Spotkanie rozpoczęło się od wspólnej modlitwy w rokitniańskiej bazylice. Następnie jego uczestnicy przenieśli się do tzw. Sali Kamionkowej, gdzie wysłuchali słów, które skierował do nich rzecznik prasowy KEP. – Na zaproszenie ks. bp. Tadeusza Lityńskiego mam tą radość, żeby być w tej diecezji. To pokazuje wielkie zaangażowanie księdza biskupa w to, aby życie Kościoła przekazywać również przez środki społecznego przekazu, żeby to był nasz chleb powszedni, takie nasze normalne życie. Wcześniej byłem w diecezji płockiej, teraz w zielonogórsko – gorzowskiej, więc jest to taka okazja, żeby się spotkać – powiedział ks. Paweł Rytel – Andrianik.
Reklama
Tematem spotkania była „Obecność Kościoła w mediach społecznościowych”. – 92 procent Polaków to katolicy i dlatego obecność Kościoła w mediach społecznościowych – jak to mówią Amerykanie – jest „must be”. Kościół po prostu musi być w mediach społecznościowych. Kiedyś mój znajomy kolega w zakrystii mówi tak: „Ja to nie mam facebooka”. A drugi ksiądz mówi mu: „Jak ty chcesz dotrzeć do młodzieży, jak ty nie masz facebooka”. I dlatego to jest po prostu nasze „must be” – musimy być w mediach społecznościowych dlatego, że młodzież jest najbardziej na tym „szóstym kontynencie” – i to nie tylko młodzież – czyli na kontynencie cyfrowym – powiedział ks. Paweł Rytel – Andrianik. – Naszym zadaniem jest towarzyszenie młodzieży wirtualne – i to nie tylko młodzieży – i przyprowadzenie z wirtualu do sakramentalu, czyli ze świata wirtualnego do spotkania z Jezusem Chrystusem obecnym w Najświętszym Sakramencie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W spotkaniu oprócz zainteresowanych duchownych, uczestniczyły osoby odpowiadające za parafialne strony internetowe oraz parafialne profile na twitterze i facebooku. Wśród nich Anna Maria Fedurek, która prowadzi stronę internetową Caritas Diecezji Zielonogórsko – Gorzowskiej. – Nasza strona internetowa caritaszg.pl aktualnie jest po gruntownej przebudowie. Staramy się nadążać za nowymi trendami, by ta strona była prosta, intuicyjna, by każdy – zarówno wolontariusz, który ma 15 lat, jak i ten z parafialnego zespołu, który ma plus 60 – mógł znaleźć na tej stronie to, co najbardziej potrzebuje, wszystkie dokładne informacje. Poza tym najważniejsze też jest to, żeby ona była często aktualizowana. Staramy się jako Caritas wrzucać na tą stronę różnego rodzaju nasze akcje, żeby wszystko było na bieżąco, ale też rozliczać się z tego, co już było i umieszczać przede wszystkim kontakty w postaci numerów telefonów, emaili do wszystkich naszych pracowników, do wolontariuszy, żeby każdy kto wejdzie na naszą stronę, znalazł to, co potrzebuje.
Ks. Andrzej Sapieha, rzecznik prasowy Kurii Diecezjalnej w Zielonej Górze mówi, że parafialne strony internetowe w naszej diecezji wyglądają bardzo różnie. – Przede wszystkim nie wszystkie parafie jeszcze w ogóle są obecne w Internecie. Wiele już oczywiście posiada swoje strony internetowe, niektóre nawet bardzo rozbudowane i atrakcyjne, niektóre bardzo proste tylko w takiej formie pewnej wizytówki parafialnej, ale jest jeszcze ciągle spora część parafii, która nie korzysta z tych środków komunikacji – z internetu, z mediów społecznościowych. Także ten obraz jest bardzo różny – mówi ks. Andrzej Sapieha. – To jest kwestia ostatnich kilku lat, kiedy Internet staje się już takim narzędziem komunikacji bardzo powszechnym, popularnym. W zasadzie nie wyobrażamy sobie dzisiaj życia bez Internetu, choć pamiętam, że kiedy przed kilkunastu laty zaczynałem pracę w Kurii Diecezjalnej to nie funkcjonowała jeszcze poczta elektroniczna w diecezji, nie było chyba jeszcze strony internetowej, o ile dobrze pamiętam, więc to wszystko rodziło się w zasadzie na naszych oczach i ciągle jeszcze się rodzi. Pojawiają się nowe narzędzia komunikacyjne, o których jeszcze przed kilkunastu laty w ogóle nie słyszeliśmy i nie wyobrażaliśmy, że takie mogą istnieć, więc ten rozwój jest naprawdę bardzo dynamiczny.
Spotkanie z rzecznikiem prasowym KEP odbyło się z inicjatywy bp. Tadeusza Lityńskiego, który zaprosił ks. Pawła Rytel – Andrianika do naszej diecezji. – Dzisiaj media społecznościowe, w ogóle internet, są bardzo ważnym środkiem komunikacji i dlatego też tutaj staramy się odpowiadać na wyzwania współczesności. Dzisiaj wiele osób, także duchownych, uczestniczy poprzez twitter, poprzez facebook czy różne mikroblogi w przekazywaniu życia Kościoła i to myślę też jest bardzo ważne w dziele ewangelizacji – powiedział pasterz diecezji.