Inauguracja w Katedrze Legnickiej
Na koncercie inauguracyjnym w legnickiej katedrze wykonano dzieła pięciu polskich kompozytorów współczesnych. Były to kolejno: Koncert na organy i orkiestrę smyczkową oraz Magnificat na trzygłosowy chór dziecięcy i organy (prawykonanie) Mariana Sawy, Magnificat na chór żeński i organy Michała Sławeckiego (prawykonanie), trzy fragmenty z Małego modlitewnika muzycznego Tadeusza Zygfryda Kasserna, Serenada na smyczki Romualda Twardowskiego oraz - na zakończenie - Missa solemnis homage a´ Josquin des Prés na sopran, baryton, chór mieszany i zespół instrumentów dętych Stanisława Moryto. W koncercie udział wzięli: Anna Wyżykowska - sopran, Maria Krajewska - organy, Michał Sławecki - organy i baryton, Chór Mieszany ZSM im. G. Bacewicz w Warszawie, Orkiestra Kameralna PLM im. Z. Brzewskiego w Warszawie, Zespół Instrumentów Dętych oraz dyrygenci: Andrzej Gębski i Wanda Tchórzewska-Kapała. Tego wieczoru zaprezentowano utwory zróżnicowane i ciekawe. Szczególnie zapadły w pamięć dwa wykonania wybitnego kompozytora i organisty, zmarłego 27 kwietnia br. - Mariana Sawy, od lat związanego z legnickim Conversatorium.
Muzyka kameralna w Kościele Mariackim
Reklama
Drugi koncert (7 września) miał miejsce w kościele Mariackim. Podobnie jak we wszystkich koncertach tegorocznego festiwalu, program wieczoru w całości wypełniła polska muzyka współczesna. Młodzi artyści: Maria Krajewska - organy, Lubomir Jarosz - trąbka, Aleksander Gabryś - kontrabas oraz Orkiestra Kameralna Camerata Impuls pod dyrekcją Małgorzaty Kaniowskiej wykonali następujące dzieła: Largo e molto espressivo na smyczki Andrzeja Dziadka, Music for strings (prawykonanie) Renaty Baszun, Prolog na trąbkę i organy Mariana Borkowskiego, III Symfonię organową, zatytułowaną Katedra Królewska na Wawelu Benedykta Konowalskiego (prawykonanie), Muzykę jesienną na orkiestrę smyczkową (prawykonanie) legniczanina Ryszarda Osady, wreszcie Il Cicerone per contrabbasso ed strumenti ad arco (prawykonanie) Ryszarda Gabrysia. Koncert w kościele Mariackim, ale także inne koncerty tegorocznego festiwalu, dały dowód, że Conversatorium nie ogranicza się wyłącznie do prezentacji muzyki organowej, umożliwiając także wykonania dzieł kameralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. Nie mniej istotna jest dbałość o młodych wykonawców, którzy podczas tegorocznego festiwalu pokazali się od jak najlepszej strony.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Koncert kompozytorski - Mistrz i jego uczniowie w Akademii Rycerskiej
Reklama
Trzeciego dnia festiwalu w Akademii Rycerskiej odbył się koncert kameralny, na program którego złożyły się utwory prof. Stanisława Moryto oraz studentów i absolwentów jego klasy kompozycji w warszawskiej Akademii Muzycznej. Pierwszą część koncertu wypełniły utwory wychowanków Stanisława Moryto: Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian Weroniki Ratusińskiej, 3 pieśni dekadenckie na mezzosopran i fortepian Michała Sławeckiegooraz - na zakończenie pierwszej części koncertu - PoliEtiuda na klarnet, skrzypce i wiolonczelę Miłosza Bembinowa. Na drugą natomiast część wieczoru w całości złożyły się dzieła mistrza - Stanisława Moryto. Tym razem kompozytor ten zdecydował się na zapoznanie legnickiej publiczności ze swoją twórczością kameralną: 4 pieśni do słów Krzysztofa Lipki, 5 pieśni do słów Eliasza Rajzmana - oba cykle na głos i fortepian oraz - pomiędzy nimi - A tre na dwa akordeony i instrumenty perkusyjne. W wykonaniach obu części koncertu udział wzięli: Aneta Łukaszewicz - mezzosopran, Andrzej Gębski - skrzypce, Tomasz Strahl - wiolonczela, Artur Pachlewski - klarnet, Jerzy Maciejewski - fortepian, Grzegorz i Radosław Toporowscy - akordeony, Stanisław Skoczyński - instrumenty perkusyjne.
Inicjatywa prezentacji przez prof. Stanisława Moryto utworów jego studentów i absolwentów jest godna uznania. Działanie takie nie tylko ułatwia młodym adeptom kompozycji artystyczny start, a dla niektórych jest debiutem, ale pozwala także na zaistnienie ich dzieł w świadomości społecznej.
Koncert finałowy
Ostatni dzień festiwalu zakończył się koncertem finałowym w katedrze legnickiej. Wieczór wypełniły kompozycje organowe i kameralne z udziałem organów: Mały Szkic na saksofon i organy Miłosza Bembinowa (prawykonanie), II Fantazja na organy francuskiego kompozytora Jehana Alaina, Msza do św. Huberta na róg myśliwski i organy Mariana Sawy (prawykonanie) oraz trzy utwory przeznaczone na kwartet smyczkowy: III Kwartet smyczkowy Pawła Łukaszewskiego, Kwartet smyczkowy Marcina Błażewicza, Devil´s elbow op. 8 - 7 wariacji con attacca na kwartet smyczkowy Klaudii Pasternak. W prezentacji dzieł organowo-kameralnych udział wzięli: Paweł Gusnar - saksofon, Jacek Smoczyński - róg myśliwski oraz wykonujący partię organów we wszystkich wymienionych utworach Jan Bokszczanin, natomiast wszystkie trzy kwartety smyczkowe zaprezentował czołowy polski zespół - Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duź - altówka, Marian Wasiółka - wiolonczela.
Wszystkie koncerty festiwalowe ubogaciła swoim słowem Stanisława Grażyńska z Radia Gdańsk.
Sesja naukowa i płyta kompaktowa
Festiwalowi towarzyszyła w tym roku sesja naukowa, zatytułowana Conversatorium Organowe a poziom kształcenia młodych organistów. Na program konferencji złożyło się osiem referatów związanych tematycznie z problematyką festiwali oraz wykonywaną twórczością kompozytorską. Wzięli w nim udział: Jagna Dankowska, Magdalena Dziadek, ks. Piotr Dębski, Marietta Kruzel-Sosnowska, Marcin Łukaszewski, Stanisław Moryto, Walentyna Węgrzyn-Klisowska, Rostisław Wygranienko.
Z okazji 20-lecia festiwalu wydano dwupłytowy album (DUX 0522-23), prezentujący osiągnięcia Conversatorium. Na płytach umieszczono dzieła, które miały bądź to swe prawykonania podczas kolejnych edycji legnickiego festiwalu, bądź też zostały nagrodzone na Konkursie Kompozytorskim dla uczniów średnich szkół muzycznych, który od 1997 r. towarzyszy festiwalowi. W nagraniach udział wzięli wykonawcy również związani z legnickim Conversatorium Organowym, a także laureaci Konkursu Polskiej Muzyki Organowej XX wieku - kolejnej imprezy organizowanej w ramach legnickiego festiwalu.
Festiwal nie tylko zalicza się do najważniejszych legnickich imprez muzycznych w ciągu roku, ale pełni niesłychanie ważną rolę w upowszechnianiu muzyki nieznanej, zapomnianej, wreszcie zupełnie nowej. O tym, że impreza ta jest potrzebna, zaświadczyć może żywe zainteresowanie publiczności, która szczelnie wypełniła kościoły i Akademię Rycerską podczas wszystkich czterech koncertów.