Reklama

Święto sportu i radości

W tym roku V Paraspartakiadę Śląska i Zagłębia zorganizowano w czasie trwania Paraolimpiady w Atenach. I choć zawodnicy nie osiągali tak znakomitych wyników, jak ich koledzy w Grecji i startowali w mniejszej liczbie konkurencji, to zabawa była przednia.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Idea paraspartakiady sięga 2000 r., wtedy odbył się Jubileusz Dzieci w Parku Zielona w Dąbrowie Górniczej. Od 2001 r. organizatorzy, tj. Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży i V Liceum Ogólnokształcące w Dąbrowie Górniczej postanowili zorganizować imprezę dla osób niepełnosprawnych. Już od dwóch lat miejscem spotkania kilkuset młodych ludzi z całego województwa jest V LO im. Kanclerza Jana Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej, gdzie od 2002 r. staraniem dyrektor Anny Ornat działają oddziały integracyjne. W szkole uczy się młodzież niepełnosprawna z różnych miast naszej diecezji i województwa. Od początku idei integracyjnej patronuje Biskup Diecezji Sosnowieckiej, Śląski Kurator Oświaty oraz Prezydent Dąbrowy Górniczej” - powiedział Niedzieli ks. Paweł Kempiński, organizator imprezy.
Tegoroczne zawody zostały rozegrane 21 września. Rozpoczęły się oczywiście od zapalenia znicza olimpijskiego. Wcześniej niepełnosprawni zawodnicy wręczyli przyjaciołom idei sportowych zmagań medale uśmiechu. Obowiązkowo po otrzymaniu medalu należało wypić kubek soku z cytryny. Ale nikt się nie krzywił!
O tym, jak ważna jest idea paraspastakiady, zapewnił w specjalnym liście do uczestników zawodów wojewoda śląski Lechosław Jarzębski. Odczytał go Jerzy Grad - śląski kurator oświaty: „Świadectwem jakości życia społeczeństwa jest stosunek do jego najsłabszych członków. Paraspartakiada doskonale integruje młodzież. Gratuluję wspaniałej inicjatywy i mam nadzieję, że idea będzie kontynuowana w następnych latach” - napisał Wojewoda. „Nie ważne są złote, srebrne czy brązowe medale, ale to, że się dziś razem spotykacie i stajecie w zawodach. Najlepszą nagrodą za wasze starania niech będzie radość, nawiązanie nowych znajomości i wewnętrzna satysfakcja, że nieustannie pokonujecie swoje słabości” - przekonywał bp Adam Śmigielski SDB. „Taka impreza jak ta, czyniona z potrzeby serca, powinna być promowana i powinna przenikać do innych szkół i ośrodków wychowawczych” - powiedział Jerzy Talkowski, prezydent Dąbrowy Górniczej.
W paraspartakiadzie uczestniczyło 202 zawodników z 15 placówek oświatowych, m.in. z: Sosnowca, Jaworzna, Dąbrowy Górniczej, Będzina, Mysłowic, Gołchowic, Zawiercia. „Zawody rozegrano w 7 konkurencjach. Uczniowie z zapałem biegali na 50 m, rzucali piłką lekarską, skakali w dal, rzucali do celu, wzięli także udział w grze zręcznościowej i torze przeszkód. We wszystkich konkurencjach asystowała młodzież z naszego liceum” - zapewniła Niedzielę Katarzyna Ślifirska, nauczyciel LO im. Zamoyskiego.
W trakcie paraspartakiady miały także miejsce występy artystyczne zespołu góralskiego, grupy „Pasażer”. Odbył się pokaz capoeiry - brazylijskiej sztuki walki ukrytej w tańcu. Strzeleckie umiejętności zaprezentowali również niepełnosprawni łucznicy z klubu „Złota Strzała”. Na wszystkich zmęczonych zawodników czekały też grochówka, a po niej lody.
Zwycięzcy poszczególnych konkurencji otrzymali pamiątkowe medale, zaś każdy uczestnik zawodów został obdarowany upominkiem ufundowanym przez głównego sponsora zawodów Marka Podstawę, dyrektora JET na Europę Wschodnią. W klasyfikacji drużynowej zwyciężył Zespół Szkół Specjalnych nr 5 w Dąbrowie Górniczej. Drugie miejsce zajął dąbrowski Zespół Szkół Specjalnych nr 6. Trzecia lokata przypadła uczniom z placówki z Będzina.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Wielki Piątek to nie teatr

– W każdej Eucharystii Jezus oddaje swoje życie za nas. To nie jest teatr, to jest zaproszenie – powiedział abp Wacław Depo. W Wielki Piątek metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

W homilii hierarcha przypomniał, że „Chrystus zbawił nas nie za cenę czegoś przemijającego – złota czy srebra, ale za cenę swojej Krwi, męki i śmierci, abyśmy mieli życie wbrew prawu śmierci”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję