Akademia Familijna (z siedzibą w Warszawie) działa od 2003 r., upowszechniając w Polsce sprawdzone w świecie programy, pomagające rodzicom w procesie wychowania. Najpierw ruszyli z kursem „First Steps”, czyli Pierwsze kroki, adresowanym do rodziców dzieci w wieku od 0 do 3 lat. Ukończyło go już ok. 300 par rodziców, m.in. z Warszawy, Szczecina, Gdańska i Poznania, z sukcesem stosując w praktyce umiejętności nabyte podczas kursu. 9 stycznia br. odbyło się inauguracyjne spotkanie kursu we Wrocławiu.
„Pierwsze kroki” to ok. 10 półtoragodzinnych spotkań rodziców w dużych grupach, raz w miesiącu, przeplatanych spotkaniami w małych grupach z tą samą częstotliwością. Pomyślane tak, by stanowiły jak najmniejsze obciążenie dla rodziców, dają możliwość natychmiastowego praktykowania nowych pomysłów w domu.
Ciekawostką jest metoda prowadzenia kursu, kojarzona raczej ze sferą przedsiębiorczości i rozwiązywania problemów, wobec których teoria bywa mało przydatna. Mianowicie „case study”, czyli analiza przypadków, która świetnie się sprawdza także w rozwiązywaniu problemów w dziedzinie edukacji i wychowania. Polega ona na analizowaniu typowych sytuacji i zachowań w „wirtualnych” rodzinach. Najpierw w małej grupie (4-6 par), a następnie na spotkaniu plenarnym (12-18 par) rodzice werbalizują zauważone problemy wyimaginowanej rodziny. Dzieląc się pomysłami, szukają wspólnie najlepszych rozwiązań. Moderator, który sam także jest rodzicem małych dzieci, mobilizuje i inspiruje uczestników do wypowiedzi, podsumowując je w punktach.
Skuteczność tej metody widać już na pierwszym spotkaniu: o wiele łatwiej bowiem wskazywać na problemy innych, podpowiadając świetne rozwiązania. Praktyka pokazuje, że metoda ta uwrażliwia uczestników na problemy we własnych rodzinach, ułatwia ich identyfikację, ocenę faktów, i w końcu wprowadzenie - nie zawsze łatwego - rozwiązania. Uczą się wypowiadać opinie, słuchać innych i dokonywać samooceny. Małżonkowie mają niejednokrotnie szansę dotknąć problemów zwykle przemilczanych, znaleźć sposób na współpracę, odnowić komunikację.
Moderatorzy podkreślają, że do 3. roku życia można dzieci najwięcej nauczyć. Każde małe dziecko, uczone i stymulowane prawidłowo, ma zdolność przyswajania sobie wiedzy, która pomaga w rozwoju inteligencji i ukierunkowaniu ku dobru i szczęściu. Ważny jest tu wytrwały przykład własnych rodziców. „Pierwsze kroki” służą rozwijaniu w dziecku podstawowych, dobrych przyzwyczajeń, dotyczących: porządku, pór snu, posiłków, higieny.
Doświadczenia rodziców po kursach pokazują, że lepiej radzą sobie oni z zarządzaniem rodziną, nie rezygnując z zainteresowań intelektualnych i aktywności zawodowej. Podnoszenie jakości życia rodzinnego zawsze jest możliwe, zależy tylko od pracy. Jej efekt zawsze widoczny jest po pewnym czasie.
Może warto więc zaangażować się w naukę i praktykę nowych umiejętności, tak przydatnych w wychowaniu najdroższych nam pociech?
Pomóż w rozwoju naszego portalu