Reklama

Kiedy zaczęliśmy strajkować...

Niedziela dolnośląska 47/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z Idzim Gagatkiem, działaczem „Solidarności”, współtwórcą wałbrzyskich struktur związku, organizatorem strajków w Wałbrzychu, rozmawia Tomasz Pluta

Tomasz Pluta: - Który zakład w Wałbrzychu jako pierwszy zaczął strajk w 1980 r.?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Idzi Gagatek: - W Wałbrzychu strajk wybuchł 27 sierpnia. Pracowałem wtedy w kopalni „Thorez” na szybie „Julia”. Jako pierwsi pracę przerwali górnicy na szybie „Chwalibóg” na nocnej zmianie. Rano, kiedy przyszliśmy do kopalni, część osób nie zjechała pod ziemię, przyłączając się w ten sposób do strajkujących. Niestety, pewna część załogi pod silnym naciskiem dyrekcji podjęła pracę.
Jednak już wtedy strajkujący stanowili większość. Postanowiliśmy więc zjechać pod ziemię i zatrzymać wszystkie urządzenia. Po dotarciu do celu okazało się, że już wszyscy wyjechali z dołu, a „Chwalibóg” miał już sformułowane postulaty zredagowane na podstawie postulatów gdańskich.

- W jaki sposób postulaty z Wybrzeża dotarły do was, przecież wtedy nie było Internetu czy telefonów komórkowych?

Reklama

- Głównym źródłem informacji w tamtym czasie było Radio „Wolna Europa”, którego słuchaliśmy systematycznie, natomiast ulotki z treścią postulatów otrzymaliśmy od kolegów z Wrocławia. Dołączyliśmy do nich swoje. Jak wiemy, część z nich została zrealizowana. Żądaliśmy między innymi wolnych sobót i niedziel, uprawnień emerytalnych po przepracowaniu 25 lat pod ziemią, wolnych związków zawodowych itd.
W dalszej kolejności utworzyliśmy tzw. oddziałowe trójki, każdy z oddziałów delegował swoich przedstawicieli, spośród nich powołano Sztab - Zakładowy Komitet Strajkowy. Ja wszedłem w skład Sztabu. Dyrekcja przydzieliła nam pomieszczenie, to był taki bunkier podziemny, nazywaliśmy go „przeciwatomowy”. Wieści o strajku szybko rozeszły się po całym mieście, jeszcze tego samego dnia po południu przyłączyły się do strajku wałbrzyskie PKP i PKS. Na kopalni „Thorez” powstał tzw. MKS - Międzyzakładowy Komitet Strajkowy. Wówczas nie wiedzieliśmy, jak trzeba organizować strajk. Myśleliśmy, że wystarczy porzucić pracę. Dopiero pracujący wśród nas górnicy, którzy zdobywali doświadczenie we Francji, udzielili nam wskazówek, jak powinien wyglądać strajk okupacyjny: zamknąć bramy, postawić strażników, pozamykać biura, odłączyć wszystkie telefony, zostawić tylko jeden czynny, odsunąć dyrektora itd. Te rady bardzo nam pomogły, dzięki nim cała organizacja strajku wyszła dobrze. Przez dwa dni praktycznie mieszkaliśmy na terenie kopalni, później odprawiona została Msza św. na placu przykopalnianym przez ks. Juliana Źrałko, duszpasterza świata pracy. To była wielka otucha.

- Jakie były Pańskie dalsze losy, stan wojenny i późniejsze lata?

- W czasie stanu wojennego byłem internowany, przebywałem w Świdnicy i Kamiennej Górze. Gdy mnie wypuszczono, rozpocząłem pracę„ podziemną” - drukowanie ulotek i ich kolportaż. Z tego powodu miałem kilka razy w domu rewizję, dwa razy zostałem aresztowany, przesiedziałem w więzieniu cały miesiąc. W 1984 r. postanowiono zwolnić mnie z pracy i to dyscyplinarnie, ponieważ jednak już wtedy miałem bardzo zaawansowaną chorobę zawodową, przysługiwało mi 6 miesięcy zwolnienia lekarskiego i z niego skorzystałem, ale po upływie tego okresu 14 grudnia rozwiązano ze mną umowę o pracę… Ciężko było.

- Jak wtedy radził Pan sobie?

- Olbrzymie wsparcie duchowe otrzymywałem dzięki pieszym pielgrzymkom na Jasną Górę, w których w sumie uczestniczyłem dziesięć razy, pielgrzymowałem również do sanktuarium w Krzeszowie. Później wyjechałem do Wielkopolski, gdzie do dzisiaj mieszkam. Stamtąd też pochodzę. Czas szybko leci, dzisiaj mam już 73 lata. Mieszkam na wsi, pośród lasów, łąk. Uszczerbek na zdrowiu mam znaczny, ale tamten klimat bardzo mi służy. Do Wałbrzycha przyjeżdżam na różnego rodzaje uroczystości państwowe i solidarnościowe, takie jak te w Książu.

Reklama

- Był i jest Pan osobą bardzo rozpoznawalną, to zasługa między innymi Pańskich okazałych wąsów, o których krążyły legendy, zwłaszcza dotyczące sum ubezpieczenia. Proszę powiedzieć, jak to było w rzeczywistości?

- Rzeczywiście kiedyś je ubezpieczyłem (śmiech). Służby BHP w kopalni ze względu na długość wąsów postanowiły mnie przenieść do pracy na powierzchni, a dla górnika dołowego to największa kara. Więc wykupiłem polisę i pokazałem im, machnęli na mnie ręką i dalej mogłem pracować na dole. Ale wąsy musiałem wiązać, było to kłopotliwe. Ponieważ jednak mam je od 1966 r., mocno się do nich przyzwyczaiłem, kiedyś nawet stawałem do konkursów, rozpiętość moich wąsów wynosiła wówczas ponad 100 cm (śmiech)… Dzisiaj to już raczej przyzwyczajenie.

- Bardzo Panu dziękuję za rozmowę, życzę wiele sił i zdrowia oraz dużo radości na co dzień.

Rozmowę przeprowadzono podczas uroczystości 25-lecia wałbrzyskiej „Solidarności” w Książu

2005-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowa kapsuła czasu trafiła na Wieżę Zegarową katedry na Wawelu

2024-09-27 20:36

[ TEMATY ]

kapsuła czasu

katedra na Wawelu

wieża zegarowa

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Nowa kapsuła czau

Nowa kapsuła czau

- Wydarzenie prawdziwie historyczne. Coś się zamknęło, tzn. historia poprzedniego odnowienia Wieży Zegarowej. Zaczyna się nowa i stąd nowa kapsuła czasu. Nie wiemy, kiedy ona będzie odkryta. Ufamy Bożej Opatrzności, że będą to wydarzenia sprzyjające dobrym dziejom katedry na Wawelu – mówił abp Marek Jędraszewski przed uroczystym zapakowaniem miedzianych tub – kapsuł czasu, które 27 września trafiły na szczyt Wieży Zegarowej. Jedna z nich pochodzi z 1716 r., najnowsza jest zapisem 2024 r.

„Na wieczną rzeczy pamiątkę, aby to, co najbardziej godne przekazania przyszłym pokoleniom nie zostało zatracone” – tymi słowami rozpoczyna się dokument, który podpisany przez metropolitę krakowskiego, abp. Marka Jędraszewskiego, dziekana kapituły katedralnej, ks. Jacka Urbana i proboszcza katedry, ks. Pawła Barana wraz z pamiątkowymi medalami znalazł się w piątkowe przedpołudnie w nowej kapsule czasu. Trafiła ona na Wieżę Zegarową w towarzystwie poprzedniej tuby z roku 1716.
CZYTAJ DALEJ

Belgia: Beatyfikacja Anny od Jezusa de Lobera y Torres

W niedzielę 29 września podczas Mszy św. na Stadionie Króla Baldwina w Brukseli Franciszek ogłosi błogosławioną Annę od Jezusa de Lobera y Torres, żyjącą na przełomie XVI i XVII wieku hiszpańską karmelitankę bosą, która prawie 20 lat spędziła w Belgii. Założyła tam kilka klasztorów swego zakonu w duchu reform, wprowadzonych do Karmelu przez św. Teresę od Jezusa, z którą łączyła ją głęboka przyjaźń.

Anna (Ana) de Lobera y Torres urodziła się 25 listopada 1545 w Medina del Campo na terenie dzisiejszej hiszpańskiej wspólnoty autonomicznej Kastylia i León. Ponieważ przyszła na świat jako głuchoniema i obawiano się o jej życie, ochrzczono ją tuż po urodzeniu. Zaczęła mówić dopiero w wieku 7 lat. Gdy miała kilka miesięcy, zmarł jej ojciec, którego nie zdążyła poznać. Miała starszego brata Cristobala (Krzysztofa), który został jezuitą. Gdy dziewczynka miała 9 lat, zmarła jej matka i dwojgiem dzieci zaopiekowała się babcia ze strony matki. W rok później, w 1555 Anna złożyła ślub czystości, wbrew oczekiwaniom swej opiekunki, która chciała wydać ją za mąż. Po dalszych 4 latach wraz ze swym bratem przeniosła się do Plasencii w dzisiejszej prowincji Cáceres w zachodniej Hiszpanii, do babci ze strony ojca i tam spędziła 10 lat.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Solidarności na Żoliborzu

Jutro – w niedzielę 29 września – w czasie Mszy św. za Ojczyznę w sanktuarium bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Warszawie rozpocznie się peregrynacja obrazu Matki Bożej Solidarności.

Historia obrazu sięga roku 1984. Wówczas malarz Artur Chaciej, artysta z Podlasia, namalował obraz Matki Bożej Robotników. Tło obrazu, na którym widnieje wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej stanowi biało-czerwona flaga upamiętniająca zrywy robotnicze: Poznań ’56, Gdańsk ’70, Radom ’76, Gdańsk ’80, 13 grudnia 1981. Powstał z inicjatywy ówczesnego przewodniczącego podziemnego Zarządu Regionu w Białymstoku, Stanisława Marczuka. Obraz wykonano w trzech kopiach różnej wielkości. Najmniejszy z nich otrzymał na własność bł. ks. Jerzy Popiełuszko i w prywatnej rozmowie stwierdził, że dla niego jest to Matka Boża Solidarności. Drugi z obrazów trafił do proboszcza parafii św. Brygidy w Gdańsku. Związkowcy z podlaskiej „Solidarności” największy z obrazów przekazali podczas II Pielgrzymki Ludzi Pracy na Jasną Górę w 1984 r. jako symbol spotkań u stóp Czarnej Madonny. W obawie przed represjami ze strony SB, przewieziono go pod osłoną innego obrazu z wizerunkiem świętego. Robotnicy chcieli, by umieszczona na tle biało-czerwonej flagi Matka Boska Częstochowska nosiła nazwę „Solidarności”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję