Nowy telewizyjny kanał tematyczny - Telewizję Niepokalanów II możemy oglądać od 12 sierpnia. Co nam proponuje rozmawiamy z rzecznikiem prasowym TN II o. Robertem Czeszkiewiczem, franciszkaninem.
IRENA ŚWIERDZEWSKA: - Z Ojcami Franciszkanami związane są nadająca od kilku miesięcy TV Puls, i na starcie TV Niepokalanów II. W jakim pozostają związku między sobą?
O. ROBERT CZESZKIEWICZ: - Jesteśmy nadawcami obu
tych programów. W ramach koncesji, którą otrzymaliśmy w 1994 r.,
zaproponowaliśmy w marcu bieżącego roku nową ofertę programową -
Telewizję PULS. Stąd zmiana nazwy programu z Telewizja Niepokalanów
na Telewizja PULS. Telewidzowie jeszcze obecnie widzą jakkolwiek
na ekranie dwa loga: TN i TV PULS. To efekt bezzasadnego w naszej
ocenie stanowiska Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w kwestii
zmiany nazwy programu. Koncesja z 1994 r. była koncesją na program
o charakterze uniwersalnym. Oferta Telewizji Puls to efekt końcowy
dokonującej się przez kilka lat ewolucji zmierzającej w kierunku
umieszczenia na polskim rynku medialnym programu realizujacego w
pełni i w sposób profesjonalny zapisy koncesyjne.
TV Puls jest telewizją komercyjną, respektującą wartości
chrześcijańskie i próbującą patrzeć na świat poprzez te wartości.
Ma charakter uniwersalny. Natomiast TV Niepokalanów II to nowy program
o charakterze ściśle religijnym, który emitujemy dzięki nowej koncesji
z czerwca bieżącego roku.
- Czym TN II będzie różniła się od dawnej TV Niepokalanów?
- Będzie kontynuacją i rozwinięciem poprzedniej formuły
Telewizji Niepokalanów. Nowy program ujmujemy w pasma tematyczne
i tym samym czynimy go bardziej przejrzystym. Powstaną pasma nadawane
o stałych porach dnia. W paśmie modlitewnym - Koronka do Miłosierdzia
Bożego, Różaniec, modlitwy nowennowe a już w niedalekiej przyszłości
codzienna Msza św. na żywo z kościołów i sanktuariów polskich. W
paśmie formacyjno-katechetycznym - informacje o życiu Kościoła powszechnego
i lokalnego np. kontynuacja cyklu rozmów o Katechizmie Kościoła,
magazyny diecezjalne, tydzień w Kościele - wydarzenia z życia Kościoła,
kalendarz liturgiczny, bogate i niezwykle interesujące materiały
z zagranicznych stacji katolickich. Nowością i czymś wyjątkowym w
stosunku do innych stacji telewizyjnych będzie retransmisja audiencji
generalnych u Ojca Świętego. Nie zabraknie relacji z modlitwy Anioł
Pański z Ojcem Świętym.
Poza wymienionymi pasmami będą też pasma programów publicystycznych,
filmów dokumentalnych i fabularnych. Znajdzie się oczywiście miejsce
i na programy dla najmłodszych. Dzięki takiemu posegregowaniu stali
widzowie będą wiedzieli, jaki program zobaczą w określonej porze
dnia. Dla telewidzów uruchomiliśmy też telefon, pod którym mogą kierować
do nas pytania.
- Jak będzie wyglądała oferta filmowa?
- Oferujemy filmy familijne, dokumentalne dotyczące historii i aktualnych wydarzeń w życiu Kościoła, cieszące się ogromną popularnością filmy o charakterze krajoznawczym, turystycznym. Pokażemy też filmy prezentujące ważne postaci biblijne.
- Czy w ofercie będą informacje z wydarzeń w Polsce lub na świecie?
- Do produkcji dziennika nie mamy w tej chwili zaplecza technicznego. W przyszłości planowana jest budowa studia do produkcji programów na żywo. Będziemy natomiast przygotowywać przegląd wydarzeń z życia Kościoła.
- Jak będzie wyglądała powtarzalność programów?
- Tego nie da się uniknąć. Z resztą żadnej stacji telewizyjnej nie stać na stałe nadawanie nowości.
- Czas dziennej emisji to...
- Koncesja mówi o 16 godzinach dziennie. Będziemy nadawać od godz. 8.00 do godz. 24.00.
- Czy będziecie produkować własne programy?
- Tak, oczywiście. Jesteśmy do tego zobowiązani.
- Czy będą osobowości na stałe związane i identyfikowane z TN II?
- Siła programu o charakterze religijnym nie polega, jak sadzę, na obecności "gwiazd", które przyciągają publiczność. TN II wychodzi natomiast naprzeciw głębokim i realnym potrzebom wspólnoty wierzących w naszym kraju, potrzebie wspólnoty modlitewnej, potrzebie pogłębienia wiary czy uczestniczenia w życiu Kościoła.
- W jaki sposób telewizja dotrze do odbiorców?
- Przekaz nastąpi drogą satelitarną, czyli będzie dostępny dla posiadaczy odbiorników telewizji cyfrowej oraz przez sieć telewizji kablowej. Daje to możliwość dotarcia do 50% gospodarstw domowych w naszym kraju, a więc do ponad połowy Polaków. Nadawanie programu przez nadajniki naziemne byłoby zbyt kosztowne. Dla kanału telewizyjnego, który utrzymuje się dzięki ofiarności telewidzów, byłby to ciężar nie do udźwignięcia. Pozostawała alternatywa: albo nie istnieć albo nadawać satelitarnie. Program TN II można odbierać bezpośrednio z satelity Astra 1 G w całej Europie. Użytkowników sieci kablowych zachęcamy, aby pytali o nasz program swoich operatorów. Gdyby występowały jakiekolwiek problemy z wprowadzeniem naszego programu do sieci prosimy o kontaktowanie się z nami. Jesteśmy w stałym kontakcie z operatorami sieci kablowych i czynimy starania, aby zasięg TN II szybko wzrastał.
- Wspomniał Ojciec, że źródło utrzymania TN II to ofiary darczyńców...
- Jesteśmy telewizją niekomercyjną, non-profit, czyli źródłem utrzymania stacji nie są reklamy. Będziemy się opierać na dobrowolnych ofiarach darczyńców i sponsorów.
- Długo przygotowywaliście się do wystartowania z nową formułą programową?
- Projekt powstania nowego programu Telewizja Niepokalanów
II, w oparciu o nową koncesję zbiega się w czasie z planami przedstawienia
oferty programowej TV PULS. To element strategii medialnej Ojców
Franciszkanów. Z jednej strony chcieliśmy emitować program o charakterze
uniwersalnym i komercyjnym, alternatywnym dzięki swemu profesjonalizmowi
wobec innych propozycji telewizyjnych w kraju. Z drugiej strony program
ściśle religijny o charakterze formacyjnym i ewangelizacyjnym. Nawiązuje
to do idei św. Maksymiliana. Wydawał on w
ogromnym nakładzie Rycerza Niepokalanej o charakterze religijnym
i formacyjnym, w 1938 r. nakład osiągnął milion egzemplarzy. Był
także wydawcą najpopularniejszego przed wojną Małego Dziennika o
charakterze uniwersalnym, kierowanego do szerokiego odbiorcy.
- Nie ma obawy przed konkurencją np. TV Puls?
- Nie ma takiej obawy ponieważ jest to oferta innego rodzaju.
- Telewizja ma swojego adresata?
- Skierowana jest do szerokiej publiczności. Będziemy starali się program religijny uczynić programem odpowiadającym na potrzeby religijne, ale i nie tylko, wszystkich przedziałów wiekowych, programem, który podejmie szeroką gamę ważnych tematów.
- Czy telewizja ma w założeniu przeprowadzanie kampanii reklamowej?
- Wydajemy od sześciu miesięcy bezpłatny Magazyn przyjaciół Radia i Telewizji Niepokalanów II. Jest on pomostem między nami, a telewidzami i próbą dotarcia do nowych odbiorców. Zawiera informacje dotyczące aktualnej sytuacji telewizji oraz planów na przyszłość. Próbujemy zasięgać opinii autorytetów środowisk kościelnych czy świeckich w dziedzinie medialnej. Przedstawiamy i komentujemy ofertę programową. Przedstawiamy cykle nowennowe zachęcając w ten sposób do modlitwy, prezentujemy ofertę księgarni wysyłkowej "Antonio" i franciszkańskiego biura turystycznego "Patron Travel". Docieramy do odbiorców przez parafie. Magazyn można znaleźć w kilku polskich sanktuariach. Ostatni numer ukazał się w nakładzie 100 tys. Zachęcamy księży proboszczów, aby sprowadzali Magazyn do swoich parafii. Dla odbiorców służy on jako informator, a dla nas jest ważnym narzędziem podtrzymującym rozwój.
- Posiadacie korespondentów bądź współpracowników na terenie Polski?
- Od Gdańska aż po Kraków mamy współpracowników, którzy przygotowują dla nas materiały. Duże nadzieje wiążemy z Niedzielą. Pomyślnie układa się współpraca z redaktorem naczelnym ks. dr. Ireneuszem Skubisiem, który tworzy zaplecze telewizyjne w Częstochowie. Mam nadzieję, że będą tworzone programy, które będą emitowane w TN II. Był to również pomysł ks. I. Skubisia, aby nie tylko w Częstochowie, ale również na terenie całego kraju przy udziale TN II i redakcji gazety stworzyć studia telewizyjne.
- Współpraca z innymi mediami jest brana pod uwagę?
- Bardzo owocnie układa nam się współpraca z zagranicznymi stacjami katolickimi takimi jak włoskie TelePace, Sat 2000, z CTV czyli Watykańskim Centrum Telewizyjnym, z amerykańską EWTN, popularnie zwaną telewizją Matki Angeliki, z austriacką KTV czy francuską KTO. Dzięki tym kontaktom mamy dostęp do bogatych archiwów tych telewizji. Telewizja Niepokalanów generalnie chce być otwarta na współpracę z diecezjami, stowarzyszeniami, wydawnictwami, ruchami katolickimi w kraju i za granicą. Prowadzone są w tym zakresie rozmowy.
- A twórcy telewizji jakie wiążą nadzieje z TV Niepokalanów II?
- Jest to jedyny religijny kanał telewizyjny w kraju. Mamy z tego powodu dużą satysfakcję, jednocześnie świadomi jesteśmy dużej odpowiedzialności, jaka na nas ciąży. Mamy nadzieję, że będzie to kanał ewangelizacyjno-formacyjny, który będzie odzwierciedleniem życia Kościoła polskiego i który w sposób odpowiedzialny i profesjonalny będzie temu Kościołowi i jego misji służył.
- Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu