Reklama

Pokuta i nawrócenie drogą ku spotkaniu ze Zmartwychwstałym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia ludzkości, a tym samym każdego z nas jest historią człowieka, który błądzi na pustyni zła, oschłości i samotności. Tragizm grzechu przerwał niewysłowioną harmonię stworzenia, którą u zarania ustanowił Pan Bóg. Pomimo dotykających nas konsekwencji grzechu, Bóg nie oddalił się od swego stworzenia, lecz z nim pozostał, i ze szczególnym uporem i miłością poszukuje synów marnotrawnych, którzy uciekają sprzed Jego oczu. Stwórca wyszedł naprzeciw grzesznego ludzkiego życia w Słowie Wcielonym. Jezus Chrystus jawi się na scenie historii jako „Baranek Boży, który gładzi grzechy świata”. Pierwsze słowa, które wypowiedział publicznie są aktualnym do dziś przesłaniem: „Nawracajcie się, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie” (Mt 4, 17). Nawoływanie do nawrócenia zachęca nie tylko do zmiany postępowania, ale i radykalnej przemiany myślenia i serca. Odwrócenie się od zła, to wejście na drogę wiodącą do Królestwa sprawiedliwości, miłości i prawdy. Podejmując trud nawrócenia, człowiek powraca, jak syn marnotrawny, do domu Ojca, który nigdy o nim nie zapomniał i nie opuścił. Spotkanie z Chrystusem jest szansą zmiany życia i umożliwia, po zakończeniu doczesnej pielgrzymki, stanięcie u wrót Królestwa Bożego.
Ziemską misję Chrystusa kontynuowali Apostołowie, również nawołując do nawrócenia: „Nawracajcie się i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych” (Dz 2,37-38). Uniwersalność ewangelicznego nauczania pozwala na nieustanne odkrywanie na nowo sakramentu pokuty, w jego najgłębszym znaczeniu - jako spotkania z Bogiem, który przebacza za pośrednictwem Chrystusa w Duchu Świętym. Ustawiczna refleksja nad tym sakramentem uwarunkowana jest przede wszystkim głoszeniem miłości Ojca, jako fundamentu życia i chrześcijańskiej aktywności w kontekście współczesnej rzeczywistości, w której etyczna wizja ludzkiej egzystencji jest marginalizowana. Zagubienie sensu wyznania grzesznej sfery własnego życia wynika z utraty poczucia grzechu (odróżnienia dobra i zła). Pojęcie winy interpretuje się często w kategoriach psychologii i socjologii. Życie ludzkie bez walorów duchowych i praktycznych (bez sakramentu pokuty) systematycznie podlega erozji i jałowieje. Biblijne przesłanie do pokuty w życiu chrześcijańskim realizuje się jako nieustanne dążenie do nawrócenia. Podejmowanie i realizacja dzieł pokutnych jest stymulatorem przemian w świadomości, należy odczytywać je jako owoc Bożej łaski. Z wezwaniem do nawrócenia związane jest również przebaczenie grzechów: „Pokutujcie więc, i nawracajcie się, aby grzechy wasze zostały zgładzone” (Dz 3, 19). Nawrócenie jest wymogiem ostatecznego przymierza z Bogiem oraz niezmienną postawą tego, kto przyjmuje ewangeliczne nauczanie, stając się cząstką Bożego Królestwa w jego dynamizmie historycznym i eschatologicznym. Pojednanie z Bogiem nie kończy się w momencie liturgicznego sprawowania sakramentu pokuty, ale winno prowadzić do przeżywania postawy pokutnej jako ustawicznego wymiaru doświadczenia chrześcijańskiego życia. Sakrament pokuty toruje drogę wiodącą ku świętości życia oraz umożliwia odnalezienie prawdy, zakłóconej i naruszonej przez grzech. W duchowości człowieka autentycznie przeżywającego pojednanie z Bogiem umacnia się radość, jaką niesie ze sobą perspektywa zbawienia i życia wiecznego. Owa radość przez wielu ludzi naszych czasów jest często mało odczuwana, czasem niezrozumiała, a nawet nieznana. Jednak dla wszystkich grzesznych zawsze jest otwarta brama wiodąca ku zbawieniu. Człowiek bowiem nie jest pozostawiony sam sobie, albowiem zawsze obok jest Jezus Chrystus. Ostoją grzesznego człowieka jest zatem Słowo Wcielone, które napełnia boskością chore serce ludzkości, aby prowadzić ją drogą świętości ku życiu wiecznemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w Jerozolimie: modlitwa o pokój, niepewny los chrześcijan

2025-04-13 18:47

[ TEMATY ]

Jerozolima

Niedziela Palmowa

chrześcijanie

modlitwa o pokój

Adobe Stock

Niedziela Palmowa w Jerozolimie

Niedziela Palmowa w Jerozolimie

W Jerozolimie uroczystej eucharystii Niedzieli Palmowej w bazylice Bożego Grobu oraz tradycyjnej procesji palmowej z Betfage na Górze Oliwnej przewodniczył łaciński patriarcha kard. Pierbattista Pizzaballa.

W koncelebrowanej Eucharystii wzięło udział 4 biskupów, 80 kapłanów oraz wierni lokalnego kościoła i pielgrzymi przybyli na Wielkanoc do Jerozolimy. Po poświęceniu palmowych liści i gałązek oliwnych procesja trzykrotnie okrążyła grób Zmartwychwstałego Pana.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję