Wiele dzieci z naszych rodzin poszło po raz pierwszy do szkoły.
Sadzę, że pierwszy dzień w szkole zapisał się w pamięci każdego z
nas. Na mnie największe wrażenie na początku pierwszej klasy robiła
kolorowa książka zatytułowana Elementarz. Jej autorem był Marian
Falski, ps. Rafał Pruski (1881-1974), pedagog i działacz oświatowy.
Na opracowanym przez niego Elementarzu wychowało się kilka pokoleń
Polaków. Warto przyjrzeć się bliżej Autorowi, bo jego życiorys ukazuje
ciekawą drogę życia człowieka, który do oświaty trafił przypadkowo,
a mimo to został pedagogiem "z powołania".
Marian Falski urodził się 7 grudnia 1881 r. w Naczy pow.
Słusk na Nowogródczyźnie w rodzinie drobnoszlacheckiej o żywych tradycjach
narodowych i patriotycznych. Wychowywał się na terenach zacofanych
pod względem oświatowym. Sieć gimnazjów była bardzo rzadka, szkoły
podstawowe podlegały władzom cerkiewnym. 1 szkoła przypadała na 34
wsie, korzystało z nich zaledwie 10,4% chłopców i 0,5% dziewcząt.
Spis ludności w 1897 r. wykazał że, 84,4% mieszkańców Białorusi było
analfabetami. Nauczanie początkowe Marian Falski pobierał w domu
rodzinnym, najpierw od rodziców, a później nauczycieli domowych.
W 12. roku życia zaczął uczęszczać do szkoły realnej w Mińsku. Młodzież
traktowała szkołę jako instytucję rusyfikacyjną, dlatego starała
się pogłębić swoją wiedzę w kółkach samokształceniowych, których
spotkania odbywały się w niedziele w domach prywatnych. Studiowano:
historię i literaturę polską oraz dyskutowano nad zagadnieniami społecznymi
i filozoficznymi.
W 1899 r. Falski rozpoczął studia na Politechnice Warszawskiej
na Wydziale Mechanicznym, gdzie włączył się w prace konspiracyjnej
organizacji Zjednoczenie Studentów Politechniki Warszawskiej. W programie
jej działania były m.in.: troska o warunki bytowe i morale studentów,
działalność artystyczna, organizacja zbiórek na pomoc dla więźniów
politycznych, uczestnictwo w demonstracjach antyrządowych. Jej członkowie
prowadzili tajne dokształcanie robotników oraz współpracowali z kółkami
samokształceniowymi młodzieży szkół średnich. Falski uczestniczył
też w zajęciach organizowanych przez Uniwersytet Latający, który
pogłębiał wiedzę społeczeństwa z zakresu historii kultury, antropologii,
nauk społecznych, filozofii, psychologii i etyki. Udział w tych wykładach
dał mu dobre podstawy do późniejszych studiów z zakresu psychologii
i pedagogiki. Na początku XX w. zainteresował się bliżej problematyką
oświaty ludowej. Wraz z kolegami założył Koło Krzewienia Oświaty,
które kolportowało bezpłatnie książki wśród ludności wiejskiej na
Białorusi. Osobiście przetłumaczył na język białoruski opowiadania
Sienkiewicza i Żeromskiego. Studia na Uniwersytecie Latającym oraz
działalność oświatowa zbliżyły M. Falskiego do środowiska nauczycieli
warszawskich oraz popularyzatorów nauki. Związał się z grupą pedagogów
i pracowników szkół prywatnych, którzy w 1904 r. założyli Koło Wychowawców
i odegrali znaczącą rolę w walce o polską nowoczesną i demokratyczną
szkołę. Po ukończeniu studiów w 1904 r., nie mogąc znaleźć pracy
w swoim zawodzie, podjął pracę nauczyciela prywatnego w Turczynku
pod Brwinowem w domu zamożnego handlowca i przemysłowca warszawskiego.
28 stycznia 1905 r. był współorganizatorem wiecu na Politechnice
Warszawskiej, który dla młodzieży szkół średnich Królestwa Polskiego
stał się sygnałem do rozpoczęcia strajków powszechnych. Akcją strajkową
młodzieży szkolnej kierowało Koło Delegatów, a M. Falski należał
do jego gremium kierowniczego. W jego domu 29 stycznia zapadła decyzja
o przekształceniu sporadycznych akcji strajkowych młodzieży w planową
i powszechną akcję. W sformułowanych przez Koło Delegatów postulatach
były żądania unarodowienia systemu oświaty, zniesienia nadzoru policyjnego
nad szkołami, otoczenia oświaty kuratelą społeczeństwa, zniesienia
ograniczeń wyznaniowych, narodowościowych i stanowych dla uczniów
i nauczycieli, likwidacja dyskryminacji dziewcząt w szkolnictwie,
przyznanie młodzieży prawa do stowarzyszania się oraz demokratyzacji
systemu oświaty poprzez wprowadzenie powszechnej, bezpłatnej i obowiązkowej
szkoły początkowej. Tym hasłom M. Falski pozostał wierny przez całe
życie.
W czasie rewolucji 1905 r. brał udział w prowadzeniu
tajnego nauczania, m.in. w Łowiczu, gdzie przez kilka miesięcy nauczał
matematyki, historii oraz ekonomii politycznej, zyskując przyjaźń
i zaufanie młodzieży. Do wykładów przygotowywał się bardzo starannie,
o czym świadczy opracowany przez niego skrypt, który w 1909 r. został
wydany w formie broszury Dzieje początków pisma. Prowadził też działalność
polityczną wśród robotników. W 1905 r. był współautorem szeroko kolportowanej
ulotki Dlaczego pracującemu ludowi ciężko żyć? Carska gospodarka,
ukazującej mechanizmy wyzysku robotników w Rosji. Po powrocie do
Warszawy prowadził nadal działalność oświatową wśród robotników.
W lutym 1906 r. był delegatem na VIII Zjazd PPS we Lwowie. Za działalność
polityczną 16 grudnia 1906 r. został uwięziony na kilka miesięcy
w Cytadeli Warszawskiej. Otrzymał wyrok skazujący go na opuszczenie
granic Królestwa Polskiego. Wyjechał do Krakowa, przebywał także
we Lwowie, Zakopanem, a także we Włoszech i Szwajcarii. Od 1909 r.
mieszkał na stałe w Krakowie. Utrzymywał się z lekcji prowadzonych
w prywatnych szkołach. Podczas uczenia małego chłopca zrodził się
w nim pomysł opracowania nowoczesnego elementarza, ułatwiającego
naukę czytania i pisania. Elementarz został wydany w 1910 r. w Krakowie
pt. Nauka czytania i pisania dla dzieci. Jego uzupełnieniem i poszerzeniem
był wydany w 1912 r. zbiór czytanek Pierwsza czytanka dla dzieci
o Janku, Ali i Zosi. Od tego czasu zainteresowania naukowe M. Falskiego
wyraźnie ogniskują się na pedagogice i psychologii. Rozpoczął studia
na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uczęszczał
na wykłady z historii filozofii, językoznawstwa, historii literatury
polskiej, prowadził własne badania naukowe nad psychologią czytania.
Wyniki tych badań, korygujące niektóre ustalenia badań niemieckich
i amerykańskich, opublikował w rozprawie doktorskiej obronionej w
1917 r.
W tym samym roku udał się do Genewy, Wiednia i Lipska,
gdzie pogłębiał wiedzę pedagogiczną, poszerzając ją o problematykę
ustroju i funkcjonowania systemów oświatowych, użyteczną w perspektywie
uzyskania przez Polskę niepodległości. Po odrodzeniu się Polski,
wezwany przez swojego przyjaciela, pierwszego ministra oświaty w
odrodzonej Polsce, Ksawerego Praussa, zrezygnował z proponowanej
mu katedry pedagogiki na Uniwersytecie Jagiellońskim, powrócił do
Warszawy i wziął czynny udział w budowie nowego systemu edukacji
narodowej. W Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego
prowadził ośrodek badawczy zajmujący się organizacją szkolnictwa,
siecią szkolną i statystyką oświatową. W 1931 r. jako jeden z czterech
ekspertów Ligi Narodów badał w Chinach możliwości przebudowy tamtejszego
systemu edukacyjnego. Po II wojnie światowej prowadził badania nad
funkcjonowaniem i rozwojem oświaty PRL.
Pomóż w rozwoju naszego portalu