1. Wprawdzie rok duszpasterski poświęcony ewangelizacji
dobiega końca, to jednak ubogaceni nowymi doświadczeniami nadal kontynuujemy
w duszpasterstwie parafialnym jego główne założenia oraz najpilniejsze
postulaty.
W I Niedzielę Adwentu rozpoczyna się nowy rok duszpasterski.
Odtąd też obowiązuje nowy program.
Jego podstawę i stosowne materiały opracowuje każdego roku
Komisja Duszpasterstwa Ogólnego Episkopatu Polski.
Każda diecezja ma swoją specyfikę. To z kolei wytycza
odpowiednie oczekiwania pod adresem duszpasterstwa. Wiążą się z tym
charakterystyczne dla diecezji uwarunkowania, jak również właściwości
posługi duszpasterskiej.
Z tych racji od wielu lat opracowuje się w archidiecezji
łódzkiej program duszpasterski, który jest adaptacją programu ogólnopolskiego.
2. Podstawowym odniesieniem dla duszpasterstwa
w roku 2002 są myśli i wskazania Ojca Świętego Jana Pawła II zawarte
w jego Liście apostolskim Novo millennio ineunte.
Czytamy tam: "Nie trzeba wyszukiwać ´nowego programu´. Program
już istnieje: ten sam, co zawsze, zawarty w Ewangelii i w żywej Tradycji.
Jest on skupiony w istocie rzeczy wokół samego Chrystusa, którego
mamy poznawać, kochać i naśladować, aby żyć w Nim życiem trynitarnym
i z Nim przemieniać historię (...)" (NMI, 29).
Nieco później, w tej samej części Listu Papież jednak
podkreśla: "Właśnie w Kościołach lokalnych można określić konkretne
elementy programu - cele i metody pracy, zasady formacji i doskonalenia
duszpasterzy i ich współpracowników (...)". Z wypowiedzi Jana Pawła
II wynika, że program duszpasterski ma realizować bardzo ważne zadania
- nie nowe wcale a jednak zawsze aktualne. Są to: poznawanie Chrystusa,
miłość wobec Niego i naśladowanie Go. Tylko wtedy chrześcijanie będą
mogli skutecznie przemieniać historię. W tym roku najważniejszym
zadaniem w realizowaniu programu duszpasterskiego ma być poznawanie
Chrystusa.
W programie duszpasterskim naszej archidiecezji przyjmujemy
hasło w brzmieniu "Na nowo poznawać Chrystusa". Oznacza ono, że choć
nasi wierni wykazują jakąś znajomość Chrystusa, to jednak jest ona
często niepełna, powierzchowna i wybiórcza, a może nawet zniekształcona.
Należy więc tę wiedzę o Chrystusie poszerzać i pogłębiać. Hasło daje
do zrozumienia, że poznawanie Chrystusa jest zadaniem obowiązującym
chrześcijanina przez całe jego życie.
3. Co ma stanowić podstawę w realizacji programu
duszpasterskiego? Przede wszystkim Pismo Święte, jako główne źródło
w naszym poznawaniu Chrystusa, a ponadto List apostolski Jana Pawła
II Novo millennio ineunte i Katechizm Kościoła Katolickiego.
Z Pisma Świętego w szczególnym stopniu będzie służył
pomocą Nowy Testament z odniesieniem do Starego Testamentu. Najbardziej
przydatne będą wypowiedzi Chrystusa o Nim samym. Z kolei wspomniany
List apostolski Jana Pawła II w całości stanowi źródło dla naszego
poznawania Chrystusa - przede wszystkim ze względu na zawarte w nim
teologiczne i duszpasterskie uzasadnienia. Jednakże przedmiotem specjalnej
medytacji w pracy duszpasterzy powinny się stać zwłaszcza dwa rozdziały:
rozdział II zatytułowany Oblicze do kontemplacji i rozdział III pt.
Na nowo rozpoczynać od Chrystusa.
Realizując nowy program, duszpasterze powinni jak najczęściej
sięgać po Katechizm Kościoła Katolickiego. Znajdą w nim stosowne
określenia, które Kościół odnosi do wiary i moralności. Mają one
rangę najwyższej kompetencji i autorytetu, wszak stoi za nimi Kościół
Jezusa Chrystusa. W nowym roku duszpasterskim przydatny okaże się
drugi rozdział w pierwszej części Katechizmu, zatytułowany: Wierzę
w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego jednorodzonego.
Źródłami pomocniczymi w realizowaniu programu powinny
być odpowiednie publikacje książkowe teologów, a także liczne już
artykuły w prasie katolickiej.
4. W papieskim Liście Novo millennio ineunte można
przeczytać, jak Ojciec Święty widzi zadanie poznawania Chrystusa.
Oto jego najważniejsze wskazania na ten temat.
Jubileusz Roku 2000 pozwolił nam jeszcze głębiej uświadomić
sobie, kim jest Jezus Chrystus. Dlatego w realizacji nowego programu
duszpasterskiego należy nawiązywać do spotkań i przeżyć związanych
z Jubileuszem Zbawienia.
Mówiąc o obchodach jubileuszowych, wyprowadza Jan Paweł
II wniosek, który dla duszpasterzy jest cenną wskazówką: "Jeżeli
ukazuje się młodym prawdziwe oblicze Chrystusa, oni dostrzegają w
Nim przekonującą odpowiedź na swoje pytania i potrafią przyjąć Jego
orędzie, choć jest trudne i naznaczone przez krzyż" (NMI, 9).
Konkretnym zadaniem, które należy podjąć jako owoc Jubileuszu,
jest kontemplacja oblicza Chrystusa. Tego zadania nie wypełni się
bez milczenia i modlitwy. Oblicze Chrystusa to oblicze Zmartwychwstałego,
dlatego jego kontemplacja staje się źródłem radości i optymizmu (
por. NMI, 29).
Chrześcijanin szczególnie dogłębnie poznaje Chrystusa
podczas liturgicznych spotkań z Nim. W związku z tym mówi Jan Paweł
II: "W każdą niedzielę zmartwychwstały Chrystus na nowo jakby wyznacza
nam spotkanie w Wieczerniku (...)" (NMI, 58).
Poznając Chrystusa, chrześcijanin powinien poznać również
najważniejsze zadania, które w Jego imieniu stawia wspólnotom chrześcijańskim
Piotr naszych czasów. I tak z lektury Listu dowiadujemy się, że w
realizacji programu powinny nas cechować takie postawy jak:
- radykalizm ewangeliczny (por. NMI, 51),
- entuzjazm pierwszych chrześcijan (por. NMI, 58),
- umiejętność pokazywania Chrystusa innym ludziom (por.
NMI, 16),
- dążenie do świętości (por. NMI, 30-31),
- duch modlitwy (por. NMI, 32-34).
Należy pamiętać, że poznawanie Chrystusa prowadzi do
pogłębiania wiary. Uczniowie rozpoznają swojego Mistrza "przy łamaniu
chleba" (Łk 24, 35). Wywołuje to przełom w ich życiu duchowym. Wracają
do Jerozolimy, aby świadczyć o zmartwychwstałym Chrystusie.
Na drogach, które prowadzą do poznania Chrystusa, towarzyszy
nam zawsze Najświętsza Maryja Panna. Jan Paweł II zachęca, aby widzieć
w Niej "Gwiazdę Nowej Ewangelizacji" i "niezawodną Przewodniczkę",
przez którą możemy dojść do Jezusa (por. NMI, 58).
5. Co należy czynić w duszpasterstwie parafialnym,
aby nasi wierni jak najgłębiej poznawali Chrystusa?
Jednym z podstawowych zadań jest informowanie wiernych
o skutkach nieznajomości Chrystusa. Jego obraz jest często zniekształcony
w świadomości ludzi. Przyczyniają się do tego różnorakie czynniki,
np. działalność sekt, nieprzyjazne media, wypowiedzi ludzi niewierzących
itp. Następstwem zniekształconego obrazu Chrystusa jest niewłaściwy
stosunek człowieka do Kościoła, do moralności chrześcijańskiej, a
nawet do całego chrześcijaństwa (postawa antychrystianizmu). Najczęściej
spotykanym skutkiem nieznajomości Chrystusa i Kościoła jest różnego
rodzaju antyklerykalizm.
Przypominać wiernym, że Chrystus jest Zbawicielem, który
nieustannie przychodzi do swojego Kościoła. Jest to główna myśl w
przeżywaniu Adwentu. Należy więc wskazywać na różne postaci obecności
Chrystusa w Kościele: w sakramentach świętych, w lekturze Pisma Świętego,
w człowieku potrzebującym pomocy, we wspólnocie.
Niech nasi wierni wiedzą, że ich świadectwo wiary pozwoli
drugiemu człowiekowi poznać Chrystusa. Powinno się w związku z tym
upowszechnić myśl papieża Pawła VI:
"Człowiek naszych czasów chętniej słucha świadków, aniżeli
nauczycieli; a jeśli słucha nauczycieli, to dlatego, że są świadkami" (
EN, 41). Jako chrześcijanie mamy nie tylko mówić o Chrystusie, ale
innym pozwalać Go zobaczyć - poprzez publicznie dawane świadectwo
wiary i miłości (por. NMI, 16).
l W sposób przekonujący zachęcać do regularnej lektury
Pisma Świętego, a w szczególności tych jego ksiąg, które przybliżają
osobę Chrystusa i Jego zbawczą misję. Sprawnie wykorzystać w parafii,
a zwłaszcza na katechezie publikację Dobra Nowina, którą przekazano
dzieciom i młodzieży w całej archidiecezji. W związku z tym posługiwać
się stwierdzeniem św. Hieronima, który mówił, że "nieznajomość Pisma
to nieznajomość samego Chrystusa".
Wykorzystać wszystkie okazje duszpasterskie, aby u parafian
pogłębić znajomość Chrystusa. Przykładowo można wymienić spotkania
z rodzicami dzieci pierwszokomunijnych, ze świadkami kandydatów do
bierzmowania, z uczestnikami katechezy przedślubnej itp. W tym celu
należy też wykorzystać katechezę dla dorosłych. Dlatego, jeżeli jej
w parafii jeszcze nie ma, powinno się ją zainicjować jak najrychlej.
Położyć jeszcze większy nacisk na udział wiernych w
niedzielnej Mszy św., podczas której jej uczestnicy głoszą śmierć
Chrystusa i wyznają Jego zmartwychwstanie. Duże znaczenie duszpasterskie
i wychowawcze ma wspólne przygotowanie liturgii - szczególnie wtedy,
gdy bierze w nim udział młodzież (komentarz, czytania, modlitwa wiernych,
procesja z darami, udział scholi).
Należy na nowo zachęcić parafian do udziału w tych nabożeństwach,
które są uwielbieniem Jezusa w Eucharystii (nabożeństwa adoracyjne
w pierwsze niedziele miesiąca i inne). Powinno się je odpowiednio
przygotować, wprowadzić nowe elementy (np. angażować zespoły parafialne)
i związać z krótką katechezą (choćby czytanka pogłębiająca znajomość
Chrystusa). W tym celu można wykorzystać "pomoce duszpasterskie"
zawarte w opracowaniu Poznać Chrystusa. Program duszpasterski na
rok 2001/2002 (Katowice 2001). Znajdują się wśród nich celebracje
biblijne, wezwania litanijne ku czci Jezusa i adoracje na pierwsze
piątki miesiąca.
Nabożeństwa maryjne (majowe, różańcowe, Apel Jasnogórski
itp.) ukierunkować zgodnie ze znaną zasadą "Per Mariam ad Jesum",
wykorzystując w tym celu element katechezy (kazanie, medytacja, czytanka)
.
Zarówno w kaznodziejstwie, jak i na katechezie stawiać
pytanie "Kim jest dla mnie Jezus Chrystus?" Pomagać uczestnikom katechetycznych
i liturgicznych spotkań w formułowaniu dojrzałej odpowiedzi. Przytaczać
w związku z tym te wypowiedzi znanych chrześcijan, które odnoszą
się do osoby Chrystusa.
Uczyć dzieci, młodzież i dorosłych praktycznej umiejętności
kontemplowania oblicza Chrystusa. Podkreślać przy tym, że niezbędna
jest do tego modlitwa i milczenie. Tłumaczyć w związku z tym, jak
szkodliwe są dla życia duchowego i dla poznania Chrystusa takie zjawiska
jak hałas zewnętrzny, zgiełk otaczającego świata i nieład wnętrza,
nazywany jarmarkiem duszy.
Kłaść nacisk na chrystocentryzm - w wychowaniu i na
katechezie. Zasada ta zapewnia utrzymanie właściwego kierunku w podejmowaniu
formacji chrześcijańskiej. Sprawia również, że przekazywanie wiedzy
o Chrystusie staje się skuteczne i owocujące.
Chrystus identyfikuje się z ludźmi potrzebującymi pomocy: "
Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych,
Mnieście uczynili" (Mt 25, 40). Do listy ludzi potrzebujących, których
wymienia Chrystus, należy dołączyć także bezrobotnych. Trawestując
słowa Zbawiciela, należałoby powiedzieć: "Byłem bez pracy, a pomogliście
mi". Specyfiką naszego środowiska jest m.in. bieda materialna i wysoki
procent bezrobocia. Trzeba się uczyć umiejętności rozpoznawania Chrystusa
w ludziach biednych, pozbawionych pracy i zepchniętych na margines
życia.
W działalności duszpasterskiej i katechetycznej należy
przybliżyć znaną zależność: tylko wtedy chrześcijanin pokocha Chrystusa,
gdy wcześniej Go pozna. Dziś człowiek pragnie poznać najważniejsze
motywy tego, co ma czynić. Trzeba mu w tym pomóc, uzasadniając, dlaczego
ma poznawać Chrystusa.
Przekonać parafian do czytelnictwa prasy katolickiej
oraz książek - w szczególności tych, które mówią o Chrystusie i Jego
Kościele. Bibliotekę parafialną uzupełnić nowymi pozycjami z zakresu
chrystologii i eklezjologii.
Ponieważ poznawanie Chrystusa nie jest zadaniem łatwym,
przeto należy się modlić w tej intencji: o wytrwałość w zdobywaniu
wiedzy o Chrystusie (wierni świeccy) oraz o umiejętność mówienia
o Zbawicielu (duszpasterze i katecheci). W tym roku niech to będzie
modlitwa wyjątkowa, wspomagająca wiernych w szlachetnym trudzie poznawania
Chrystusa. Zgodnie z obietnicą Zbawiciela, Duch Święty spieszy nam
zawsze ze stosowną pomocą (por. Mk 13, 11; Łk 12, 12).
Ożywić w parafii śpiewanie pieśni wielbiących Jezusa
Chrystusa. Nauczyć nowych pieśni, udostępniając ich teksty.
Proponuje się, aby w większych parafiach (miejskich)
z dobrze zorganizowanym duszpasterstwem, wprowadzić cykle konferencji
poświęconych Jezusowi Chrystusowi, z udziałem zaproszonych prelegentów (
np. profesorów Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi).
Temat tegorocznego programu duszpasterskiego należy
w wyjątkowym stopniu odnieść do mediów będących w gestii Kościoła.
Wszak ich najważniejszą funkcją jest ewangelizacja. Hasło "Na nowo
poznawać Chrystusa" ma przede wszystkim charakter ewangelizacyjny.
Dlatego w mediach katolickich powinno się wykorzystać wszelkie możliwości
prowadzące do poznania Chrystusa - zarówno w słowie, jak i w obrazie.
Poznawaniu Chrystusa mają towarzyszyć odpowiednie cele.
Dlatego też, w taki sposób mamy poznawać Chrystusa, aby móc zrozumieć
Go. A dalej: tak głęboko mamy rozumieć Chrystusa, aby Go umiłować.
I wreszcie: tak dojrzale powinniśmy miłować Chrystusa, aby być Jego
apostołami oraz swoją wiarą i miłością dawać Mu w świecie świadectwo.
Zgodnie z dotychczasową praktyką, w kościołach parafialnych
i w kaplicach należy przygotować stosowną dekorację, eksponując w
odpowiednich miejscach hasło obowiązujące w nowym roku duszpasterskim.
Zadanie poznawania Chrystusa powinno się uwzględnić również w parafialnych
gablotach informacyjnych.
6. Jak wynika z powyższego, temat tegorocznego
programu duszpasterskiego ma wyjątkową wagę. Stanowi przede wszystkim
podstawę życia religijnego. Na dobrej znajomości Chrystusa budować
można zdrową religijność i zasady moralne. Ponadto, hasło wzywające
do poznawania Chrystusa ma wyjątkowy walor ewangelizacyjny. Kościół
ma tak ewangelizować współczesny świat, aby wszyscy ludzie poznali
Chrystusa.
Gorąco zachęcam duszpasterzy, katechetów, członków ruchów
i stowarzyszeń katolickich, aby na nowo i z gorliwością pierwszych
chrześcijan włączyli się w dzieło poznawania Chrystusa. Niech inni
ludzie za ich przykładem stają się zdolni do poznawania Chrystusa
i do umiłowania Go.
Na to zadanie wszystkim z serca błogosławię.
Pomóż w rozwoju naszego portalu