Kościół w Polsce - w trosce o wspólne dobro - zwraca szczególną
uwagę na istniejące aktualnie patologie w życiu społeczno-gospodarczym.
Jednocześnie przestrzega przed nimi i zachęca do ich zwalczania.
Jedną z głównych patologii jest narastające zjawisko korupcji. Innym
problemem jest zagubienie się człowieka w nowym systemie gospodarczym,
przejawiające się w kryzysie osobowości. Zjawiska te powstają i rozwijają
się szczególnie w wyniku słabości systemu społeczno-gospodarczego.
Kościół nieustannie przestrzega przed kryzysem postaw etycznych,
potrzebnych do utrzymania kierunku przemian i osiągnięcia celu. Synod
postuluje, aby zwracać większą uwagę na właściwe używanie wolności
oraz kultywowanie i rozwój cnót fundamentalnych dla życia społeczno-gospodarczego.
Wśród wielu wyzwań na płaszczyźnie życia społeczno-gospodarczego
na szczególną uwagę zasługuje problem bezrobocia. Nie do Kościoła
jednak należy rozwiązywanie tej kwestii poprzez tworzenie odpowiednich
mechanizmów ekonomicznych i politycznych. Kościół jednak nie może
nie włączyć się w przemianę losu osobistego i poszukiwanie miejsca
w życiu społecznym dla tych, którzy pozbawieni są pracy. Wśród licznie
podejmowanych działań nie brakuje pomocy charytatywnej oraz troski
o duchowy wymiar życia bezrobotnych.
Kolejny problem, który poruszył Synod, to uczestnictwo
w życiu politycznym. Troska o dobro wspólne w życiu społecznym domaga
się od każdego człowieka zaangażowania w działalność społeczno-polityczną.
Wypełnienie Bożego nakazu: "czyńcie sobie ziemię poddaną" (por. Rdz
1, 28) wiąże się nie tylko z panowaniem człowieka nad stworzeniem,
ale obejmuje ono także wszelkie jego działanie związane z organizowaniem
współżycia ludzkiego, tak by powstały warunki coraz bardziej odpowiadające
naturze człowieka: "Pismo Święte mówi nam nieustannie o czynnym zaangażowaniu
na rzecz brata i wymaga współodpowiedzialności, która powinna obejmować
wszystkich ludzi. Wymaganie to nie ogranicza się do własnej rodziny,
ani nawet Narodu czy Państwa, lecz obejmuje według pewnego porządku
całą ludzkość, tak że dla nikogo los innych członków ludzkiej rodziny
nie może być obojętny" (CA 51). Nawet jeśli Ewangelia nie mówi wprost
o zaangażowaniu politycznym, to jednak dla chrześcijan nauka Jezusa
Chrystusa i Jego postawa stanowią zawsze ważny punkt odniesienia.
Jezus nakazuje Piotrowi uiścić wymagany podatek świątynny (por. Mt
17, 24-26), a w odpowiedzi na pytanie o zasadność płacenia podatków
okupantowi posługuje się rzymską monetą z podobizną cezara, wskazując
na istnienie obok duchowego także ziemskiego porządku. Człowiek stworzony
na obraz i podobieństwo Boże nosi na sobie oprócz Boskiej podobizny,
także i doczesną, ziemską, i dlatego nie może zachowywać dystansu
w stosunku do spraw ziemskich, a do nich należy też i polityczne
zaangażowanie, które zostało powierzone ludziom świeckim. To właśnie
ich zadaniem jest ulepszenie porządku doczesnego przez "przepojenie
zmysłem chrześcijańskim nie tylko obyczajów i świadomości, ale również
prawa i struktury społeczności świeckiej" (PP 6).
cdn.
Pomóż w rozwoju naszego portalu