Reklama

Kościół w przesłaniu Vaticanum II i nowego tysiąclecia (I)

Niedziela w Chicago 3/2004

Najstarsze wyobrażenie św. Piotra i św. Pawła

Najstarsze wyobrażenie św. Piotra i św. Pawła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jan Paweł II w swoim liście apostolskim Novo millennio ineunte ukazuje model Kościoła i charakter jego misji w nowym tysiącleciu chrześcijaństwa w kontekście historii ludzkości. Ten dokument, oparty na programie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, wskazuje na element rozwoju Kościoła w nawiązaniu do „pamięci przeszłości i przepowiadania przyszłości”. Znacząco nawiązuje on do wskazań Vaticanum II, który w myśli Ojca Świętego „był opatrznościowym wydarzeniem, poprzez które Kościół rozpoczął swoje bliższe przygotowanie do Jubileuszu drugiego Milenium”.

Kościół jako wydarzenie trwania i aktualizowania się w historii Zbawienia

Uwzględniając miniony czas od zakończenia Soboru Watykańskiego II, daje się zauważyć, że nauka Vaticanum II nie została jeszcze w pełnym swym wymiarze zinterpretowana i wkomponowana w życie Kościoła. Dostrzega to Papież, gdy mówi o konieczności zweryfikowania tego, co się dokonało, a co zostało pominięte z zakresu urzeczywistniania soborowych pouczeń. „Rachunek sumienia nie może pominąć (…) przyjęcia nauki Soboru - tego wielkiego daru Ducha, ofiarowanemu Kościołowi u schyłku drugiego tysiąclecia”. Wspomina o tym również Jan Paweł II w swoim przemówieniu z 27 lutego 2000 r. skierowanym do uczestników konferencji na temat realizacji nauczania powszechnego Soboru Watykańskiego II: „Obrady, które odbyliście w ostatnich dniach, ukazały wyraźnie, jak bardzo nauczanie soborowe jest obecne i jak skuteczne jest jego oddziaływanie w życiu Kościoła. Zapewne należy je coraz głębiej poznawać, ale konieczne jest, by w tym dążeniu nie zagubić autentycznego zamysłu Ojców Soborowych; przeciwnie, należy odkryć go na nowo, przezwyciężając interpretacje stronnicze i cząstkowe, które nie pozwalają w pełni wyrazić nowości soborowego orędzia”. W przemówieniu z 26 listopada 2000 r. z okazji Jubileuszu Apostolstwa Świeckich, Ojciec Święty uznaje, że „być chrześcijaninem nigdy nie było łatwo i nie jest też dzisiaj”. W tym kontekście zachęca, by „znów wziąć do ręki dokumenty Soboru Watykańskiego II, aby na nowo odkryć zawarte w nich wielkie bogactwo pouczeń doktrynalnych i duszpasterskich”. W przemówieniu na Anioł Pański tegoż samego dnia Papież wskazuje na wartość przesłania Vaticanum II: „Dzisiaj, na przełomie epok, lekcja Soboru Watykańskiego II wydaje się bardziej niż kiedykolwiek aktualna: dzisiejsza sytuacja wymaga bowiem, aby wasz udział w apostolstwie jako świeckich był coraz głębszy i szerszy. Uczcie się Soboru, pogłębiajcie wiedzę o nim, przyswajajcie sobie jego ducha i wskazania: znajdziecie w nim światło i moc, aby świadczyć o Ewangelii w każdej dziedzinie ludzkiego życia”.
Jan Paweł II już na początku swego listu apostolskiego Novo millennio ineunte powraca do refleksji nad Vaticanum II, jako nauczania dla przyszłości świata i historii chrześcijaństwa. Fakt zakorzenienia się Kościoła w czasie i przestrzeni jest dla niego znamiennym wydarzeniem trwania i urzeczywistniania się misji zbawczej w świecie zainicjowanej przez Chrystusa. Poprzez wniknięcie w jeszcze głębszą analizę poznania zdolności i możliwości czytania historii człowieka według teologii „znaków czasu” dochodzi się do poznania właściwego zamiaru zbawczego Boga, które realizuje się w historii ludzkości. To wielkie odkrycie historii zbawienia stanowi urzeczywistnianie się fundamentalnych zasad życia chrześcijańskiego i misji Kościoła w przyszłości aktualizującej się w teraźniejszości pod wpływem wydarzeń przeszłości.
Papież w Novo millennio ineunte wskazuje światu wartość pouczeń Vaticanum II w aspekcie ich realizacji w odniesieniu do ewolucji socjalnej świata w perspektywie trzeciego tysiąclecia. To papieskie przesłanie nawiązuje do Ewangelii, czego przykładem jest zawarte w nim wezwanie zapisane u św. Łukasza (5, 4): Duc in altum! Użycie tych słów na początku i na końcu listu apostolskiego Novo millennio ineunte podkreśla jakby kontynuację programu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 lokalizując to Jezusowe wezwanie w dzieje życia ludzkości, zarówno przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Duc in altum! Słowa te skierowane zostają do nas i wzywają nas, byśmy z wdzięcznością wspominali przeszłość, całym sercem przeżywali teraźniejszość i ufnie otwierali się na przyszłość: Jezus Chrystus wczoraj i dziś, ten sam także na wieki (Hbr 13, 8)”. Sformułowanie: „Duc in altum!” wskazuje na przyszłość, jednak nie jako jednoznacznie określoną, ale zawsze uobecniającą i urzeczywistniającą się w świadomości historycznej perspektywy zbawienia. Historia jest miejscem, w którym dokonuje się fakt zbawczy Boga Jezusa Chrystusa przyjmującego ludzkie ciało, by stać się człowiekiem. Historia jest miejscem, w którym wolna decyzja Boga spotyka się z wolnością człowieka. „Właśnie bowiem na płaszczyźnie historii Bóg zechciał zawrzeć przymierze z Izraelem i w ten sposób przygotować narodziny Syna z łona Maryi w pełni czasu (por. Ga 4, 4). W swojej tajemnicy boskiej i ludzkiej Chrystus stanowi fundament i centrum historii, jest jej sensem i ostatecznym celem”.
Zasadniczą myślą i sensem historii zbawienia rozważanej w Novo millennio ineunte jest aspekt przyszłości człowieka żyjącego w świecie różnych uwarunkowań i przeobrażającego się modelu życia. „Teraz winniśmy spojrzeć w przyszłość, wypłynąć na głębię, ufając słowu Chrystusa: Duc in altum!. (...) Dotychczasowe doświadczenia powinny wzbudzić nowe energie, nakłaniając nas, byśmy wyrazili entuzjazm w konkretnych przedsięwzięciach”. Realizacja tego programu postuluje „realne nawrócenie” w kontekście właściwego rozeznania: z „czynić”, by „być”, czy - i chyba bardziej, aby „być”, by „czynić”. Taki kierunek rozwoju nawrócenia uwzględnia wymiar odnowy i skonsolidowania w duchu harmonii zasad właściwego funkcjonowania Kościoła jako komunii. Mając to na względzie, Jan Paweł II sugeruje interpretacje Vaticanum II w perspektywie formacji, by „być na nowo chrześcijaninem”. Użycie określenia „czynić” znajduje swój oddźwięk w różnorodnym zestawieniu: „czynić ewangelizację”, „czynić katechezę” służącą odnowie poznanych i nie do końca niejednokrotnie zrozumianych prawd wiary. To w konsekwencji kryje echo „by czynić odnowę”. Tym samym „być chrześcijaninem” dotyczy nawrócenia każdego z osobna, co jest także i wskazaniem do odnowy instytucjonalnych form działania Kościoła, jako aktywność zarówno osób, jak i instytucji w dziele misyjno-pastoralnym Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lista kardynałów uprawnionych do udziału w konklawe

2025-04-21 14:43

[ TEMATY ]

konklawe

Grzegorz Gałązka

Po śmierci Franciszka jego następcę wybierze zgromadzenie kardynałów, zwane konklawe, choć w tej chwili nie wiadomo, jak to będzie wyglądało w praktyce, gdyż liczba uprawnionych do tego purpuratów wynosi obecnie 135, podczas gdy - zgodnie z obowiązującymi przepisami - nie może ona przekraczać 120. Być może nastąpi doraźna lub trwała zmiana tego ustawodawstwa, ale na razie sytuacja jest nietypowa.

Oto bieżący alfabetyczny wykaz kardynałów elektorów, czyli poniżej 80. roku życia:
CZYTAJ DALEJ

To znak, że papież odszedł w okresie wielkanocnym

Gdy odszedł Jan Paweł II – też był kwiecień – to moje pierwsze skojarzenie po śmierci Franciszka, które kieruje serce do roku 2005. Też był to okres Świąt Wielkanocnych. Zauważmy: wybór Franciszka był oceniany jako zapowiedź nowego stylu, jako nowy powiew.

Umarł w czasie Świąt Zmartwychwstania Pańskiego, w poniedziałek wielkanocny, czyli w czasie tak bardzo wiążącym się z odnowieniem właśnie. Z odrodzeniem. Z życiem, które tylko zmienia się, nie kończy. To z pewnością wymowny znak dla świata. Także dla Kościoła, który nadal trwa, także w okresie sede vacante, bo został założony przez Zmartwychwstałego Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Bp Nykiel, współpracownik papieża Franciszka wspomina zmarłego Ojca Świętego

- Ja go wspominam jak dobrego Ojca - tak o zmarłym Ojcu Świętym mówi portalowi niedziela.pl Biskup Krzysztof Nykiel, współpracownik papieża Franciszka.

Biskup posługujący w Trybunale Miłosierdzia stwierdził, że temat miłosierdzia leżał Papieżowi Franciszkowi głęboko na sercu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję