Reklama

Wychowanie do uczestnictwa we Mszy św. (VI)

Znak jedności i węzeł miłości, Eucharystia

Niedziela w Chicago 6/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwa ostatnie artykuły zostały poświęcone określeniom Eucharystii, które to wyrażają jej wieloaspektowy wymiar, ukazując jednocześnie bogactwo tego „przedziwnego sakramentu”, w którym to sam Jezus, ofiarując się Ojcu, rodzi nas do nowego życia w mocy Ducha Świętego. Obecnie zatrzymamy się nad dwoma kolejnymi określeniami.
Pierwsze z nich: znak jedności i węzeł miłości. W naświetleniu tego określenia odwołajmy się do najstarszych pism chrześcijańskich: Didache i św. Cypriana.
Św. Cyprian (+258) mówi: „Bo gdy Pan Ciałem swoim zowie chleb wytworzony przez połączenie wielu ziaren, wskazuje na lud nasz zjednoczony, a gdy z gron mnóstwa jagód winnych wytłoczone i w jedno zebrane wino Krwią swoją nazwał, również trzodę naszą oznacza, gdzie wielość niezmiernie scala w jedność”. Twórcą tej jedności i miłości jest Duch Święty. To on tworzy z uczestniczących jedną miłującą się rodzinę, gdy podczas konsekracji uobecnia się Ofiara Krzyżowa. Jest również z uczestnikami Uczty, którzy przez to jeszcze pełniej stają się „jednym ciałem Pana”. „Chleb i Wino dzielone między wszystkich są dobrze przemawiającym znakiem jedności i miłości”. Trafnie wyraził to jeden z duszpasterzy: „Chciałbym, aby wszyscy w kościele czuli się jak w rodzinnym domu, byśmy byli zjednoczeni między sobą i wszyscy razem z Bogiem. Chodzi o duchowy klimat. Klimat jedności, czyli miłości”.
Zatrzymajmy się teraz nad najczęściej używanym określeniem, którym jest Eucharystia. Jest to słowo pochodzenia greckiego i znaczy tyle co dziękczynienie - eucharisteo. Charakter tego dziękczynienia, uwzględniający coraz to inne elementy, wyrażają we Mszy św.: Chwała na wysokości Bogu, modlitwy towarzyszące przygotowaniu darów, dialog wprowadzający do prefacji i prefacje, modlitwy eucharystyczne, doksologia, modlitwy po Komunii św.
Natomiast motywami dziękczynienia są: powszechne, absolutne i ostateczne wyzwolenie z niewoli grzechu, szatana i śmierci; uczestnictwo w tajemnicy śmierci i zmartwychwstania Chrystusa; dar Ducha Świętego; wysłuchiwanie naszych próśb; dobro i piękno w człowieku i świecie; miłość i łaska; pojednanie i zjednoczenie dwóch porządków rozdzielonych przez grzech. Jan Paweł II w encyklice O Eucharystii w życiu Kościoła powie, iż jednoczy ona niebo z ziemią. „Zawiera w sobie i przenika całe stworzenie. Syn Boży stał się człowiekiem, aby w najwyższym akcie uwielbienia przywrócić stworzenie Temu, który je uczynił z niczego. I w ten oto sposób On - Najwyższy i Wieczny Kapłan - wchodząc do odwiecznego sanktuarium przez swoją krew przelaną na krzyżu, zwraca Stwórcy i Ojcu całe odkupione stworzenie. Czyni to przez posługę kapłańską Kościoła, na chwałę Najświętszej Trójcy. Doprawdy jest to mysterium fidei, dokonujące się w Eucharystii: świat, który wyszedł z rąk Boga Stwórcy, wraca do Niego odkupiony przez Chrystusa”.
Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć, iż postawa dziękczynienia wyrywa człowieka z egoizmu, pozwala mu wychylić się ku dobru, a w konsekwencji ku dawcy, od którego ono pochodzi. I w tym sensie Eucharystia stawia nas we właściwej relacji: stworzenie - Stwórca. To nie my jesteśmy tutaj pierwszymi ofiarodawcami, ale to Bóg, rozpoznając naszą nędzę, wychodzi naprzeciw człowiekowi, uzdalniając go jednocześnie do złożenia siebie w darze. Jesteśmy więc tymi, którzy są zaproszeni do składania dziękczynienia z Chrystusem, w Chrystusie i przez Chrystusa najwyższemu Bogu, od którego wszystko, dla którego wszystko i przez którego wszystko istnieje.
Przypatrując się różnorodnym określeniom Eucharystii, zwróćmy uwagę na wieloaspektowość tego sakramentu, w którym to Bóg objawia się jako Emmanuel, czyli pozostający z nami. Bogactwo tej niepojętej ostatecznie rzeczywistości, w której to Bóg wydaje siebie w znaku „pokornego chleba”, skłania człowieka wiary do wielkiego dziękczynienia. Czy możemy zatem, wiedząc, że jesteśmy nieustannie obdarowywani, zachować chłodny dystans w uwielbianiu Pana?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W tym mieście poziom praktyk religijnych jest jednym z najwyższych w Polsce

2025-01-21 10:54

[ TEMATY ]

Bazylika

sanktuarium

Limanowa

diecezja tarnowska

Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w

Msza św. w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Limanowej

Msza św. w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Limanowej

- Czymś charakterystycznym dla tych terenów, nie tylko Limanowszczyzny ale i całej diecezji tarnowskiej, jest trwająca nieprzerwanie od pokoleń więź rodzinna i więź ze środowiskiem lokalnym - mówi KAI ks. prał. Wiesław Piotrowski, proboszcz Bazyliki Matki Bożej Bolesnej w Limanowej. Doświadczony duszpasterz opowiada o nadzwyczaj intensywnym życiu religijnym miejscowej wspólnoty, o dużym zaangażowaniu świeckich skupionych w kilkudziesięciu wspólnotach i stowarzyszeniach a zarazem o roli limanowskiej bazyliki jako lokalnego sanktuarium. To wszystko sprawia, że Limanowa jest tym miastem w Polsce, gdzie poziom praktyk religijnych jest jednym z najwyższych.

Marcin Przeciszewski, KAI: W Limanowej zaskoczeniem dla przybysza z zewnątrz jest bardzo wysoka religijność tutejszej społeczności jak zresztą i całej diecezji tarnowskiej. Widzimy wypełnione kościoły, obecne są wszystkie pokolenia. W całej Polsce obserwujemy spadek praktyk religijnych, szczególnie w młodym pokoleniu, a tutaj trudno dostrzec to zjawisko. Jakie są źródła tego fenomenu?
CZYTAJ DALEJ

Franciszek zachęca do słuchania słowa Bożego i dyspozycyjności na jego wskazania

2025-01-22 09:45

[ TEMATY ]

Watykan

Słowo Boże

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

„Uczmy się od Maryi, Maryi, Matki Zbawiciela i naszej Matki, by otwierać uszy na Boże Słowo, przyjmować je i strzec, aby przemieniało nasze serca w przybytki Jego obecności, w gościnne domy dla znużonych i potrzebujących nadziei” - powiedział papież Franciszek podczas dzisiejszej audiencji ogólnej w Watykanie. Ojciec Święty po dwóch katechezach na temat ochrony dzieci powrócił do cyklu jubileuszowego o Jezusie Chrystusie, naszej nadziei. Wskazując na przykład Maryi poruszył znaczenie słuchania słowa Bożego i dyspozycyjności na jego wskazania.

Franciszek podkreślił skutki przemieniającej mocy Bożej, jakie możemy dostrzec w scenie Zwiastowania. Zwrócił uwagę, iż Archanioł Gabriel zwraca się do Maryi z niezwykłym pozdrowieniem: „bądź pozdrowiona!”, „raduj się!”, zapraszającym do radości. Ponadto Bóg nazywa Maryję „pełna łaski” i zapewnia Dziewicę, że jest Jej towarzyszem, Jej głównym sprzymierzeńcem.
CZYTAJ DALEJ

Łódzkie: Nowe inwestycje społeczne

2025-01-22 09:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Łódzkie regionem nowych szans” w województwie łódzkim powstaną inwestycje mające na celu pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym i ubóstwem.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję