Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Przesłanie proroka Sofoniasza

Niedziela Ogólnopolska 50/2024, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

commons.wikimedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sofoniasz jest jednym z dwunastu proroków mniejszych w Biblii Hebrajskiej. Przypisywana mu księga należy do krótszych tekstów biblijnych, składa się z trzech rozdziałów. Prorok działał za panowania króla Judy – Jozjasza, ok. 640-609 r. przed Chrystusem. Sofoniasz urodził się w czasach wielkich społecznych, politycznych i religijnych zawirowań w Judzie. Wywodził się z dynastii królewskiej, był potomkiem króla Ezechiasza (por. So 1, 1). Pisząc o tym, podkreśla swój autorytet prorocki i uwiarygadnia swoje posłannictwo. Przepowiadanie prorockie Sofoniasza przypada na burzliwy okres dominacji Asyrii i ostatecznego upadku północnego królestwa Izraela. Zasadniczy wpływ na jego misję miały religijne reformy króla Jozjasza, który dążył do przywrócenia prawowiernego kultu w Judzie.

Reklama

Przesłanie proroka Sofoniasza ogniskuje się wokół tematu dnia Pańskiego. Ten centralny element wskazuje na czas Boskiego sądu i manifestacji Bożej sprawiedliwości. Królestwo Judy musi się skonfrontować ze swoją teraźniejszością, w przeciwnym razie religijne i społeczne zaniedbania doprowadzą Jerozolimę do upadku. Bałwochwalstwo oraz niesprawiedliwość społeczna nie pozostaną bezkarne. W związku z tym Sofoniasz wzywa swoich rodaków do nawrócenia, wyrażającego się w „szukaniu Pana”. Drogą powrotu i pojednania jest ponowne odkrycie Przymierza i dochowanie mu wierności. Prorok przekazuje także przesłanie nadziei i odnowy. Reszta Izraela, która pozostanie wierna, otrzyma od Boga błogosławieństwo. Grzeszność ludu nie przekreśla Bożego miłosierdzia. Izrael zostanie odbudowany dzięki Bożej łaskawości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sofoniasz łączy poetycki język z żywymi obrazami, przez które wyraża swoje przesłanie, a mianowicie zapowiada sąd i jednocześnie wzywa do zachowania ufności w Bożą łaskawość. Prorok ostrzega przed zbliżającym się sądem Bożym, który będzie miał uniwersalny charakter. Bóg pociągnie do odpowiedzialności nie tylko sąsiednie narody, ale przede wszystkim Judę. Wezwanie do pokuty obejmuje wszystkich bez wyjątku. Muszą oni odwrócić się od fałszywych bożków i powrócić na drogę wierności prawdziwemu i jedynemu Bogu. Ostatnie słowo zawsze należy do Boga, który jest gwarantem nadziei. Rozproszony lud zostanie zebrany, oczyszczony i „przeprowadzony” na bezpieczne miejsce. Zbawienie pochodzi jedynie od Boga, który jest obecny pośród swojego ludu i napełnia go radością. Nie jest On Bogiem odległym, ale jest Kimś, z kim można nawiązać osobistą i bliską relację.

Sofoniasz podkreśla suwerenność Boga. Kieruje On historią i ludzkim losem. Jego sąd jest sprawiedliwy, co nie wyklucza miłosierdzia i współczucia względem zachowujących wierność Przymierzu. Przesłanie Sofoniasza uświadamia nam powagę grzechu i podkreśla znaczenie pokuty. Jednocześnie zawiera wezwanie do ufności i nadziei, ponieważ do sprawiedliwego i miłosiernego Boga należy ostatnie słowo zarówno w dziejach świata, jak i w naszej osobistej historii.

2024-12-10 12:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg błogosławiony na wieki

Niedziela Ogólnopolska 33/2023, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Zdjęcia: Adobe Stock, commons.wikimedia.org

Czy znak interpunkcyjny może odgrywać istotną rolę w zrozumieniu przesłania tekstu biblijnego? Tak. Czasem bardzo ważne jest to, czy dwa zdania rozdziela przecinek, czy też kropka. To wskazuje, czy stanowią one wyraz odrębnych myśli i spraw, czy też dotyczą jednej kwestii. Dziś, gdy powszechnie stosujemy znaki interpunkcyjne, sprawa ta wydaje się nie nastręczać problemu, ale przecież nie zawsze tak było. Starożytni pisarze w swych tekstach nie zaznaczali, gdzie kończy się zdanie. Znaki interpunkcyjne w grece pojawiły się dopiero w okresie hellenistycznym. Nie używano ich jednak w najstarszych manuskryptach Nowego Testamentu. Nie stosowano także małych liter. Wprowadzono je dopiero w IX wieku. Tekst zaś pisano w sposób ciągły. Dopiero w IV wieku zastosowano system zwany kolometrią: w każdej linii umieszczano frazę oddającą jedną myśl.
CZYTAJ DALEJ

Posty nakazane zachowywać

Niedziela warszawska 46/2003

monticellllo/pl.fotolia.com

Przykazania kościelne są zaproszeniem do współodpowiedzialności za Kościół Zachęcają do przemyśleń, czy wiara ma wynikać z tradycji, czy z przekonania
CZYTAJ DALEJ

Zwycięstwo ukrzyżowanego – Liturgia Wielkiego Piątku w świdnickiej katedrze

2025-04-18 22:07

[ TEMATY ]

Świdnica

Wielki Piątek

bp Adam Bałabuch

Świdnica ‑ Katedra

ks. Mirosław Benedyk

Bp Adam Bałabuch podczas adoracji Krzyża w świdnickiej katedrze

Bp Adam Bałabuch podczas adoracji Krzyża w świdnickiej katedrze

Wielki Piątek to dzień ciszy, zadumy i kontemplacji męki naszego Pana Jezusa Chrystusa. W katedrze świdnickiej 18 kwietnia liturgii Męki Pańskiej przewodniczył biskup pomocniczy Adam Bałabuch, który także wygłosił homilię. W modlitwie Kościoła uczestniczyli biskup świdnicki Marek Mendyk, biskup senior Ignacy Dec oraz duszpasterze parafii katedralnej.

Centralnym momentem liturgii była adoracja Krzyża – znaku naszego zbawienia, do którego wprowadził zebranych biskup Adam Bałabuch słowami pełnymi wiary i nadziei. – Stajemy dziś w zadumie pod Chrystusowym krzyżem, na którym dopełniło się Jego pragnienie zbawienia każdego człowieka. Tu dopełnia się także moje zbawienie – powiedział biskup. Przypomniał, że ostatnie słowa Jezusa zapisane przez św. Jana: „Wykonało się”, oznaczają wypełnienie Bożego planu odkupienia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję