W Bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa obchodzono 29 września 80. rocznicę jej poświęcenia. Aktu tego dokonał 16 września 1923 r. kard. Aleksander Kakowski, metropolita warszawski. Tydzień
później papież Pius XI nadał świątyni tytuł bazyliki mniejszej.
Bazylika przy ul. Kawęczyńskiej wybudowana została w latach 1907-1923 według projektu architektów Hugona Kudery i Łukasza Wolskiego. Powstała na wzór bazyliki św. Pawła za Murami
w Rzymie. Jej fundatorami byli Michał i Maria Radziwiłłowie. W 1919 r. kard. Aleksander Kakowski utworzył tu parafię, a w 1931 r. przekazał
ją „na wieczne czasy” księżom salezjanom. Pierwszym proboszczem był ks. Antoni Hlond (Chlondowski), brat Prymasa Hlonda. W późniejszych dziejach bazyliki największe wydarzenie miało
miejsce 8 czerwca 1991 r., kiedy to Jan Paweł II otworzył w niej II Polski Synod Plenarny. Po powstaniu diecezji warszawsko-praskiej bazylika stała się diecezjalnym centrum kultu
Serca Jezusowego. W ostatnich latach wybudowano wieżę wysoką na 65 m i umieszczono na niej trzy dzwony: Chrystus Król Wszechświata, Matka Boża Wspomożycielka Wiernych i Jan
Paweł II.
Uroczystość jubileuszowa zgromadziła rzesze wiernych. Msza św. dziękczynna odprawiona została - jak powiedział na jej początku bp Kazimierz Romaniuk - „za piękny dom Boży, którym
jest ta świątynia, za to, że ocalała ona podczas wojny, i za wszystkich, którzy do niej przychodzili i przychodzą, aby się modlić”.
W homilii Ordynariusz warszawsko-praski mówił o prorokach, którzy przekazywali ludziom wolę Boga i o aniołach zstępujących na ziemię. Nawiązując do rocznicy konsekracji
bazyliki, Ksiądz Biskup zachęcił obecnych do wdzięczności tym wszystkim, którzy nie szczędzili środków materialnych, by powstała ta piękna świątynia, a także księżom salezjanom, którzy się
nią opiekują.
Bp Romaniuk nawiązał też do kultu Miłosierdzia Bożego. - Po ostatniej wizycie Ojca Świętego, Polska stała się światowym ośrodkiem kultu Miłosierdzia Bożego. To, co się stało w Łagiewnikach,
to, co wtedy wypowiedział Ojciec Święty ma wielkie znaczenie. Wypowiedziane wtedy słowa o Bożym Miłosierdziu to skrócony traktat teologiczny o naszych powinnościach względem Miłosierdzia
Bożego. Jesteśmy stworzeni na obraz i podobieństwo Boże. Świadcząc miłosierdzie naszym braciom odtwarzamy obraz Stwórcy w naszym wnętrzu - powiedział Pasterz diecezji warszawsko-praskiej.
Po Komunii Świętej bp Romaniuk poświęcił obraz Jezusa Miłosiernego, który rozpoczął peregrynację po parafii.
- Wierzę, że dobro tutaj czynione będzie dalej kontynuowane przez posługę księży salezjanów - powiedział na zakończenie Mszy św. ks. Jan Niewęgłowski, inspektor salezjańskiej prowincji
św. Stanisława Kostki. Serdeczne słowa do obecnych na uroczystości skierował również ks. Wiesław Kania, miejscowy proboszcz.
Do niesienia krzyża nie tylko własnego, lecz także i naszych bliźnich zachęcił Ojciec Święty wiernych podczas liturgii Niedzieli Palmowej. Przygotowaną przez niego homilię odczytał wicedziekan Kolegium Kardynalskiego, kard. Leonardo Sandri.
„Błogosławiony Król, który przychodzi w imię Pańskie” (Łk 19, 38). W ten sposób tłum wiwatuje na cześć Jezusa, gdy wkracza do Jerozolimy. Mesjasz przechodzi przez bramę świętego miasta, szeroko otwartą, by powitać Tego, który kilka dni później wyjdzie przez nią przeklęty i skazany, obarczony ciężarem krzyża.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Z sandomierskiego Rynku Starego Miasta wyruszyła uroczysta procesja z palmami, rozpoczynając obchody Niedzieli Palmowej.
Wierni zgromadzili się pod figurą Matki Bożej, gdzie Biskup Krzysztof Nitkiewicz poświęcił przyniesione palmy, a następnie odczytany został fragment Ewangelii o wjeździe Jezusa do Jerozolimy. Po modlitwie uformowała się procesja, która przeszła do bazyliki katedralnej, gdzie celebrowana była Msza świętą pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.