Reklama

Dawca jest o wiele cenniejszy niż Jego dary

30 maja Kościół przeżywa Uroczystość Zesłania Ducha Świętego. To szczególny dzień dla grup Odnowy w Duchu Świętym (Katolickiej Odnowy Charyzmatycznej). Odnowa w Duchu Świętym jest ruchem kontrowersyjnym. Ludzie uważają go za interesujący, a jednak kłopotliwy. Dla niektórych jest to jeszcze jeden nowy ruch w Kościele. Inni uważają, że chodzi o spotkania modlitewne. Wiele osób wyobraża sobie dziwnych ludzi, machających w powietrzu rękoma i mówiących w różnych językach, ujawniających publicznie swe uczucia i przemawiających w sposób zbyt uduchowiony i niezrozumiały.
O istocie ruchu z ks. dr. hab. Romanem Pindelem - biblistą, diecezjalnym duszpasterzem Odnowy w Duchu Świętym archidiecezji krakowskiej, wykładowcą Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie - rozmawia ks. dr Paweł Staniszewski

Niedziela łowicka 22/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Paweł Staniszewski: - W Piśmie Świętym czytamy, że w czasie Zesłania Ducha Świętego Apostołowie otrzymali dar języków. Jaki był sens i znaczenie tego daru?

Reklama

Ks. Roman Pindel: - Aby zrozumieć jego istotę, musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, co stanowi sedno tajemnicy Zesłania Ducha Świętego. Jest to tajemnica, gdyż mówimy o tym, czego doświadczyli Apostołowie oraz Żydzi, którzy z różnych stron świata przybyli na obchody Święta Pięćdziesiątnicy. Mniej możemy powiedzieć o istocie Bożego działania, jakie dokonało się w ich wnętrzach. Dar języków stanowił jeden ze składników Zesłania Ducha Świętego i miał określony cel: był zapowiedzią darów służących ewangelizacji narodów. To nie był cud, mający na celu zdumieć Apostołów, zaskoczyć ich, lub jakoś doraźnie poruszyć. Przeznaczeniem tego wydarzenia było uzdolnienie ich do głoszenia Ewangelii. Jest to dar języków nie tylko w tym znaczeniu, że Apostołowie zaczęli mówić obcymi, nieznanymi im do tej pory językami, ale także tymi, którymi już się posługiwali. Mogli głosić wiarę w Jezusa Chrystusa, w Jego śmierć i zmartwychwstanie. Ewangelia wykraczała poza obszar językowy, w którym dotąd poruszali się apostołowie. Ich możliwości językowe ograniczały się do hebrajskiego i aramejskiego, a także do greckiego, który był wówczas językiem bardzo rozpowszechnionym. Wyrażenie prawdy o Jezusie Chrystusie i skuteczne jej głoszenie, także i w tych językach wymagały Bożej pomocy.

- Wydaje się, że na kartach Starego Testamentu Duch Święty jest mniej widoczny, nie pada nawet Jego Imię, choć mowa jest o Duchu Bożym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Tak, ale Duch Święty w czasach Starego Testamentu istniał i działał. Choć istniało wtedy niebezpieczeństwo, że gdyby Ducha Świętego i Mesjasza opisywać jako osoby Boże, mogłoby to być zrozumiane jako otwarta lub zawoalowana forma politeizmu. Na to starotestamentowy monoteizm pozwolić sobie nie mógł. To, że w Starym Testamencie nie ma bezpośredniego nawiązania do Ducha Świętego, wcale nie znaczy, że On nie istniał. Tradycja chrześcijańska nie ma wątpliwości, poczynając od pierwszych wieków, że Duch Boży, który unosił się nad wodami, o którym mowa w pierwszych wersetach Księgi Rodzaju, to nikt inny jak Duch Święty. Prawda o Trójcy Świętej w czasach Starego Testamentu nie była objawiona, tak jak to się stało później, ponieważ potrzebne było wydarzenie Jezusa Chrystusa Syna Bożego, który stał się człowiekiem i ukazał nam bogactwo wewnętrznego życia Boga.

- Od kilkunastu lat działają w Polsce grupy Odnowy w Duchu Świętym, w których w sposób szczególny oddaje się cześć i chwałę Trzeciej Osobie Boskiej. Jaka jest historia Odnowy w Duchu Świętym?

Reklama

- W lutym 1967 r. grupa studentów Uniwersytetu w Pittsburgu w Stanach Zjednoczonych odprawiając rekolekcje, doświadczyła „chrztu w Duchu Świętym”. Weekend w Duquesne przeszedł w ten sposób do historii - jego data stała się datą narodzin Katolickiej Odnowy Charyzmatycznej. W Polsce Odnowa pojawiła się w połowie lat siedemdziesiątych. Jej doświadczenia na grunt polski przenieśli księża Marian Piątkowski i Bronisław Dembowski, którzy zetknęli się z nią poza granicami naszego kraju. Silny nurt Odnowy rozwijał się także, często zupełnie niezależnie od doświadczeń zachodnich, w Ruchu Światło-Życie, założonym przez ks. Franciszka Blachnickiego. W gronie tych, którzy jako jedni z pierwszych w Polsce odkryli dar Odnowy był ks. Andrzej Grefkowicz, przewodniczący Krajowego Zespołu Koordynatorów, proboszcz parafii w Magdalence koło Warszawy.

- Czy można mówić o podstawowych celach Odnowy?

- Odnowa w Duchu Świętym w Kościele katolickim (Katolicka Odnowa Charyzmatyczna) nie jest jednolitym ruchem o zasięgu światowym. Nie ma, jak większość ruchów, jednego założyciela, lub grupy założycieli, nie ma też listy członków. Dzisiaj Odnowa w Duchu Świętym jest bardzo szerokim ruchem w Kościele. Ponad 90 krajów ma już zorganizowane zespoły koordynatorów, zaś grupy modlitewne istnieją w około 120 krajach. Rzeczą charakterystyczną w tym ruchu jest przekonanie, że zesłanie Ducha Świętego wciąż trwa. Prawda ta została potwierdzona w pierwszej encyklice Jana Pawła II Redemptor hominis. Animatorzy w Odnowie powinni być ludźmi, którzy promują przyjaźń Boga z człowiekiem i odwrotnie. Odnowa w Duchu Świętym stanowi zróżnicowany zespół osób i grup podejmujących różne działania, często od siebie niezależne. Te osoby i grupy łączy to samo doświadczenie, stawiają sobie również te same cele. Sformułowała je w 1994 r. Międzynarodowa Rada Katolicka Służb Odnowy Charyzmatycznej z siedzibą w Rzymie (ICCRS). Są one jakby celami normatywnymi, najbardziej właściwymi. Wśród nich wymieniono: głoszenie Jezusa Chrystusa, doprowadzenie do trwałego i pogłębionego nawrócenia, promowanie Osoby i działania Ducha Świętego oraz upowszechnianie charyzmatów w Kościele.

Reklama

- Co jest najważniejsze w Odnowie w Duchu Świętym?

- Oczywiście najważniejszym aspektem jest sam Duch Święty. Dawca jest o wiele cenniejszy niż Jego dary. Akcent winien więc padać tutaj - odnowa w naszej wierze, w rzeczywistości Ducha Świętego. Musimy Go odkrywać nieustannie. Co daje Duch Święty? W pierwszym rzędzie nie są to charyzmaty. Jego pierwszymi darami są cnoty teologiczne: wiara, nadzieja i miłość. To On daje nam nowe oczy, byśmy widzieli i nowe serce, byśmy kochali. Według bp. Bronisława Dembowskiego, krajowego duszpasterza Odnowy w Duchu Świętym, tam gdzie Odnowa rozwija się prawidłowo, przemienia pobożność prośby i skargi w pobożność uwielbienia. Dokonuje się również przesunięcie z postawy deistycznej w kierunku postawy dostrzegającej dzieło zbawienia.

- Spotkałem się z takim zarzutem, iż członkowie wspólnoty Charyzmatycznej niekiedy wyobcowują się z ogółu wiernych, ze wspólnot parafialnych. Czy daje się to zauważyć?

Reklama

- Jest to możliwe, kiedy grupa jest zamknięta i ma charakter sekty. To się zdarza. Najczęściej ma to miejsce w grupie, w której lider posiada silną osobowość i dzięki niej zniewala ludzi. Taka postawa doprowadza do dystansowania się w stosunku do Kościoła i czasami… wyjścia z Kościoła… Jeżeli jest to wspólnota posiadająca swojego duszpasterza, w której są regularne spotkania modlitewne w grupach 5-6 osobowych, osoby dzielą się słowem Bożym, dzielą się swoim życiem. W tym momencie mamy taki najbardziej naturalny styk życia ze słowem Bożym, na którym ma miejsce wzajemna konfrontacja. W takiej sytuacji nie widzę możliwości jakiegokolwiek niebezpieczeństwa wyizolowania.

- Jakie, zdaniem Księdza wyzwanie współczesności jest dzisiaj dla Odnowy szczególnie istotne?

- Powtarzają się sygnały mówiące, jakoby Odnowa Charyzmatyczna straciła swoją oryginalność, swój impet i stała się takim jeszcze jednym „przygłaskanym” ruchem. W latach 80-tych można było niewątpliwie widzieć pewną „ekspansję” Odnowy Charyzmatycznej. Tymczasem teraz, obserwuje się starzenie się jej członków, pewne symptomy zaniku ruchu… Myślę, że wyzwaniem byłoby chyba pytanie o korzenie, o istotę Odnowy, no i powrót do tego, co można by było nazwać „nową ewangelizacją”.

- Dziękuję za rozmowę.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kto zarządza sprawami Kościoła po śmierci papieża?

2025-04-21 18:52

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Po śmierci papieża Franciszka najważniejszą osobą w Watykanie został 77-letni, urodzony w Irlandii, a następnie naturalizowany w USA kardynał Kevin Farrell, który jest Kamerlingiem Świętego Kościoła Rzymskiego. Zarządza on administracją Kościoła i troszczy się o dobra i prawa doczesne Stolicy Apostolskiej w okresie wakansu.

Urodzony w Dublinie w 1947 roku należy do Zgromadzenia Legionistów Chrystusa. Ukończył uniwersytet w Salamance w Hiszpanii i Papieski Uniwersytet Gregoriański w Rzymie, a następnie Uniwersytet Notre Dame w USA.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący Episkopatu skierował do wiernych Słowo pożegnalne po śmierci papieża Franciszka

2025-04-21 15:01

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda SAC

śmierć Franciszka

Karol Porwich/Niedziela

Przez ponad 12 lat prowadził wspólnotę Kościoła, naśladując w posługiwaniu Piotrowym wzór biedaczyny z Asyżu - napisał przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w Słowie pożegnalnym po śmierci Ojca Świętego Franciszka.

CZYTAJ DALEJ

Śniadanie Wielkanocne Caritas. Czas nadziei

2025-04-22 04:35

Paweł Wysoki

Im bliżej jesteśmy Chrystusa, tym bliżej jesteśmy siebie nawzajem – powiedział abp Stanisław Budzik.

W Lublinie, na placu przed „Domem nadziei” Caritas, w Wielką Sobotę przed południem zgromadziło się ok. 500 osób ubogich i samotnych, aby wspólnie pomodlić się i podzielić jajkiem oraz radością Świąt Wielkanocnych. Gościom służyło ok. 50 wolontariuszy. – To spotkanie z Chrystusem, który przemienia nasze życie. Miał moc powstać z martwych, ma moc także nas przemienić, przybliżyć do Siebie i do siebie nawzajem – powiedział metropolita.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję