Reklama

Śladami „króla instrumentów” w diecezji legnickiej (8)

Niedziela legnicka 45/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od maja 1945 r. do Wałbrzycha przybywały grupy osadników, m. in. ze wschodu i reemigranci z Francji. 1 lipca 1951 r. w wyniku rozszerzenia granic miasta włączono do niego sąsiednie wsie: Biały Kamień, Sobięcin, Szczawienko, Rusinową i Piaskową Górę. Piaskowa Góra, zwana dawniej przysiółkiem Starego Zdroju, była bramą wjazdową do Wałbrzycha, przez którą prowadziła droga transportu węgla do Malczyc nad Odrą. W 1868 r. przy wzgórzu wybudowano hutę szkła. Piasku z tego wzgórza używano do szlifowania szkła. Wokół huty powstawały osiedla mieszkaniowe, które nazwano Piaskową Górą. W następnych latach uruchomiono tu fabrykę lin i siatek, cementownię, ciepłownię (1965, 1974), w 1900 r. przeniesiono na Piaskową Górę hutę „Karol”. W 1955 r. rozpoczęto budowę nowego, obliczonego na 30 tys. mieszkańców, osiedla. Powstały szkoły (podstawowa w 1960 r., 1975 r. IV Liceum Ogólnokształcące i inne), przychodnia, szpital. Rozwijało się również życie religijne. W 1961 r. Wałbrzych podzielono na dwa dekanaty: Wałbrzych Północ (liczący 10 parafii) i Wałbrzych Południe (obejmujący 12 parafii), w skład którego weszła również parafia Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny na Piaskowej Górze. Proboszczem w tej parafii od 1965 r. jest ks. prał. Wenancjusz Róg. Usytuowany na wzniesieniu kościół wybudowany został w latach 1911-1912, a gruntownie przebudowany w latach 1980-1981. Na placu przy kościele znajduje się kamienna grota z figurą Matki Bożej oraz pomnik poświęcony Ofiarom Syberyjskiej Golgoty, ustawiony w 2000 r. przez Sybiraków z Wałbrzycha. Za kościołem znajduje się cmentarz.
Do 1980 r. był to nieduży kościół, z czerwonej cegły i stromym dachem, poniżej którego znajdują się nawy boczne kościoła, z takim samym dachem. Między frontem świątyni a lewą nawą boczną zbudowano czworoboczną wieżę, której przedłużeniem jest blaszany dach, a na którego szczycie góruje krzyż. W ścianach wieży umieszczono zegar, a okna mają kształt wąskiego prostokąta. Front budowli zdobi krzyż oraz trójkątny portal nad wejściem głównym. W latach 1980-81 kościół rozbudowano od strony prezbiterium, gdzie znajduje się również wejście do kaplicy poświęconej św. Maksymilianowi Kolbemu.
Wnętrze trójnawowej świątyni zakończone jest półokrągłym prezbiterium, w którym umieszczono ołtarz z centralnie ustawioną figurą Najświętszej Maryi Panny. Dolną część ściany prezbiterium zdobi rząd okien z witrażami, które przedstawiają wizerunki Świętych. Okna w nawach bocznych również zdobią witraże.
Po przeciwnej stronie prezbiterium, nad wejściem głównym znajduje się empora organowa. W jej środkowej części umieszczono organy, które zbudowała Firma Schlag und Söhne ze Świdnicy. Skromny, klasycystyczny prospekt usytuowany jest na tle prostokątnych okien i pod półokrągłym stropem. Zbudowany jest z trzech części, z szerszą, nieco podwyższoną częścią środkową, zakończoną profilowanym gzymsem, który ozdobiony jest artystycznym motywem snycerskim. Boczne części prospektu są wąskie, zakończone płasko. Wszystkie części prospektu wypełnione są piszczałkami prospektowymi. Przed prospektem znajduje się wolno stojący kontuar, zwrócony w stronę ołtarza. Posiada on dwa manuały o skali 1C - 5F (C - f3), którą tworzą 54 klawisze w każdym manuale oraz klawiaturę pedałową posiadającą 27 drewnianych klawiszy zawartych w skali 1C - 3 D (C - d1). Nad górnym (II) manuałem umieszczono registry, włączające i wyłączające 12 głosów organowych oraz urządzenia dodatkowe.
Zespół brzmieniowy manuału I: Bourdon 16´, Prinzipal 8´, Hohlflöte 8´, Viola da gamba 8´, Octave 4´, Prog. harm. 2 - 3 fach.
Zespół brzmieniowy manuału II: Flauto amabile 8´, Aeoline 8´, Salicet 8´, Flöte 4´.
Zespół brzmieniowy pedału: Subbas 16´, Violoncello 8´.
Z takiej dyspozycji wynika, że organy nie posiadają głosów językowych i w większości przeważają głosy fletowe. Nazwa flety pochodzi od łac. fleo - płaczę. W skład tych głosów wchodzą piszczałki metalowe lub drewniane, kryte, otwarte lub przedmuchiwane, o różnych kształtach korpusu. Barwa dźwięku tych głosów zbliżona jest do brzmienia fletu i w zależności od rodzaju piszczałek może być głęboka, ciemna, jak również jasna, delikatna. Ogólnie głosy fletowe brzmią miękko i łagodnie. Skala fletów jest szeroka, od 32´ do 1´. W manuałach najczęściej występuje minimum jeden głos fletowy 8´, a w pedale przynajmniej jeden głos fletowy 16´ (Subbas 16´). Rodzinę głosów fletowych tworzą: głosy zasadnicze (Hohflöte, Flauto d´amore, Trawersflet, Gemshorn, Portunal), głosy poboczne (Nasard), głosy mieszane (Sesquialtera, Rauschflöte, Cornett), głosy kryte (Subbas, Gedackt, Bourdon), głosy półkryte (Rohrflöte, Koppelflöte).
Do urządzeń dodatkowych w opisywanym instrumencie należą: Tutti, Manual - Koppel, Pedal - Koppel I, Pedal - Koppel II, Sup. - Oct. Koppel II an I. Organy posiadają trakturę pneumatyczną, z jednym miechem magazynowym, napędzanym elektrycznie.
Organy w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, umieszczone na chórze muzycznym, kształtem i rozmiarem pasują do całego wnętrza świątyni.

Dziękujemy ks. prał. Wenancjuszowi Rogowi za udostępnienie organów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bł. Jan Duns Szkot - doktor maryjny

Niedziela przemyska 45/2003

Urodził się ok. 1266 r. w Szkocji w miasteczku Duns. W 1279 r. wstąpił do Zakonu Braci Mniejszych i odbył nowicjat w Dumfries. Od 1280 r. studiował najpierw w Szkocji, później w Anglii. Święcenia kapłańskie otrzymał w marcu 1291 r. W latach 12931297 studiował w Paryżu. Prowadził wykłady na uniwersytetach w Combridge, Oxfordzie i w Paryżu. W Paryżu w 1305 r. uzyskał stopień magistra teologii. Za obronę Papieża Bonifacego VIII przed królem francuskim Filipem IV Pięknym musiał opuścić Francję i od 1304 r. wykładał w Oksfordzie. W 1307 r. wyjechał do Kolonii (Niemcy), gdzie wykładał teologię. Zmarł 8 listopada 1308 r., ciało jego zostało pogrzebane w podziemiach klasztoru franciszkańskiego w Kolonii, gdzie wierni przez Jego wstawiennictwo wypraszają po dzień dzisiejszy łaski. Wielką cześć odbiera także w diecezji Nola k. Neapolu. Żył ok. 40 lat i w ciągu tego okresu bł. Jan zyskał sławę wielkiego filozofa i teologa, nie tylko w zakonie franciszkańskim. Jego rozważania teologiczne były skoncentrowane na Bogu, który jest Miłością. Obok nauki o Bogu w tajemnicy Trójcy Świętej, bł. Jan zwraca na siebie uwagę nauką o Matce Bożej, która wywarła decydujący wpływ na rozwój doktryny o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Przez dokładny wykład tego dogmatu oraz żarliwą jego obronę bł. Jan zdobył sobie tytuł doktora maryjnego (doctor marianus lub docktor immaculatae conceptionis). Szczególnie był rozmiłowany w Eucharystii, której przypisywał wyjątkową rolę pośród innych sakramentów. Papież Paweł VI z okazji 700. rocznicy urodzin Jana Dunsa Szkota w liście apostolskim do biskupów Anglii, Walii i Szkocji określił jego naukę mianem antidotum przeciw ateizmowi. Przypomniał także jego mistrzostwo w prowadzeniu dialogu opartym na Ewangelii i starożytnych tradycjach. Drugim tytułem, jakim obdarzono Błogosławionego był tytuł doktora subtelnego (doctor subtilis). Ojciec Święty Jan Paweł II w czasie pielgrzymki do Niemiec w 1981 r. nawiedził grób Franciszkanina nazywając go duchową twierdzą wiary. Po dziesięciu latach 6.07.1991 r. Ojciec Święty oficjalnie potwierdził jego kult w Kościele, a 20.03.1993 r. ogłosił go błogosławionym. Jego wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 8 listopada.
CZYTAJ DALEJ

Elżbieta od Trójcy Świętej

[ TEMATY ]

św. Elżbieta od Trójcy Przenajświętszej

pl.wikipedia.org

Urodziła się 18 lipca 1880 we wsi Avor kolo Bourges w środkowej Francji. Od dziecka wykazywała wielkie uzdolnienia muzycznie (m.in. mając 13 lat wygrała konkurs pianistyczny w konserwatorium w Dijon, szybko jednak zrodziło się w niej powołanie zakonne, co jednak nieprędko przełożyło się na wstąpienie do klasztoru.

Musiała bowiem najpierw stoczyć walkę wewnętrzną ze swym gwałtownym temperamentem i porywczością, aby „dać się zwyciężyć miłości Chrystusa”, a także uporządkować swe sprawy doczesne, m.in. zakończyć liczne obowiązki w parafii i w życiu wspólnoty, w której żyła. W 1894 złożyła ślub dziewictwa, ale wobec stanowczego sprzeciwu matki (ojciec jej zmarł, gdy miała 7 lat) mogła wstąpić do Karmelu, dopiero 2 sierpnia 1901, przyjmując imię Elżbiety od Trójcy Świętej, a 8 grudnia przywdziała habit zakonny. Była już wówczas w pełni przekonaną mniszką, która umiała powściągnąć swe namiętności i żywiołowość.
CZYTAJ DALEJ

Jak kard. Nycz zostanie zapamiętany?

2024-11-08 12:58

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red.

Milena Kindziuk

Milena Kindziuk

Dobrze pamiętam dzień, w którym siedemnaście lat temu, razem z księdzem infułatem Ireneuszem Skubisiem i z dyrektorem Mariuszem Książkiem, przybyliśmy do nowo mianowanego arcybiskupa warszawskiego Kazimierza Nycza na pierwsze spotkanie z Redakcją „Niedzieli” oraz na wywiad.

Energiczny, pełen werwy i poczucia humoru metropolita przyjął nas radośnie, serdecznie, żartował, był szalenie bezpośredni. Szybko się później okazało, że taki właśnie był styl bycia odchodzącego dziś na emeryturę księdza kardynała. Nie stwarzał dystansu, nie celebrował siebie, chętnie spotykał się z ludźmi, niezależnie od ich światopoglądu. Już na samym początku posługi zaskoczył też księży, gdy do każdego z nich, na całym obszernym terenie archidiecezji warszawskiej, przyjechał osobiście, by się z nim zapoznać, porozmawiać o bieżących problemach, zobaczyć, w jakich warunkach pracuje, jakie ma potrzeby. Później, przy różnych okazjach, doskonale pamiętając imię kapłana i nazwę jego parafii, do tych pierwszych spotkań nawiązywał. Wtedy zrozumiałam, dlaczego prymas Józef Glemp powiedział do mnie wkrótce po ogłoszeniu nominacji swego następcy: „Charakteryzuje się m.in. tym, że… wszystko pamięta! Ma wyjątkowo dobrą pamięć”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję