Dzieci wasze nie waszymi są dziećmi.
Są synami i córkami tęsknoty Żywota
Za własnym spełnieniem.
Przechodzą przez was, lecz z was nie pochodzą
I chociaż są z wami, nie do was należą.
(Khalil Gibran „Prorok”)
Stowarzyszenie na rzecz Zdrowia Psychicznego Dziecka i Rodziny, którego podstawowym celem jest promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz umacnianie więzi rodzinnych,
działające od 1997 r. w Rzeszowie, zorganizowało w dwóch edycjach: czerwiec/lipiec i sierpień/wrzesień, szkołę dla rodziców i wychowawców wg metody Adele
Faber i Elaine Mazlish. Wakacyjna szkoła treningu umiejętności wychowawczych przeznaczona była dla tych, którzy mają własne dzieci, ale również dla nauczycieli, którzy je nauczają - słowem,
dla osób pragnących umiejętnie okazywać im swoją miłość i z godnością rozwiązywać problemy wychowawcze. Zajęcia odbywały się w przychodni Wojewódzkiego Zespołu Specjalistycznego
przy ul. Warzywnej 3 w Rzeszowie.
Prowadzący, znany rzeszowski psycholog, Dariusz Baran dzięki odpowiednio opracowanemu programowi przybliżał wiedzę o uczuciach, kładąc nacisk na ich właściwe nazywanie, o problemach
rozwojowych i technikach komunikacji interpersonalnej oraz zachęcał do uczenia się na doświadczeniach innych, dialogu z własnymi dziećmi i wychowankami.
W każdej z dotychczasowych dwóch edycji uczestniczyła niewielka, 10-osobowa grupa, co pozwoliło na swobodę w prowadzeniu zajęć, owocną dyskusję i sprawiało, że uczestnicy
otwierali się. Zajęcia nie miały formy wykładu, lecz typowego warsztatu. Po wprowadzeniu przez organizatora słuchano scenek sytuacyjnych z kaset, samodzielnie podejmując ćwiczenia, aby potem
skonfrontować to na forum. Ta ciekawa forma pozwalała na odbycie cotygodniowo prawie 5-godzinnych, a nienużących zajęć. Elementarne tematy podejmowane w lipcowe poniedziałki i sierpniowe
wtorki to: radzenie sobie z uczuciami; docenianie czyli chwalenie opisowe; zachęcanie do samodzielności. Trzy pierwsze bloki tematyczne dotyczyły potrzeb dziecka, kolejne poddawały analizie
potrzeby rodzica: stawianie granic zamiast karania; zachęcanie do współpracy; uwalnianie dzieci z grania ról.
Przekazujący wiedzę psycholog zwracał uwagę, by nie przekreślać dziecka, nie krytykować go i zawsze liczyć się z jego uczuciami. Należy formułować wypowiedź w taki
sposób, by nie zaprzeczać tym uczuciom. Dziecko wiecznie krytykowane, broni się przed podejmowaniem kolejnych życiowych wyzwań, żyjąc w przekonaniu, że cokolwiek zrobi i tak zawsze
będzie źle. Zdaniem fachowców, trzeba również uważać z formułowaniem pochwał, by nie stały się one tylko suchym, niewiarygodnym ogólnikiem. Bezpieczniej jest chwalić dokonanie niż osobę i czynić
to w sposób opisowy. Podczas spotkań zatrzymano się również nad kwestią odpowiedniego pokierowania zachowaniem dziecka z pozycji rodzica - przewodnika.
Temat potrzeby przeprowadzenia tego typu warsztatów pojawiał się wielokrotnie w różnych gremiach: przy okazji szkolnych wywiadówek, rekolekcji, w różnych poradniach służących
rodzinie i rozwojowi psychicznemu dziecka, ale nikt dotąd nie podjął się, by je zrealizować. Jak mówi Dariusz Baran, przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia na rzecz Zdrowia Psychicznego Dziecka
i Rodziny i zarazem główny inicjator przedsięwzięcia, zorganizowanie tych warsztatów udało się dzięki dotacji samorządu lokalnego oraz środkom pomocowym Unii Europejskiej. Godne
podkreślenia jest, iż zajęcia odbyły się bezpłatnie. Tego typu inicjatywy również chętnie współfinansuje Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, gdyż wychodzi ze słusznego założenia,
iż odpowiednia wiedza zdobyta przez rodziców, ustrzeże młode pokolenie przed złymi relacjami z nimi, a co za tym idzie przed ucieczką w nałogi.
Jak zapewnia Dariusz Baran, ze względu na duże zainteresowanie na jesień planowane są kolejne edycje warsztatów. Najbliższa rozpocznie się 2 października 2003 r. (czwartek) o godz.
16.30 w przychodni przy ul. Warzywnej 3 w Rzeszowie. Zainteresowani mogą zgłaszać swoje uczestnictwo, (podając nazwisko, adres, telefon) pod nr. tel. (0-17) 85-94-378 lub pocztą
elektroniczną: familyok@free.med.pl
Pomóż w rozwoju naszego portalu