Reklama

Muzyka pasyjna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pasja jest utworem wokalno-instrumentalnym, opiewającym mękę i śmierć krzyżową Jezusa Chrystusa. Forma ta wywodzi się ze średniowiecznej tradycji uroczystego odczytywania odpowiednich fragmentów czterech Ewangelii podczas Mszy św., celebrowanych w okresie Wielkiego Tygodnia. Już św. Augustyn zwraca uwagę, iż za jego czasów opis Męki Pańskiej czytano w szczególnie wzniosły sposób. W X wieku znany był podział pasji na kolejne części, z wyodrębnionymi rolami Chrystusa, Ewangelisty (narratora), solistów i tłumu.
Pierwsze muzyczne opracowania pasji pojawiły się w XII wieku. Polegały one na śpiewnej recytacji ewangelicznych opisów męki Chrystusa. W renesansie powstają pasje wielogłosowe, przyjmujące formę motetową, autorstwa takich mistrzów, jak Jacob Obrecht, Jean le Coq, Cipriano de Rore, Orlando di Lasso.
W epoce baroku, pod wpływem opery, do pasji wprowadzone zostały arie, recytatywy, partie chóralne i instrumentalne. Wybitnym twórcą tego typu pasji był niemiecki kompozytor Heinrich Schütz. Swoistą sumą barokowej twórczości pasyjnej są arcydzieła Jana Sebastiana Bacha, ukształtowane pod wpływem stylu koncertującego, muzyki kantatowej i włoskiego oratorium pasyjnego.
Męka i śmierć Chrystusa stanowi źródło inspiracji, z którego czerpią liczni twórcy, działający w naszych czasach. Jednym z nich jest Arvo Pärt, urodzony niedaleko Tallina, wybitny kompozytor estoński. Jego Pasja, pozbawiona malowniczych ozdobników, oddziałuje na słuchaczy ascetyzmem zastosowanych środków ekspresji muzycznej. Chwile ciszy, o ściśle określonej długości, zapadające pomiędzy kolejnymi częściami utworu, zdają się tu spełniać rolę równie ważną jak muzyka. Główna narracja w dziele Pärta należy do ewangelicznego kwartetu, złożonego z sopranu, altu, tenoru i basu. W myśl zasady sformułowanej przez Pärta, melodia i akompaniament stapiają się w całkowicie jednolitą strukturę.
Sugestywnie brzmi partia Jezusa. Śpiewa ją w wolnym tempie głos basowy, któremu towarzyszą organy. Jedna linia łączy się tu z drugą, tworząc ścisły matematyczny związek. Słowa Piłata przekazuje tenor. Role wszystkich innych postaci, łącznie z tłumem, przypisane zostały chórowi. Akompaniament spoczywa na skrzypcach, oboju, wiolonczeli, kontrabasie oraz organach. Ramy dla tekstu biblijnego tworzy część początkowa, zatytułowana Pasja Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Jana oraz finałowa modlitwa Ty, który cierpiałeś za nas, miej dla nas litość. Amen.
Pasja Arvo Pärta została zarejestrowana na płycie CD, wydanej przez firmę fonograficzną „NAXOS”. Wykonawcami są wokaliści oraz instrumentaliści angielscy z basem Robertem Macdonaldem (Jezus) i tenorem Markiem Andersonem (Piłat) na czele. Całość poprowadził Antony Pitts.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Niedziela Palmowa

2025-04-11 15:46

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

fot. s. Amata Nowaszewska CSFN

Wjazd do Jerozolimy, galeria sztuki średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie

Wjazd do Jerozolimy, galeria sztuki średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Pan Bóg mnie obdarzył językiem wymownym, bym umiał pomóc strudzonemu krzepiącym słowem. Każdego rana pobudza me ucho, bym słuchał jak uczniowie. Pan Bóg otworzył mi ucho, a ja się nie oparłem ani się nie cofnąłem. Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami i opluciem. Pan Bóg mnie wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam.
CZYTAJ DALEJ

Lourdes: rekordowa pielgrzymka paryskich licealistów, zabrakło miejsc noclegowych

2025-04-13 19:09

[ TEMATY ]

Lourdes

Paryż

licealiści

miejsca noclegowe

Adobe.Stock

Bazylika MB Różańcowej w Lourdes

Bazylika MB Różańcowej w Lourdes

Sanktuarium w Lourdes okazało się za małe, by pomieścić wszystkich licealistów z regionu paryskiego, którzy chcieli wziąć udział w rozpoczętej wczoraj pielgrzymce Frat 2025. Gdyby bazylika św. Piusa X była większa, gdyby w Lourdes było więcej miejsc noclegowych, mogłoby przyjechać co najmniej 15 tys. samej młodzieży, a tak jest nas 13,5 tys., młodzieży i ich opiekunów – mówi ks. Gaultier de Chaillé organizator pielgrzymki. Dla porównania podaje, że w poprzednich edycjach Frat brało udział ok. 10 tys.

Młodzi wracają do kościoła
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję