W klasztorze Ojców Bernardynów w Kole przechowywanych jest kilkadziesiąt zabytkowych ornatów z XVIII i XIX w., używanych do sprawowania liturgii przed II Soborem Watykańskim.
Bogato haftowane, starannie poukładane leżą na półkach. Mają wartość historyczną i muzealną.
- Szaty kościelne - mówi br. Grzegorz Koźmic, zakrystianin - wzorowane są na ubiorach Rzymian z IV i V w., symbolicznie określają cnoty i obowiązki kapłana.
Szata liturgiczna podkreśla godność kapłańską. Wkładając ją, kapłan wyraża swoje posłannictwo i godność oraz zaznacza świętość czynności, którą będzie spełniał. Szata odróżnia kapłana od
wiernych, dla których jest on przewodnikiem. Ponadto szata jest symbolem łaski Chrystusowej. Szaty liturgiczne przyczyniają się do podkreślenia uroczystego nastroju i zaznaczenia rozmaitych
okresów roku kościelnego. Stąd różne barwy liturgiczne.
- Ornat jest szatą używaną wyłącznie przy odprawianiu Mszy św. - kontynuuje br. Grzegorz - Powstał z rzymskiego wierzchniego płaszcza, zwanego "penula", który w V w. zastępował
togę. Pierwotnie ornat był szeroki, kloszowy, obejmował całą postać kapłana, układając się w bogate, głębokie fałdy. W XIII w., prawdopodobnie z powodu oszczędności, gdy
większa ilość kolorów liturgicznych wymagała większej ilości ornatów, okrojono boczne brzegi tej szaty, zostawiając odkryte przedramię.
Dla kroju gotyckiego ornatu charakterystyczne było zamiłowanie do owalu. W ornatach czasu baroku zaczęto używać bogatszych i cięższych materiałów, np. brokatu. Ornat barokowy
okrywał już tylko piersi i plecy kapłana. Brzegi szaty były proste lub krojone owalnie. Po II Soborze Watykańskim powrócono dopierwotnego kroju szerokiego ornatu rzymskiego. Współczesne ornaty
nawiązują do stroju ludowego, a nawet podkreślają cechy charakterystyczne, związane z folklorem danego kraju czy regionu. Ozdoby ornatów nie są objęte przepisami. Najczęściej jednak
jest na nich wyhaftowany krzyż, symbol jarzma Chrystusowego, które dźwigać ma kapłan.
- Ornatów używa się do najważniejszych czynności: sprawowania Mszy św. i do funkcji bezpośrednio związanych z Eucharystią. Podczas innych nabożeństw, np. Nieszporów, a w
szczególności w czasie pogrzebu, kapłan używa kapy - wyjaśnia br. Grzegorz.
Kapa, najstarsza z szat liturgicznych, jest szerokim okryciem, zarzucanym na ramiona i spiętym na piersiach. Używano jej pierwotnie w środowiskach monastycznych IV
w. Na plecach kapy znajduje się niewielki, półkolisty kaptur, obszyty frędzlami lub taśmą. Zapięcie jest najczęściej ozdobne, zdarzają się zapięcia wykonane z cennego materiału. W zakrystii
kolskiego klasztoru zachowały się tylko trzy zabytkowe kapy. Trzy ornaty i jedna kapa zostały wypożyczone do Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku.
Jestem przekonany, że współpraca w dawaniu świadectwa o Chrystusie zmartwychwstałym jest najlepszym sposobem na zbliżenie nas do siebie – powiedział Papież na audiencji dla świętego synodu Kościoła Syromalankarskiego Mar Thoma. Wyraził też nadzieję, że zgodnie z sugestią niedawnego synodu o synodalności, pewnego dnia odbędzie się ekumeniczny synod o ewangelizacji, w którym wezmą udział przedstawiciele wszystkich wyznań chrześcijańskich.
Indyjski Kościół Syromalankarski Mar Thoma łączy w sobie dwie tradycje, orientalną, wywodzącą się od misji apostoła Tomasza, oraz protestancką, którą przyjął w XVIII w. pod wpływem anglikańskich misjonarzy. Franciszek przypomniał, że wspólnota ta wcześnie zaangażowała się w ruch ekumeniczny, sama stanowiąc pomost między chrześcijańskim Wschodem i Zachodem. Miała też swego przedstawiciela na Soborze Watykańskim II. Papież wyraził zadowolenie z zainicjowanego w ostatnich latach dialogu, czego przejawem jest teraz pierwsza w historii wizyta świętego synodu tego Kościoła w Watykanie.
Kościół katolicki wspomina 11 listopada św. Marcina biskupa z Tours, założyciela pierwszych klasztorów w Kościele zachodnim, mnicha, w młodości żołnierza. Św. Marcin przedstawiany jest w ikonografii jako rycerz oddający pół płaszcza żebrakowi. Jest pierwszym świętym Kościoła zachodniego spoza grona męczenników. Dla potomnych stał się „ikoną miłości bliźniego”, jak go określił Benedykt XVI.
Biskup Marcin z Tours (316-397) jest „świętym niepodzielonego chrześcijaństwa”, czczonym również przez Kościół ewangelicki, prawosławny i anglikański. Marcin jest świętym, jakiego potrzebuje współczesna Europa i takim, który w sposób szczególny podoba się papieżowi Franciszkowi: chrześcijaninem, który w decydującej chwili życia poszedł „na peryferie”. Jest symbolem pokoju, starań o większą solidarność, o zwrócenie większej uwagi na grupy z marginesu: żebraków, osób wykluczonych oraz odmawiających walki z bronią u nogi.
Relikwie do kościoła św. Marcina na Ostrowie Tumskim wprowadził ks. prof. Robert Tyrała, rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
W kościele św. Marcina na Ostrowie Tumskim, gdzie na co dzień funkcjonuje Duszpasterstwo Środowisk Twórczych Archidiecezji Wrocławskiej, zostały zainstalowane relikwie św. Jana Pawła II. Uroczystej Mszy św. odpustowej przewodniczył ks. prof. Robert Tyrała, rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
– Jan Paweł II jest żywy i obecny pośród nas. My na uniwersytecie ciągle to czujemy, kiedy przybywają młodzi ludzie, by studiować nie tylko teologię, filozofię, ale także dziennikarstwo, psychologię, pedagogikę. Oni wszyscy chcą się odwoływać do spuścizny Jana Pawła II – mówił na początku Eucharystii ks. prof. Tyrała, który zainstalował relikwie w świątyni.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.