Reklama

Czym jest klauzula wyrokowa? (1)

Niedziela włocławska 4/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sądy kościelne, orzekając nieważność małżeństwa, często dołączają do prawomocnego wyroku tzw. klauzulę (zastrzeżenie, ograniczenie lub warunek) zabraniającą zawarcia małżeństwa dla tej osoby, która była powodem lub przyczyną nieważnego zawarcia małżeństwa. Ma to najczęściej zastosowanie wtedy, kiedy orzekana jest nieważność małżeństwa z tytułu: pozbawienia wystarczającego używania rozumu (kan. 1095 n. 1), poważnego braku rozeznania oceniającego co do istotnych praw i obowiązków małżeńskich wzajemnie przekazywanych i przyjmowanych (kan. 1095 n. 2), niezdolności psychicznej lub osobowościowej do podjęcia i realizowania istotnych obowiązków małżeńskich (kan. 1095 n. 3), podstępnego wprowadzenia w błąd (kan. 1098), symulacji konsensu małżeńskiego (kan. 1101 § 1) oraz warunku (kan. 1102). W związku z tym pojawia się pytanie: Czy osoby, które otrzymały orzeczenie nieważności poprzedniego związku, mogą bez żadnych przeszkód przyjąć nowy sakrament małżeństwa?
Prawodawca kościelny w kan. 1077 § 1 KPK, w odniesieniu do takich sytuacji stwierdza: Ordynariusz miejsca może w szczególnym wypadku zabronić zawierania małżeństwa swoim podwładnym, gdziekolwiek przebywają, oraz wszystkim aktualnie przebywającym na własnym jego terytorium, lecz tylko czasowo, na skutek poważnej przyczyny i dopóki ona trwa. Jednocześnie kan. 1684 § 1 mówi, iż w sytuacjach, gdy wyrok trybunału I instancji orzekający nieważność małżeństwa zostanie potwierdzony w trybunale apelacyjnym czy to dekretem, czy to drugim wyrokiem, ci, których małżeństwo uznano za nieważne, mogą z chwilą powiadomienia ich o dekrecie lub drugim wyroku, zawrzeć nowe związki małżeńskie, chyba że zakaz zamieszczony w wyroku lub dekrecie bądź ustanowiony przez ordynariusza miejscowego zabraniałby tego.
W świetle powyższych norm kodeksowych sądy biskupie, rozpatrując sprawy o nieważność małżeństwa, mogą i powinny nakładać klauzulę zabraniającą zawierania małżeństwa dla tej osoby, która była powodem i przyczyną nieważnego zawarcia pierwszego małżeństwa. Klauzule te mają najczęściej następujące brzmienie: Strony są stanu wolnego, powód (pozwana) może zawrzeć ponowne małżeństwo sakramentalne za zgodą własnego ordynariusza miejsca, któremu winien (a) przedłożyć aktualną opinię psychologiczną, psychiatryczną lub seksuologiczną biegłego sądowego - jeżeli orzeczono nieważność małżeństwa z tytułu kan. 1095 lub Strony są stanu wolnego, powód (pozwana) może zawrzeć ponowne małżeństwo sakramentalne za zgodą własnego ordynariusza miejsca, przed którym (lub ustanowionym przez niego delegatem) winna złożyć oświadczenie, że pragnie zawrzeć małżeństwo zgodnie z nauką Kościoła - jeżeli zapadł wyrok stwierdzający nieważność małżeństwa z tytułu symulacji konsensu małżeńskiego (kan. 1101 § 1), wykluczenia istotnych celów, elementów i przymiotów małżeństwa (kan. 1101 § 2), podstępnego wprowadzenia w błąd (kan. 1098) lub postawienia warunku (kan. 1102).
Uchylenie klauzuli w wypadku tych ostatnich wyroków stwierdzających nieważność małżeństwa (kan. 1098, 1101, 1102) nie nastręcza zbyt wielu trudności i sprowadza się najczęściej do wyrażenia zgody na zawarcie małżeństwa po uprzednim złożeniu oświadczenia przez nupturienta wobec biskupa lub jego delegata, iż pragnie zawrzeć małżeństwo zgodnie z nauką Kościoła, dobrowolnie, szczerze i prawdziwie, nie działając podstępnie i nie wykluczając żadnego istotnego przymiotu oraz celu małżeństwa bądź też nie stawiając żadnego warunku. Po tego rodzaju oświadczeniu klauzula bywa uchylana przez biskupa diecezjalnego. Trudniejsze i bardziej skomplikowane jest zniesienie klauzuli wyrokowej w wypadku orzeczenia nieważności małżeństwa z tytułu kan. 1095, a więc z powodu pozbawienia wystarczającego używania rozumu, poważnego braku rozeznania oceniającego co do istotnych praw i obowiązków małżeńskich wzajemnie przekazywanych i przyjmowanych oraz niezdolności do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich z przyczyn natury psychicznej. Uchylenie tego typu klauzul wymaga wielu działań ze strony sądu biskupiego, duszpasterza i samych zainteresowanych.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Misjonarz i mnich

Imponował misjonarską odwagą. Głosił Chrystusa tam, gdzie inni bali się zapuszczać.

Życie św. Oskara (Ansgar) przypada na czasy, gdy Europa Zachodnia zaczynała tworzyć spójną chrześcijańską kulturę. Urodził się w Amiens, leżącym w północnej Francji, w szlacheckiej rodzinie. Gdy miał 5 lat, zmarła jego matka. Ojciec umieścił go w opactwie benedyktyńskim w Korbei (obecnie Corbie), by tam zdobywał wykształcenie. Miejsce to sprzyjało nie tylko intelektualnemu, ale i duchowemu rozwojowi chłopca. Szybko zrodziły się w nim powołanie do życia zakonnego, a także zapał do działalności misjonarskiej.
CZYTAJ DALEJ

Ten biskup 71 lat temu złożył swoje śluby zakonne

2025-02-03 09:53

[ TEMATY ]

osoby konsekrowane

śluby zakonne

diecezja zielonogórsko‑gorzowska

bp Paweł Socha

Archiwum Aspektów

W każdym ze spotkań komitetu uczestniczył któryś z biskupów, najczęściej był to bp Paweł Socha. Na zdjęciu wita Jana Pawła II w Gorzowie

W każdym ze spotkań komitetu uczestniczył któryś z biskupów, najczęściej był to bp Paweł Socha. Na zdjęciu wita Jana Pawła II w Gorzowie

„Osoby konsekrowane są świadkami nadziei dla współczesnego świata” - podkreśla bp Paweł Socha, który w Dzień Życia Konsekrowanego odnowił swoje śluby zakonne. Główne uroczystości w diecezji zielonogórsko-gorzowskiej odbyły się 1 lutego w sanktuarium Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej.

„Konsekrowani pielgrzymami nadziei dla Kościoła i świata” pod takim hasłem 1 lutego w sanktuarium Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej w Rokitnie odbyły się diecezjalne obchody Dnia Życia Konsekrowanego. Wzięli w nich w nich udział osoby konsekrowane - zakonnicy i zakonnice oraz dziewice i wdowy konsekrowane - z terenu diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Rada Społeczna przy Arcybiskupie Poznańskim w sprawie regulacji związków partnerskich

„Projektowana nowa regulacja określana jest mianem związku partnerskiego i dotyczyć ma po pierwsze związków, które od dawna określane są w polskiej nomenklaturze prawnej mianem konkubinatu, jako mającego cechy stałości, opartego na współżyciu stron związku kobiety i mężczyzny. Jednak, po drugie, instytucja związku partnerskiego stanowić ma jednocześnie ramy prawne dla związków dwóch osób tej samej płci” - piszą członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim w oświadczeniu w sprawie regulacji związków partnerskich.

Według nauczania Kościoła katolickiego, małżeństwo nie jest tylko ludzką instytucją, lecz wyrazem woli Bożej i ma swój początek w akcie stworzenia człowieka. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - jako „męża” i „mężatkę” (tłum. Cylkow; Lepiej oddają to określenia mężczyzny i kobiety w innych językach: np. czeskim: muž i žena czy rosyjskim: mużczina i żenszczina.) - jedno ze względu na drugie (Rdz. 1,27). „Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem”. Jedność ciał oznacza intencję prokreacji dla stworzenia rodziny, a także wspólnotę ducha i złączenie osobistych losów. W kulturze judeochrześcijańskiej komplementarność płci i płodność należą więc do samej natury instytucji małżeństwa. Dlatego małżeństwo nie jest dostępne dla osób tej samej płci. Chrystus wyniósł małżeństwo między ochrzczonymi do godności sakramentu. Zaakcentował też jeszcze bardziej oryginalny zamysł Boży, podkreślając nierozerwalność małżeństwa: „Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6).
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję