Tegoroczny Festiwal Sakralny, zorganizowany już po raz drugi w kościele Ojców Jezuitów, poświęcony był pamięci ks. Jerzego Popiełuszki w 20. rocznicę jego śmierci. Z postacią Męczennika za Wiarę i Ojczyznę
bezpośrednio wiązały się dwa z pięciu festiwalowych koncertów.
Imprezę rozpoczął odnotowany już na naszych łamach wieczór poetycki, oparty na twórczości ks. Jana Twardowskiego. Wiersze recytował Włodzimierz Matuszak, oprawę muzyczną stworzyli organista Robert
Grudzień i zespół wokalny „All Antico”. Następnie z recitalem wystąpił Józef Skrzek, wokalista i organista reprezentujący nurt rocka progresywnego. Wykonał Kantatę Maryjną - własną,
kilkuczęściową kompozycję, wykorzystującą teksty Romana Brandsteattera. Ekspresyjna interpretacja wokalna i instrumentalna (organy kościelne i elektroniczne) zawierała częściowo improwizację, daleką zresztą
od schematów, do jakich przyzwyczaja nas muzyka rozrywkowa.
W następnych dniach koncertowali Maria Perucka - skrzypce i Roman Perucki - organy. Zaprezentowali oni Koncert skrzypcowy a-moll Jana Sebastiana Bacha (w transkrypcji Peruckiego), po czym
zabrzmiały miniatury organowe z tabulatur oliwskiej i pelpińskiej, Bachowskie Preludium i Fuga h-moll oraz efektowna Suita gotycka Johana Boelmanna, z popisową Toccatą.
Z spektaklu słowno-muzycznym Dobrem zwyciężyć, zrealizowanym według scenariusza ks. prof. Jana Sochonia oraz aktora Jerzego Zelnika (który był jednocześnie głównym wykonawcą), można było wysłuchać
myśli, fragmentów kazań, a także omówienia działalności ks. Jerzego. Sugestywną warstwę słowną wzbogaciło tło muzyczne, tworzone przez grającego na fletni Pana Georgija Agratinę oraz organistę Roberta
Grudnia.
Kulminacją Festiwalu, zarówno ze względu na rozmiary obsady wykonawczej, jak i udział światowej sławy kompozytora - Krzysztofa Pendereckiego, był koncert finałowy. Orkiestra Filharmonii Łódzkiej
pod batutą Penderckiego wykonała jego kompozycję De Profundis, a ponadto Bachowską Arię z III Suity D-dur, Adagio g-moll Albinoniego, napisaną specjalnie na tę okazję przez Agratinę Pieśń Pasterza pamięci
ks. Popiełuszki (kompozytor jako solista na fletni Pana) i wreszcie witalną, reprezentującą już bardziej nurt profanum, niż sacrum - VII Symfonię A-dur Ludwika van Beethovena. Pomiędzy utworami
muzycznymi ks. rektor Krzysztof Ołdakowski wygłosił esej, poświęcony zamordowanemu Kapłanowi.
Pomóż w rozwoju naszego portalu