Wieczorem, 5 maja, w kościele rektorackim pw. Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie artyści wykonali improwizacje na organy i saksofon to pieśni maryjnych: „Dzisiaj pozdrawiamy Maryjo Ciebie”, „Bogurodzica”, „Matko Niebieskiego Pana”, „Salve Regina” oraz „Matko Najświętsza”.
- Samo połączenie organów kościelnych i saksofonu jest rzadkością, a wręcz precedensem w muzyce, jednak w tak znakomitym wydaniu zestaw ten brzmi wyjątkowo. Improwizacje obecne w muzyce jazzowej coraz częściej łączone są z muzyką klasyczną – podkreśliła prowadząca koncert Paulina Kula.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Bogusław Grabowski (organy) i Maciej Sikała (saksofon) rozpoczęli współpracę w 2007 r. Ich debiutancki album The Colours of Space ukazał się w 2009 r., z kolei druga płyta Mater Sanctissima w 2015 r. i jest w całości poświęcona tematyce maryjnej.
Ks. Mariusz Frukacz
Reklama
Maciej Sikała to muzyk jazzowy, saksofonista, kompozytor i wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Współpracował koncertując lub nagrywając z czołówką polskiej sceny jazzowej między innymi z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Leszkiem Możdżerem, Jarosławem Śmietaną, Wojciechem Karolakiem oraz z muzykami z zagranicy takimi jak na przykład Lester Bowie, David Liebman, Billy Harper, Eddie Henderson, Tim Haggans czy David Kikoski. Sikała nagrał ponad 50 płyt w tym pięć autorskich, z których dwie były nominowane do nagrody „Fryderyki”. W ankiecie „Jazz Top” magazynu Jazz Forum muzyk zajmuje obecnie (oraz w latach 1995-2005, 2010, 2012-2014) pierwsze miejsce w kategorii saksofonu tenorowego.
Ks. Mariusz Frukacz
Natomiast Bogusław Grabowski to organista i kompozytor, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi klasę organów i improwizacji.
Muzyka jazzowa oraz połączenie improwizacji jazzowej z muzyką klasyczną i chorałem gregoriańskim już od wielu lat zajmuje ważne miejsce w programie Festiwalu „Gaude Mater”.
W ubiegłych latach uczestnicy festiwalu mogli wysłuchać dzieła „Verbum Incarnatum”, w którym kompozycje pochodzące z gregoriańskiej i ambrozjańskiej tradycji najstarszego śpiewu Kościoła, zostały zestawione z partią saksofonu sopranowego (głównie improwizacjami), w wykonaniu Pawła Gusnara oraz Mulierum Schola Gregoriana „Clamaverunt Iusti”.
Na festiwalu zabrzmiały m.in.: Msza jazzowa „Gregorian Jazz” Stanisława Fiałkowskiego, Misterium "Stabat Mater" na fortepian i chór gregoriański Włodka Pawlika, w wykonaniu tego znakomitego pianisty jazzowego, „Missa gratiatoria” i „Psalmy Dawidowe”, w wykonaniu m. in. Zohara Fresco i Leszka Możdżera.
Na festiwalu występowali m.in. Bobby McFerrin. amerykański wokalista jazzowy oraz Jan Garbarek i Hilliard Ensemble z dziełem „Officium” z muzyką średniowieczną, ilustrowaną saksofonowymi improwizacjami Jana Garbarka.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.
Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.