Kościół, pozostając wierny misji przekazanej mu przez Chrystusa, nieustannie głosi Ewangelię - prowadząc tych, którzy jej słuchają i przyjmują z wiarą, poprzez celebrację jej
misterium i zgodne z nią życie, do pełnej jedności z Chrystusem. Działania Kościoła miały zawsze motywację i charakter duszpasterski. Duszpasterstwo musi uwzględnić
konkretnego człowieka z jego kulturą i realiami, w których przyszło mu żyć. Konkretne metody i sposoby pracy duszpasterskiej muszą być dostosowane do warunków
i w dużej mierze powinny być wypracowane przez duszpasterzy. Dużą rolę w opracowaniu metod dostosowanych do realiów panujących w naszej diecezji może odegrać
powołany przed trzema laty Pierwszy Synod Diecezji Rzeszowskiej.
17 stycznia br. rozpoczęła się w katedrze IV Sesja Plenarna z głosowaniem Pierwszego Synodu Diecezji Rzeszowskiej. Tematem sesji była Wewnętrzna organizacja Kościoła Diecezjalnego
oraz dobra doczesne kościoła. Powitania uczestników sesji dokonał bp Kazimierz Górny. Referat podsumowujący prace Komisji ds. Duszpasterstwa i Komisji ds. Administracyjno-Prawnych wygłosił
kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. Jan Szczupak.
Komisja ds. Duszpasterstwa działała w podkomisjach: ds. rodziny, ds. własności zorganizowanych, ds. miłosierdzia chrześcijańskiego, ds. trzeźwości i przeciwdziałania uzależnieniom,
ds. duszpasterstwa ogólnego i specjalistycznego.
Komisja ds. Administracyjno-Prawnych działała w trzech podkomisjach: ds. sądu biskupiego, ds. socjalno-ekonomicznych oraz ds. administracji diecezji.
Opracowano 6 biuletynów synodalnych Komisji ds. Duszpasterstwa oraz 2 biuletyny ds. Administracyjno-Prawnych. Odbyły się spotkania międzydekanalne i dekanalne, które dotyczyły duszpasterstwa
ogólnego, specjalnego i misji Kościoła.
Komisje ds. Duszpasterstwa oraz ds. Administracyjno-Prawnych podjęły bardzo szeroki zakres działań, tematów, które określają statuty synodalne.
Tematyka dotycząca dóbr doczesnych Kościoła wywołuje najwięcej dyskusji i rozbieżności, dotyczy bowiem wzajemnych relacji między Kościołem a państwem. Te statuty muszą być dobrze
opracowane, aby Kościół nie ponosił niekorzystnych skutków prawnych ewentualnych zaniedbań.
Na podstawie wniosków prac zespołów synodalnych pracujących w diecezji powstał projekt statutu synodalnego, który został przedłożony uczestnikom sesji do zatwierdzenia przez głosowanie.
Delegatami uprawnionymi do głosowania były osoby duchowne i osoby świeckie. Projekt statutu zyskał aprobatę większości uprawnionych, jednocześnie dołączone zostały propozycje zmian w statutach.
Ostateczne zatwierdzenie statutów należeć będzie do Biskupa Ordynariusza, jedynego prawodawcy w diecezji.
Kolejnym punktem sesji było przedstawienie prac zmierzających do zakończenia Synodu, które zreferował przewodniczący komisji głównej i sekretariatu Synodu bp Edward Białogłowski.
Ta sesja z głosowaniem dwóch projektów statutów zamyka pewien etap Synodu, ale postulaty i sugestie mogą być przekazywane jeszcze do 14 lutego. W tym dniu odbędzie
się posiedzenie komisji głównej, sekretariatu Synodu i księży prawników, aby zatwierdzić propozycję statutów wszystkich komisji.
Bp Edward Białogłowski powołał zespół do przygotowania drugiej części dokumentów synodalnych, którego zadaniem będzie przygotowanie do druku wszystkich statutów i regulaminów stowarzyszeń
i ruchów katolickich, formularzy umów oraz wzorów pism do instytucji kościelnych. Przygotowane w całości dokumenty synodalne zostaną wydrukowane i przesłane do parafii,
aby zespoły parafialne mogły się z nimi zapoznać i nanieść ewentualne poprawki.
Ksiądz Biskup zaprosił na kolejną sesję z głosowaniem nad przyjęciem całego dokumentu synodalnego, która odbędzie się 20 marca 2004 r.
Sesję zakończyła uroczysta Msza św. koncelebrowana przez księży uczestniczących w sesji synodu pod przewodnictwem Księży Biskupów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu