Przygotowania
Reklama
Liturgia nabożeństw ekumenicznych jest świadomie uproszczona i składa się z następujących elementów: rozpoczęcia, wyznania grzechów i proklamacji Bożej łaski, czytania i zwiastowania Słowa Bożego, wyznania wiary, modlitw wstawienniczych, błogosławieństwa i rozesłania wiernych. Nad polską adaptacją materiału pomocniczego czuwała Rada Episkopatu ds. Ekumenizmu Kościoła Rzymskokatolickiego oraz Polska Rada Ekumeniczna (PRE). Zwyczajem przyjętym w Polsce na nabożeństwach ekumenicznych stosowana jest gościnna wymiana kaznodziejów: na nabożeństwach katolickich Słowo Boże głosi zaproszony duchowny z innego Kościoła chrześcijańskiego; księża katoliccy natomiast dzielą się Słowem Bożym w świątyniach i kaplicach bratnich Kościołów. Jeżeli kazanie wygłasza przedstawiciel jednego nurtu chrześcijaństwa, pozdrowienie do zgromadzonych przekazać winni przedstawiciele innej tradycji. Na nabożeństwa Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan są zapraszani nie tylko duchowni i wierni bratnich Kościołów chrześcijańskich, lecz również wierni z własnego Kościoła. Jednakże dążenie do jedności chrześcijan nie ogranicza się do jednego tygodnia w roku. Od dawna uznanym czasem modlitwy o jedność są święta Pięćdziesiątnicy oraz różne okazje świąt i zwyczajów religijnych czy narodowych. Teksty z Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan zatem służyć mogą pomocą przez cały rok przy programowaniu nabożeństw ekumenicznych. Mogą też być wykorzystywane w innej stosownej porze roku podczas ekumenicznych spotkań, godzin biblijnych, w pracy duszpasterskiej wśród młodzieży, studentów, dorosłych.
Mój pokój wam daję
Reklama
Tegoroczne hasło stara się nawiązywać do obecnej sytuacji na świecie. Dążenie do spokoju, ładu i trwałego pokoju staje się potrzebą chwili. Zespół teologów, wybierający hasło, kierował się głębokim sensem
zawartym w jego słowach. W języku arabskim słowo „pokój” oddawane jest przez „salaam”, zaś w języku hebrajskim przez „shalom”. Oba pojęcia wywodzą się z tego samego źródłosłowu i mają znaczenie szersze
niż jedynie brak wojny i przemocy. „Biblijna koncepcja pokoju mówi o pełni, o dostatku, o radości, bezpieczeństwie, integralności i sprawiedliwości. Apostoł Paweł w Liście do Efezjan poucza Kościół, że
prawdziwy pokój jest nam darowany w Chrystusie, który sam jest naszym pokojem (Ef 2, 14). Świadectwo Kościołów o pokoju w Chrystusie wzywa do pojednania i współpracy między wszystkimi wyznawcami Chrystusa.
Pojednanie jest podstawą skutecznego proklamowania Chrystusowego pokoju. Kościół wezwany jest do modlitwy o pokój w jedności i o jedność w pokoju” - wyjaśnia ks. prał. Jan Szkoc, diecezjalny duszpasterz
ds. ekumenizmu. Modlitwa o pokój ma przygotować nas do bycia jednocześnie narzędziami i rzemieślnikami pokoju i sprawiedliwości. Budowanie pokoju nie jest ludzkim, lecz Bożym przedsięwzięciem - jest owocem
Ducha Świętego.
Warto zauważyć, że w 2004 r. chrześcijanie różnych tradycji będą obchodzić Wielkanoc w jednym czasie. Misterium paschalne - źródło naszej nadziei oraz misji jest jednocześnie obietnicą tego, że pokój
jest możliwy. W czasie tym będziemy przypominać sobie, że chociaż przemoc, niesprawiedliwość i nienawiść dochodzą czasami do głosu, to jednak Boża moc przekształca śmierć w życie i przynosi pojednanie.
Nie zapominajmy więc o tym, że wspólna Wielkanoc przypada w Dekadzie Przezwyciężania Przemocy, ogłoszonej przez Światową Radę Kościołów. Jest to inicjatywa, która zaprasza do modlitwy i poświęcenia się
pracy na rzecz pokoju i pokojowego rozwiązywania konfliktów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Program Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan
Niedziela 18 stycznia 2004 r., godz. 16.00
Kaplica Śląskiego Seminarium Duchownego w Katowicach, ul. Wita Stwosza 17.
Poniedziałek 19 stycznia, godz. 17.00
Katedra rzymskokatolicka pw. św. Mikołaja w Bielsku-Białej z udziałem bp. Tadeusza Rakoczego.
Wtorek 20 stycznia, godz. 18.00
Kościół rzymskokatolicki pw. św. Tomasza w Sosnowcu, ul. Orla 19 z udziałem bp. Adama Śmigielskiego. Kazanie: bp Paweł Anweiler - diecezja cieszyńska Kościoła ewangelicko-augsburskiego w RP.
Środa 21 stycznia, godz. 17.00
Kościół ewangelicko-augsburski w Goleszowie, ul. Spółdzielcza 9 z udziałem bp. Pawła Anweilera.
Czwartek 22 stycznia, godz. 16.00
Nabożeństwo ekumeniczne w kościele rzymskokatolickim pw. Chrystusa Króla w Hołdunowie (Lędziny 3 - Hołdunów), ul. Lewandowskiej 42a z udziałem metropolity katowickiego, abp. Damiana Zimonia.
Piątek 23 stycznia, godz. 17.00
1. Nabożeństwo ekumeniczne w kaplicy Kościoła ewangelicko-metodystycznego w Katowicach, ul. Reymonta 4.
2. Nabożeństwo w kaplicy Kościoła polskokatolickiego w Bielsku-Białej, ul. Krasińskiego 16.
Sobota 24 stycznia, godz. 16.00
Nabożeństwo ekumeniczne w kaplicy pw. Matki Bożej Bolesnej Kościoła polskokatolickiego w Sosnowcu, ul. Ściegiennego 19.
Niedziela 25 stycznia, godz. 16.00
Nabożeństwo ekumeniczne na zakończenie Tygodnia Modlitw w kościele ewangelicko-augsburskim pw. św. Jana w Mikołowie, pl. ks. Jana Karpeckiego 1.
Niedziela 1 lutego
Ekumeniczne nabożeństwo młodzieżowe:
godz. 17.00 - w kaplicy Nowego Przymierza Kościoła ewangelicko-metodystycznego w Katowicach, ul. Reymonta 4,
godz. 16.00 - w katedralnym kościele ewangelickoaugsburskim pw. Zbawiciela w Bielsku-Białej, pl. ks. Marcina Lutra.
Oprac. Piotr Lorenc