe księgowanie wynikało z mojej błędnej interpretacji przepisu. Jaka ciąży na mnie odpowiedzialność? Czy będzie to wina umyślna czy nieumyślna?
Odpowiedź eksperta
Podstawowym przepisem dotyczącym odpowiedzialności każdego księgowego jest art. 77 Ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym, „kto wbrew przepisom ustawy dopuszcza do:
Pomóż w rozwoju naszego portalu
1) nieprowadzenia ksiąg rachunkowych, prowadzenia ich wbrew przepisom ustawy lub podawania w tych księgach nierzetelnych danych;
2) niesporządzenia sprawozdania finansowego, skonsolidowanego sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności, sprawozdania z działalności grupy kapitałowej, sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznej, skonsolidowanego sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznej, sprawozdania o podatku dochodowym, sporządzenia ich niezgodnie z przepisami ustawy lub zawarcia w tych sprawozdaniach nierzetelnych danych – podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie”.