Obrazy z Muzeum Narodowego oglądać można w katedrze warszawsko-praskiej. - To przykład dobrej współpracy, który mógłby zaistnieć także w innych miastach Polski - mówi Ferdynard Ruszczyc, dyrektor Muzeum Narodowego.
Dzieła wypożyczone zostały z inicjatywy ordynariusza diecezji warszawsko-praskiej abp. Sławoja Leszka Głódzia. Pierwszy z czterech obrazów: Chrystus w Emaus pędzla Jana Tera Borcha (XVII w.), eksponowany jest w kaplicy Jezusa Miłosiernego, znajdującej się po lewej stronie ołtarza głównego. Znany temat religijny - spotkanie Jezusa z uczniami po Zmartwychwstaniu, Borch przedstawia w interesujący sposób. Decydującą rolę w obrazie odgrywa światło, którym artysta nie tylko modeluje postaci, ale także podkreśla przesłanie sceny. To jedno z niewielu dzieł, które pozostawił po sobie ten utrechcki malarz ze środowiska caravaggionistów. Obraz wypożyczony został do katedry praskiej w związku z przeżywanym w Kościele Rokiem Eucharystii.
W świątyni podziwiać można także Ostatnią Wieczerzę znakomitego francuskiego malarza scen religijnych i portretów Jeana Jouveneta (1644-1717). Obraz znajduje się nad tabernakulum. Jest on autorskim powtórzeniem sceny Ostatniej Wieczerzy wystawionej na paryskim salonie w 1704 r. Chociaż Jouvenet sięgnął po bardzo popularny w malarstwie temat, to nadał mu indywidualny rys widoczny w sposobie kompozycji sceny. Dzieło utrzymane jest w tradycji akademickiego francuskiego baroku. Warto zwrócić uwagę na świetne sportretowanie Apostołów w pełnej ekspresji scenie ustanowienia Eucharystii.
W kaplicy bocznej św. Antoniego, znajdującej się po prawej stronie katedry, umieszczony jest Poliptyk Bożonarodzeniowy z 1906 r. Hansa Thomy. Sześć dzieł składających się na cykl obrazowy ukazuje sceny związane z narodzeniem Pańskim. Są to kolejno od lewej: Anioł z gwiazdą betlejemską, Bóg Ojciec ze stajenką, objawienie Anioła pasterzom, Trzej Królowie w drodze do Betlejem oraz Matka Boża adorująca Dzieciątko.
Thoma był jednym z najbardziej cenionych artystów niemieckich przełomu XIX i XX w. W jego twórczości znajduje się wiele dzieł o tematyce chrystologicznej, są to głównie sceny odwołujące się do nauk i działalności publicznej Jezusa. W latach 1904-1906 Thoma wykonał cztery wersje przedstawienia z Narodzeniem Pańskim. Najbardziej znane znajduje się w kaplicy Hansa Thomy przy Kunsthalle w Karlsruhe. Kaplica została ufundowana przez Wielkiego Księcia Badenii Fryderyka I i grupuje dzieła malarza ukazujące sceny z życia Chrystusa, od narodzin aż do zbawczej śmierci na Kalwarii. Cykl obrazów ze zbiorów Muzeum Narodowego jest rzadkim przykładem zainteresowania się tematyką religijną na przełomie XIX i XX w.
W kaplicy św. Antoniego znajduje się także Spowiedź Vlastimila Hofmana, obraz namalowany przez niderlandzkiego artystę w 1906 r.
Dyrektor Ruszczyc wyraża zadowolenie, że obrazy z Muzeum Narodowego mogą znaleźć godne miejsce prezentacji, jakim jest kościół. Katedra warszawsko-praska jest drugą w stolicy świątynią, w której znajdują się dzieła malarskie wypożyczone z Muzeum Narodowego. Obrazy w ekspozycji stałej są także w kościele św. Brata Alberta na pl. Teatralnym. W katedrze św. Floriana będą one przebywały czasowo. Dzieła mają służyć lepszemu przeżywaniu przez wiernych wydarzeń w poszczególnych okresach roku liturgicznego.
„Projektowana nowa regulacja określana jest mianem związku partnerskiego i dotyczyć ma po pierwsze związków, które od dawna określane są w polskiej nomenklaturze prawnej mianem konkubinatu, jako mającego cechy stałości, opartego na współżyciu stron związku kobiety i mężczyzny. Jednak, po drugie, instytucja związku partnerskiego stanowić ma jednocześnie ramy prawne dla związków dwóch osób tej samej płci” - piszą członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim w oświadczeniu w sprawie regulacji związków partnerskich.
Według nauczania Kościoła katolickiego, małżeństwo nie jest tylko ludzką instytucją, lecz wyrazem woli Bożej i ma swój początek w akcie stworzenia człowieka. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - jako „męża” i „mężatkę” (tłum. Cylkow; Lepiej oddają to określenia mężczyzny i kobiety w innych językach: np. czeskim: muž i žena czy rosyjskim: mużczina i żenszczina.) - jedno ze względu na drugie (Rdz. 1,27). „Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem”. Jedność ciał oznacza intencję prokreacji dla stworzenia rodziny, a także wspólnotę ducha i złączenie osobistych losów. W kulturze judeochrześcijańskiej komplementarność płci i płodność należą więc do samej natury instytucji małżeństwa. Dlatego małżeństwo nie jest dostępne dla osób tej samej płci. Chrystus wyniósł małżeństwo między ochrzczonymi do godności sakramentu. Zaakcentował też jeszcze bardziej oryginalny zamysł Boży, podkreślając nierozerwalność małżeństwa: „Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6).
„Dobrze wiemy gdzie są miejsca przebywania legalnych i nielegalnych imigrantów, bezdomnych i innych potrzebujących. Udajemy się w te miejsca, jesteśmy tam z nimi jako streetworkerzy, słuchamy ich historii i próbujemy adekwatnie i skutecznie odpowiedzieć na konkretne potrzeby tych ludzi” - opowiada o posłudze w Sieci Bakhita siostra Gabriela Hasiura ze Zgromadzenia Sióstr Pasjonistek św. Pawła od Krzyża.
To międzyzakonna sieć współpracy i wsparcia, powołana w celu zwalczania i zapobiegania handlowi ludźmi oraz pomocy pokrzywdzonym w wyniku tego procederu. Nazwa sieci pochodzi od św. Józefiny Bakhity, która sama w dzieciństwie doświadczyła niewoli i stała się symbolem nadziei dla osób uwikłanych w tak dramatyczne sytuacje. W Polsce sieć działa przy Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń, zrzesza jednak nie tylko zakonnice, ale też świeckich. Ich misją jest przeciwdziałanie i pomoc ofiarom współczesnych form niewolnictwa.
Zamykając obrady watykańskiego Międzynarodowego Szczytu Praw Dziecka, Papież Franciszek poinformował, że planuje przygotowanie adhortacji poświęconej dzieciom.
Ojciec Święty, który rano rozpoczął swoim przemówieniem obrady Międzynarodowego Szczytu Praw Dziecka, z udziałem 50 liderów politycznych i społecznych z całego świata, spotkał się z uczestnikami także na zakończenie obrad, aby podziękować im za zaangażowanie i zachęcić do dalszych działań, dla których watykańskie spotkanie będzie dodatkowym bodźcem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.